$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הערכה: הנמל החדש בחיפה ייפתח בספטמבר

נמל המפרץ שיופעל על ידי SIPG הסינית צפוי להיפתח לפני שהרוכש החדש של נמל חיפה הקיים יספיק לשדרגו - דבר העשוי להעניק לו יתרון משמעותי; במקביל נפתח חדר המידע לרכישת הנמל הישן

ענת רואה 18:3202.02.21

הנמל החדש במפרץ חיפה צפוי להיפתח בעוד שבעה חודשים, בספטמבר 2021 - כך מעריכים גורמים ממשלתיים. זאת בהנחה שלא ייווצרו עיכובי קורונה לא צפויים, העלולים לעכב את הפתיחה בחודש-חודשיים.

 

הנמל, שעדיין בהקמה ויופעל על ידי חברת SIPG הסינית, נמצא בסמוך לנמל חיפה הקיים, שבעצמו נמצא כעת בהליכי הפרטה. בימים אלו נפתח חדר המידע לגבי הנמל, אליו כבר החלו להיכנס כמה מהחברות המתעניינות ברכישתו.

 

המשמעות היא שהפתיחה של הנמל החדש תהיה לפני שהרוכש החדש של נמל חיפה הסמוך יספיק לתפוס את המושכות ולשדרג את המתקן, מה שכמובן יעניק לנמל הסיני יתרון משמעותי.

 

הרפורמה בנמלים החלה ב-2005 כשעד אותה עת שלושת נמלי הים המסחריים של ישראל הופעלו תחת גוף אחד – רשות הנמלים. על מנת להגביר את התחרות החליטה הממשלה להפריד את הנמלים חיפה, אשדוד ואילת, ולהקים שלוש חברות נמל ממשלתיות עצמאיות שיופרטו בהמשך. נמל אילת נמכר ב-2013 לאחים נקש, נמל אשדוד נמצא בהליכי הפרטה שעוד לא מוצו, ונמל חיפה מצוי בשלב חיפוש משקיע והעברתו לידיים פרטיות לקראת סוף 2021.

 

כיום מעסיק נמל חיפה כ-1,100 עובדים. המכרז למכירתו צפוי להיסגר לכל המוקדם בפסח, ולפי ההערכה רק בקיץ יוכל מי שירכוש אותו לקבל את השליטה עליו. אחרי שזה יקרה יידרשו לפחות כמה חודשים של עבודות לשדרוג הציוד, כדי להתאים את הנמל לתחרות מול הנמל הסיני.

 

 

אוניה מגיעה לחיפה אוניה מגיעה לחיפה צילום: גיאודרונס

 

נמל המפרץ הוא אחד משני הנמלים החדשים והפרטיים שיפתחו השנה תחת זיכיון שקיבלו ל-25 שנה. הנמל היה צפוי להיפתח בשנה הקרובה, וכעת יש תאריך סופי. 

 

הנמל החדש יאפשר להגדיל משמעותית את קיבולת נמלי הים של ישראל, כמענה לגידול בסחר ולצרכי המשק. בנוסף הוא יאפשר את עגינתן של אוניות ענק חדישות וידידותיות לסביבה, שאינן יכולות כיום לפקוד את ישראל בשל גודלן. הנמל החדש יתבסס על ציוד חדשני יותר, מה שיאפשר צמצום משמעותי במספר העובדים, שמספרם יעמוד לפי ההערכות על כ-200 בלבד.  פתיחת הנמל צפויה להגדיל מאוד את הביקוש לנהגי הובלה.

 

אתמול התקיימה פגישה בין גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, לבין הנהלת נמל המפרץ, ובה נידונו מהלכים טכניים שיידרשו לצורך תפעול הנמל, למשל רישיון כניסה אחיד לכל הנמלים על מנת שנהגים שנכנסים לנמל יוכלו לעשות זאת באותם אמצעים בהם הם משתמשים כיום מול הנמלים האחרים.

 

בן הרוש מסר: "התרשמתי לטובה מהחדשנות הטכנולוגית בנמל המפרץ, הכל ממוחשב ואין מנופאי והנמל יעבוד 24 שעות. חשוב היה לי בפגישה להכיר להם את המנטליות של הנהג הישראלי. הבהרתי להם כי כמועצת המובילים נשמח לסייע להם להתחיל ברגל ימין, הצלחה שלהם זאת הצלחה שלנו. בנוסף הדגשתי כי חשוב לנו שהנהגים בכניסה ימנעו מבירוקרטיות מיותרות, אך עם זאת למנוע מצב שבו נכנסים לנמל מי שאין לו אישור".

 

בתוך כך, בנמל חיפה הסמוך נפתח חדר המידע של רשות החברות. תעשיות מספנות ישראל, בבעלות שלומי פוגל, משפחת שמלצר וסמי קצב, המתמודדת על רכישת נמל חיפה ביחד עם DP WORLD מדובאי עדכנה כי שתי החברות קיבלו אישור ונכנסו לחדר המידע. הכניסה לחדר המידע מתאפשרת רק למתמודדים ששילמו את הערבות בגובה 5 מיליון שקל. חדר המידע כולל את החומרים שהעלה נמל חיפה במטרה לאפשר לקבוצות המשתתפות במכרז ללמוד לעומק על פעילותו. במסגרת תנאי הסף בהליך נדרש מהמציעים ניסיון בהפעלת נמלים.

 

 

x