$
בארץ

נגיד בנק ישראל: אנחנו בפיגור ביחס לעולם מבחינת אמצעי התשלום

מחקר חדש של בנק ישראל מצא כי מאגר נתוני האשראי צמצם את הפערים במחיר האשראי בין לקוחות הכבולים לבנק אחד ובין לקוחות של מספר בנקים. ירון: "אנו ממשיכים להטמיע ולאפשר חדשנות בשירותים הבנקאיים ושירותי התשלום, פיתוח שוק ההון ושוק האשראי והתאמתם לסביבה המשתנה"

עמרי מילמן 13:2407.12.20

"המעבר לעולם התשלומים המתקדמים והמודרני הוא הכרחי. מערכות תשלומים נוחות, יעילות, בטוחות ויציבות הן מרכיב חשוב בכל משק מתקדם. המשק הישראלי נמצא בפיגור ביחס למשקים אחרים בעולם מבחינת ההטמעה של אמצעי תשלום מתקדמים והצעדים שאנחנו מקדמים יסייעו לגשר על חלק מפער זה", כך אמר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בכנס חטיבת המחקר של בנק ישראל שעוסק ב"תחרות ושינויים מבניים". לדבריו, "בישראל, ניתן למצוא הובלה באלמנטים מסויימים של חדשנות. כך למשל בעולם הפינטק ישראל היא מהמובילות בעולם: כיום ישנם יותר מ -500 סטארט-אפים בתחום הפינטק בישראל, שגדלים מהר בשנים האחרונות ומייצרים עניין רב למשקיעים זרים. כך, בשנת 2019, השקעות בחברות פינטק ישראליות הגיעו ל-1.8 מיליארד דולר, המהוות כ-5 אחוזים מכל ההשקעות בפינטק ברחבי העולם. ישראל מובילה בתחום המו"פ בהייטק בכלל, ופינטק בפרט, וחלק גדול מההשקעה במשק מוקדש לזה".

 

 

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון צילום: אלכס קולומויסקי

 

 

לדברי ירון, "הובלת החדשנות בתחומי עיסוקינו הוא יעד מרכזי מבחינת הבנק, אנו ממשיכים להטמיע ולאפשר חדשנות בשירותים הבנקאיים ושירותי התשלום, פיתוח שוק ההון ושוק האשראי והתאמתם לסביבה המשתנה...למשל, הטמעת תקן ה-EMV שהשלב הראשון בהסבת בתי העסק היה בשבוע שעבר, מהווה צעד ראשון לכניסה של טכנולוגיות תשלום מתקדמות ושל שחקנים נוספים, מקומיים וגלובליים. המהלך ירחיב את מגוון האפשרויות העומד לרשות בתי העסק והצרכנים כמו ביצוע עסקאות חכמות, עסקאות ללא מגע, עסקאות באמצעות טלפונים סלולריים ויאיץ את הטמעת הארנקים האלקטרוניים ואפליקציות התשלום המתקדמות". עוד הוסיף, כי " בנק ישראל בוחן צעדים נוספים לקידום החדשנות והיעילות של מערך התשלומים בכלל ושל התשלום המיידי בפרט. זאת, בדגש על הנושאים הבאים: תשלומים חוצי-גבולות, הטמעה של ארנק תשלומים אלקטרוני, אסדרת ביצוע תשלומים בבתי עסק ועוד".

 

ממחקר שהוצג בכנס בו נעשה שימוש מחקרי ראשון במאגר נתוני אשראי עלה כי הקמת המאגר הביאה לצמצום הפערים במחיר האשראי ללקוחות שונים, דרך הקטנת בעיית הלקוח השבוי. לפי המחקר, לקוחות המנהלים מספר חשבונות עו"ש שיפרו תנאיהם, בשונה מלקוחות המנהלים חשבון עו"ש בבנק אחד. ממצאי המחקר, שנעשה על ידי טלי בנק קולסקי מבנק ישראל, ד"ר מאיה שטאון מהאוניברסיטה העברית וד"ר נמרוד שגב מבנק ישראל, העלו כי לפני הקמת המאגר לקוחות המנהלים חשבון עו"ש בבנק אחד, שילמו כחצי אחוז יותר אשראי צרכני מאשר לקוחות המנהלים מספר חשבונות עו"ש בבנקים שונים. לאחר הקמת מאגר נתוני אשראי פער זה בריביות הצטמצם בכשליש.

x