$
רכב

ניתוח כלכליסט

ישראל קיבלה קריאת השכמה, ותיאלץ להדביק את הפער במכירות רכב חשמלי

בחירתו של ביידן נתנה דחיפה לתחום, כמו גם יכול הגיוס של יצרני הרכב הסינים, והחלטות הרגולטרים באירופה. אך גם אחרי שבוע דרמטי בכל הנוגע לרכב החשמלי, ההכנות להמהפכה בתחום בישראל נמצאות הרחק מאחורי העולם המערבי

תומר הדר 14:0127.11.20
השבוע הנוכחי, כך נדמה, היה השבוע של הרכב החשמלי. כמעט בו זמנית יצאו מספר יצרני רכב בהצהרות על יצור של רכב חשמלי, פריסת תשתיות והענקת מענקים. בישראל בינתיים לא נשמע ציוץ בכיוון.

 

מדוע דווקא השבוע הנוכחי היה השבוע החשוב ביותר מבחינת הענף? התשובה היא שילוב נדיר של נסיבות. ראשית, השבוע הבינו גם תומכי טראמפ השרופים ביותר כי ג'ו ביידן הוא נשיא ארה"ב.

 

אילון מאסק מייסד ומנכ"ל טסלה. הוכרז כאדם השני בעושרו בעולם אילון מאסק מייסד ומנכ"ל טסלה. הוכרז כאדם השני בעושרו בעולם צילום: גטי

טראמפ לא ממש תמך ברכב חשמלי וייצרני הרכב יישרו קו עם טראמפ, אבל לא ממש הסכימו איתו: אחרי הכול, כהונתו של נשיא אמריקאי יכולה להימשך רק שמונה שנים ויצרני הרכב לעומת זאת רוצים להישאר בשטח מאות שנים, לכן הם פשוט הקפיאו את תכניות הפיתוח.

 

ברגע שביידן נבחר ראה זה פלא: קדילאק הודיעה  שסוכנים שלא ירצו "להתחשמל" מוזמנים לקבל חצי מיליון דולר כדי לפרוש.

 

במקביל למה שנראה השבוע כמבול של יוזמות של יצרני הרכב הגדולים לעבור לצד החשמלי התרחש אירוע נוסף: אילון מאסק הפך לאדם השני בעושרו בעולם.

 

הונו האישי של מאסק פחות רלבנטי - אך יכולת הגיוס של טסלה לעומת זאת רלבנטית מאוד, במיוחד בעידן בו יצרני הרכב הוותיקים נמצאים בעיצומו של תהליך איסוף שברים והתאוששות מהקורונה עם כספים שהם מתקשים להשיג ללא סובסידיות נדיבות מצד הממשל המקומי.

 

מעבר לכך, בסין מתרחש תהליך דומה ובעל חשיבות גבוהה:  יצרני הרכב הסינים מגלים לפתע יכולת גיוס מרשימה - גם כאלה שמייצרים אלפי מכוניות בודדות בחודש, מה שגורם ליצרני הרכב המערביים להבין שהכיוון החדש חשמלי.

 

בנוסף, הרגולטורים באירופה אשר עוקבים כמובן אחר הנעשה בבחירות בארה"ב הכינו חבילת הפתעה משלהם ליצרני הרכב, בידיעה ברורה שהפעם יתקבל גב למהלכים כאלה גם בארה"ב. השבוע הודיע האיחוד האירופי ליצרני הרכב כי בנוסף לדרישות זיהום האוויר המחמירות באירופה – היצרנים לא יוכלו עוד ליהנות ממספר זיכויי מס אם ייצרו מכוניות מזהמות.

 

כלומר, למשל פחת על ציוד של מפעל יהיה מוכר רק אם היצרן ייצר רכבים אשר פולטים פחות מ-50 גרם של פחמן דו-חמצני לקילומטר. מדובר בתקנה אשר נועצת עוד מסמר בארון של יצרני הרכב שקיבלו בהלם את הבשורה שעליהם לייצר מכוניות אשר פולטות בממוצע 95 גרם לקילומטר של פחמן דו-חמצני לפני כשנה.

 

כרגיל בישראל - לא קורה דבר

 

בינתיים בישראל, כמו בישראל, סממני המהפכה החשמלית נמצאים הרחק מאחורי העולם המערבי ואירופה במיוחד.

