$
בארץ

מבודדים במלוניות: "ביקשנו אוכל ולא קיבלנו, בלילה קפאנו מקור"

חוזרים מחו"ל ממשיכים להתלונן על תנאים לא ראויים. משפחתה של שירן סלומון קודרישוף נאלצה לעבור שלושה חדרים: "יש קקי של ציפורים, נוצות ואבק ומצעים מלוכלכים. זה סיכון בריאותי". עידן קדוש סיפר שקרובים הביאו ביגוד חם ושמיכות לו ולבן זוגו: "אמרו שאי אפשר לקבל את המשלוח וקיבלנו קנס"

נינה פוקס, ynet 08:4928.12.20

מבודדים רבים השוהים במלוניות לאחר ששבו מחו"ל, בעקבות החלטת הממשלה, ממשיכים להתלונן על תנאים קשים, חדרים מלוכלכים ואוכל שאינו ראוי למאכל. "לא דואגים לשום דבר. לא לאוכל ולא לביגוד ראוי לקור המקפיא", סיפר מבודד במלונית בירושלים.

עידן קדוש (33) חזר ביום שישי האחרון עם בן זוגו ליעד גבעתי (32) מחופשה בדובאי. לפני הטיסה ידעו שיאלצו להיכנס לבידוד ביתי למשך שבועיים עם חזרתם, אך בחופשה גילו שהתקנות שונו ואת הבידוד יעשו במלונית.

"בנחיתה בנתב"ג הבנו שיש ועדת חריגים והגשנו בקשה כי לליעד יש בעיה רפואית. הוא הוציא מסמכים רפואיים אבל הבחורה ממשרד הבריאות היא לא רופאה ואמרה שזו לא סיבה לבידוד ביתי. היא אפילו הביאה שוטר שיפנה אותנו למרות שלא עשינו כלום", סיפר קדוש.

לאחר ארבע שעות של עיכוב בנתב"ג, הם נשלחו למלונית בירושלים ללא אוכל, שתייה וביגוד שמתאים לקור הירושלמי. בני משפחה הגיעו מחיפה כדי להביא להם ציוד מתאים, ובני הזוג קיבלו קנס של 5,000 שקלים כל אחד. "ביקשנו משהו קטן לאכול ולא קיבלנו שום דבר", אמר קדוש. "ביקשתי כבר בקבלה ממפקד המלונית אוכל טבעוני וגם לא הביאו לי".

נוסעים ששבו לישראל בכניסה למלונית בירושלים נוסעים ששבו לישראל בכניסה למלונית בירושלים צילום: עמית שאבי

קדוש סיפר עוד כי "לאחר לילה אחד קפאנו מקור בחדר כי אין לנו בגדים מתאימים. משפחתו של ליעד הגיעה במיוחד מחיפה והביאה לנו שמיכות, בגדים, מנות חמות תנור חימום. ירדתי למטה כדי לקבל את המשלוח והשומר אמר שלא יוצאים, שזו שעה מאוחרת ואי אפשר לקבל את המשלוח. ביקשנו שישאיר את המשלוח לידו כי הם הגיעו מחיפה במיוחד, גם לזה הוא לא הסכים.

"ירדנו מתוך חוסר אונים ללובי של המלון ויצאנו לאזור החניה, שם המבודדים מתקבלים, ותוך שנייה מאבטחים קפצו עלינו, צילמו אותנו, אמרו לנו שעברנו עבירה פלילית והזמינו לנו משטרה", הוא הוסיף. "הסברנו שהבאנו רק דברים בסיסיים אבל זה לא עזר. תוך 20 דקות הגיעו שוטרים והביאו לכל אחד מאיתנו קנס של 5,000 שקלים".

חיילי פיקוד העורף בנתב"ג חיילי פיקוד העורף בנתב"ג צילום: מוטי קמחי

לדבריו, לא עשו להם בדיקת קורונה, אין רופא במלון או שירות סוציאלי והם לא מקבלים מענה ראוי. "ציפינו שזה יהיה מאורגן ומסודר כי זו לא פעם ראשונה שלוקחים מבודדים למלוניות, אבל הם לא דואגים לשום דבר. לא לאוכל ולא לביגוד ראוי לקור המקפיא של ירושלים", הוא אמר.

אתמול ביקשו קדוש וגבעתי לצאת לבית החולים הדסה בבירה לקבלת טיפול רפואי ומאז הם תקועים שם, לדבריהם משום שאף גורם לא רוצה לקבל אחריות ולהחזיר אותם למלונית. "אנחנו מתקשרים לכל הגורמים האפשריים, משטרה, פיקוד העורף, וקופת חולים ואף אחד לא לוקח אחריות ומחזיר אותנו חזרה", אמר קדוש.

"אני מסתובב בהדסה ללא השגחה של אף אחד. כל גורם מעביר אותי לגורם אחר. במשרד הבריאות אומרים שזה בטיפול פיקוד העורף, בפיקוד העורף אומרים שזה קופת חולים, ולאף אחד אין תשובה", הוא אמר. "אנחנו גרים לבד ואם היינו עושים את הבידוד בבית, לא היינו מסכנים אף אחד. אבל אף אחד לא הקשיב לנו".

"סיכון בריאותי, אי אפשר להיות פה עם ילדים"

שירן סלומון קודרישוף (35) הגיעה משבדיה יחד עם בעלה ושתי בנותיהם, בת שנתיים ובת חמש, לביקור מולדת. בני המשפחה מצאו את עצמם במלונית בידוד בירושלים בתנאים שלדבריהם מסכנים בריאותית אותם. "קנינו כרטיס בספונטניות לפני שבועיים, אך לפני הטיסה התחיל העניין עם המלונית. רצינו לבטל את הטיסה אבל הייתי בטוחה שנוחרג ונעשה בידוד בבית בגלל הבנות", אמרה סלומון קודרישוף.

