בארץ

ביה"ד לתחרות קבע: חברת החשמל תשלם קנס של 13 מיליון שקל על ניצול המונופול שלה

ביה"ד דחה את הערערים שהגישה החברה על החלטת רשות התחרות ב-2017 לקנוס את החברה על שפגעה בשירות ללקוחות עסקיים שעברו לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים. גם שני בעלי תפקידים ישלמו קנסות

ענת רואה 13:5325.01.21

בית הדין לתחרות אישר את החלטת הממונה על התחרות להטיל קנס של 13 מיליון שקל על חברת החשמל בשל התעמרות בלקוחות שעזבו אותה לטובת היצרנים הפרטיים. שני מנהלים בכירים בחברה חויבו בהחלטת הממונה לשלם קנסות אישיים.

 

 

 

פסק הדין של בית הדין לתחרות דוחה את כל העררים שהגישו חברת החשמל ונושאי משרה בה, ובכל למעשה אושרה החלטת הממונה במלואה, לרבות בעניין גובה סכומי העיצום הכספי שהוטל.

 

פסק הדין מאשר למעשה את החלטת הממונה על התחרות ממרץ 2017 במסגרתה נקבע כי חברת חשמל ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופול, ופגעה בשירות שקיבלו לקוחות עסקיים אשר עברו לרכוש חשמל מיצרני חשמל פרטיים.

 

במסגרת החלטת הממונה הוטל על חברת החשמל עיצום כספי בגובה של 13 מיליון שקל וכן עיצומים אישיים שהוטלו על יעקב חאין ששימש משנה למנכ"ל וסמנכ"ל לקוחות - 165 אלף שקל, ועל יצחק בלמס, סמנכ"ל לקוחות של החברה מתחילת 2015 הוטל קנס של 110 אלף שקל.

 

במקור הצהירה הרשות על כוונתה להטיל עיצום כספי בהיקף 180 אלף שקל על אלי גליקמן, מנכ"ל החברה בין השנים 2011 ל2015. יחד עם זאת, בהמשך הודיעה הרשות בדצמבר 2017 כי היא מנקה את גליקמן מאשמת התעמרות בלקוחות והקנס בוטל.

 

 

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל צילום: אוראל כהן

 

העיצום מתייחס לתקופה שבין אמצע 2013 לאמצע 2015 אז חברת החשמל שימשה (ועדיין) כמונופול בשלושה תחומים של משק החשמל: ייצור, הולכה ואספקה. בעבר, חברת החשמל העמידה ללקוחות כבדים כמה שירותים ייחודיים שכללו בין השאר איש קשר לטיפול בבעיות כמו גם אישור כניסה לאתר האינטרנט של חברת החשמל לביצוע מעקב אחר תשלומים.

 

החיוניות והנחיצות הגדולה של איש הקשר באה לידי ביטוי בין היתר בתיאום הפסקות חשמל יזומות, ובליווי הלקוח העסקי בזמן אמת במקרים של תקלות ברשת החשמל, תוך מתן מידע לגבי הטיפול בתקלה וצפי הימשכותה. מאחר שתקלות חשמל עשויות להביא להפסדים כספיים כבדים עבור לקוחות עסקיים בשל השבתת הפעילות, יש חשיבות גדולה לשירות עבורם. ליצרני החשמל הפרטיים אין יכולת לספק שירות דומה היות שחברת החשמל היא מונופול מוחלט במקטעי ההולכה והחלוקה.

 

ה ממונה קבע כי חברת החשמל הפסיקה את מתן השירות לאותם לקוחות עסקיים שעברו למתחרים החדשים, יצרני החשמל הפרטיים, ובכך הדבר היה עלול להרתיע לקוחות עסקיים לעבור למתחרים החדשים ולפגוע בתחרות המתפתחת במשק החשמל.

 

לפני מספר חודשים ניתן פסק דין נוסף ותקדימי של בית הדין לתחרות שעסק במבנה הנחות שהעניק נמל אשדוד והיווה ניצול לרעה של מעמדו כמונופול בניגוד להוראות חוק התחרות. בימים אלה תלויים ועומדים בפני בית הדין לתחרות 3 הליכי ערר נוספים בגין החלטות עיצומים של הממונה על התחרות שהוטלו על מונופולים שניצלו את מעמדם לרעה: בזק, החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה) ואס.או.אס (SOS).

 

פסק הדין המלא חסוי בשלב זה עד שיאושר על ידי בית הדין נוסח גלוי לפרסום. את הממונה על התחרות ייצגו בתיק עו"ד יעל שיינין סגנית היועצת המשפטית, ועוה"ד מורן מיארה, איתי מילברג, טל ארנון ואלה פיינברג.

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "אנו נלמד את פסק הדין ונשקול אם לממש את זכות הערעור העומדת לזכותנו".

 

x