"עברנו שלושה חדרים", היא הוסיפה וסיפרה על הטירוף, לדבריה, במלונית. "החדר הראשון שקיבלנו היה עם שתי מיטות יחיד כשאנחנו ארבע נפשות. בכיתי מהיסטריה כי לא ידעתי איך נסתדר. פשוט בדיחה. הייתה שם טינופת, שיערות בכיור. רצינו להתקשר לקבלה והטלפון גם לא עבד. הצלחנו להשיג את הקבלה והעבירו אותנו לחדר אחר אבל שם המסדרון ליד החדר היה כולו עם ריח מפחיד של סיגריות ובסופו של דבר החדר היה קטן יותר מהראשון".

לכלוך בחדר מלונית לכלוך בחדר מלונית

לאחר שביקשו שוב לעבור חדר, הם קיבלו חדר גדול יותר אך מלוכלך. "החדר השלישי שקיבלנו מזעזע. היה קקי של ציפורים ברצפה של החדר, נוצות ואבק על המיטה ומצעים מלוכלכים. יש פה סיכון בריאותי לנו ולבנות בגלל אי שמירה על היגיינה וזה לא מתאים להיות פה עם ילדים", היא סיפרה.

לדבריה, "אי אפשר לאוורר את החדר כי בירושלים מאוד קר וכל הבגדים שלנו מריחים מסיגריות. האוכל פה כל יום אותו דבר ולבת שלי היה קלקול קיבה. אני פוחדת על המצב הנפשי שלהן כי כמה אפשר להיות סגורים במצב הזה? אחותי הביאה לי את הדירה שלה ושם אנחנו יכולים להעביר את הבידוד מבלי לסכן אף אחד".

יונתן שגב (35) נחת מאנגליה לפני כשבוע ונשלח למלונית בידוד בדן פנורמה בירושלים, וגם הוא מלין על תת-תנאים במקום: "מהרגע הראשון הבעיה הכי גדולה הייתה שהם לא היו מוכנים לקלוט כזה מספר גדול של אנשים. לקחו יומיים עד שקיבלתי את הדברים הבסיסיים כמו סבון, שמפו, נייר טואלט. הביאו לנו בתוך שקית לחם יבש וגבינה שאינה בתוקף. התקשרתי לקבלה וביקשתי שמן זית וחמאה וקיבלתי כעבור שלושה ימים. אפילו סכו"ם הם לא מביאים כדי שאוכל להכין מזה סנדוויץ'.

"כשהגעתי החדר היה מלוכלך והיה נראה שהם לא ניקו אותו מהאורחים שהיו פה לפניי. היינו צריכים לחכות שעתיים עד שניקו את החדר. חיתולים מלוכלכים בפח, לא היו מגבות נקיות ויש פה שלוש מנורות ששתיים מהן לא עובדות".

לדבריו, על פי ההנחיות במלוניות אין אפשרות להכניס אוכל מבחוץ או להזמין אלכוהול, אבל אף אחד לא מציית להוראות הללו: "רק ביום הרביעי הבנתי שרק אני מקשיב להנחיות וכולם מזמינים אוכל מבחוץ. יש פה אנשים בקומה שיוצאים כל ערב. אני מעשן פה באנגים חופשי ואף אחד לי אומר לי מילה. אמרו שאסור להכניס אלכוהול? לא היה יום אחד שלא הכנסתי אלכוהול. כך אני מעביר את הזמן. כמו תל אביבי אמיתי".

מיכל גלברט (62) נלקחה בשבוע שעבר לבידוד כפוי במלונית בדן פנורמה בירושלים עם חזרתה מדנמרק. בפוסט שפרסמה בפייסבוק סיפרה כי סעדה שם את אמה הקשישה הסובלת מדמנציה. "תקועה במלונית בידוד קורונה בשעה שיש לי בית, כאחרונת הפושעים בארץ", כתבה גלברט, מורת דרך מפרדס חנה. "אני חשה מושפלת כפי שמעולם לא הרגשתי, במצוקה קשה, חרדה לנפשי, פוחדת פחד מוות, רוב זמני אני ממררת בבכי ללא שליטה".

ב"כלכליסט" דווח כי אתמול הגישה גלברט עתירה מנהלית בהולה לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה שיורה לשחררה לבידוד בביתה הפרטי. בעתירה היא טענה כי "מדובר בחטיפה ומעצר בחסות המדינה" וכי המבודדים מוחזקים במלוניות "כמו בבית מעצר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לטענות של קדוש וגבעתי: "הזוג נקלט במלון ביום שישי האחרון, ומיד נערכה להם שיחת קליטה בה הבהיר אחד מבני הזוג כי הוא טבעוני ולכן סופקה לו מנה טבעונית כבקשתו. לאחר שפנה הנ"ל לקבלת אוכל שונה, שלח לו צוות המלון מזון נוסף שכלל ירקות טריים, פירות ופריכיות אורז.

"ביום שבת, בשעות הערב, בני הזוג הפרו בידוד ויצאו משטח המלון על מנת להיפגש עם אנשים ברחוב וזאת תוך סיכון הציבור. לאחר שלא הסכימו להיכנס למלון הוזמנה משטרה להשבת הסדר. לאחר השלמת קליטת המבודדים במלון החלו כלל הנקלטים בדיקות קורונה".