 

השבוע פרסם ארגון ה-ACEA, אשר מתמחה בניתוחים של תעשיית הרכב העולמית, את נתוני מכירות הרכב באירופה לחודש אוקטובר. בניגוד לשנים עברו, השנה הנוכחית היא שנת קורונה, שנה בה הרגולטורים הבינו שרחובות ריקים פירושם זיהום נמוך - והעניקו סובסידיות נדיבות לרוכשי רכב חשמלי.

 

לפי נתונים אלה, המכונית החשמלית הנמכרת באירופה היא פולקסווגן ID.3 החשמלית עם 10,315 מסירות. אם ברצונכם לרכוש אחת, אל תטרחו. היא לא נמכרת בישראל.

 

במקום השני נמצאת רנו זואי, מכונית חשמלית שמכירותיה מדשדשות בארץ - ואילו באירופה מכרה 9,614 מכוניות בחודש. במקום השלישי יונדאי קונה החשמלית, עוד רכב שלא תוכלו לרכוש בישראל (אם כי ניתן לרכוש יונדאי איוניק חשמלית) - אשר ממנה נמכרו 5,999 יחידות.

 

המשותף לדגמים החשמליים הנמכרים באירופה: שניים מבין שלושת מובילי השוק כלל אינם נמכרים בישראל.

 

פולקסוואגן ID.3 חשמלית. שיא מכירות פולקסוואגן ID.3 חשמלית. שיא מכירות צילום: פולקוואגן

 

בהיבט זה יש לציין: השבוע קיבלו הרגולטורים בישראל קריאת השכמה שתוצאותיה יורגשו בעוד מספר חודשים. ארגון יצרני הרכב החזק ביותר באירופה שלח מכתב ישירות אל הרגולטורים בישראל בו תוהה הארגון כיצד ומדוע בישראל מכוניות חשמליות אינן תופסות תאוצה. המכתב אשר נחשף השבוע ב"כלכליסט"  רחוק מאוד מלהיות מכתב קצר או מנומס: מדובר במסמך קשה למדי אשר מונה שורה של צעדים שלא ננקטו בישראל כדי לקדם את המכוניות החשמליות.

 

היעדר תשתיות, מחירים בעיתיים, היעדר כל תקנות מחייבות לזיהום אוויר בערים, כלומר כל מה שבכל מקרה ידוע לנו היטב ונמצא אי שם במקום נמוך מאוד בסדר העדיפויות של  הרגולטורים במדינת ישראל.

 

לפניה מצד ה-CEA יש משמעות מכריעה. הארגון מעורב בדרך זו או אחרת ברוב ההחלטות הניהוליות אשר מתקבלות אצל יצרני הרכב ואחראי בפועל על כל קשרי הממשל של היצרנים.

 

בפועל, מכתבו של הארגון אינו מקרי: גורמים רבים בענף מעריכים כי בתקופה שלאחר הקורונה קיימת תחושה כי ישראל יורדת ממעמדה הרם כ"מעצמת אוטו טק" - וארגון כדוגמת ה-ACEA בהחלט יכול להשפיע על יצרני רכב אשר מעוניינים להשקיע בטכנולוגיות ישראליות, בין היתר בטענה כי היקף הידע המעשי אשר נצבר בישראל נמוך בכל הקשור ברכב חשמלי.

 

השאלות הגדולות של טסלה

 

שאלת השאלות בכל הקשור ברכב חשמלי היא מתי טסלה תגיע לישראל, וכיצד שוק הרכב החשמלי המקומי יושפע. כפי שנחשף בתחילת השבוע לראשונה ב"כלכליסט"  טסלה נערכת לפתיחה כבר במהלך החודשים הקרובים, מה שיוצר אצל יבואני הרכב הוותיקים חשש אמיתי.

 

יש להדגיש כי טסלה אינה עסק פילנטרופי: בניגוד לציפיות לא מעטות של מי שמגדירים עצמם כחובבי טסלה, מחירי דגמי טסלה יהיו רחוקים ככל הנראה מ"עממיות".

 

רק השבוע הודיעה טסלה אירופה כי היא מעלה מחירים ללקוחותיה, כאשר בחלק מן המקרים - למשל ספרד ובריטניה - שיעורי ההתייקרות היו אגרסיביים במיוחד ועמדו על כ-5,000 יורו לטסלה מודל S.

 

רכב של טסלה. עליית מחירים רכב של טסלה. עליית מחירים

 

בהתחשב בעובדה שטסלה נכנסת לשוק צמא בישראל, כזה שהלקוחות בו נחשבים בחלקם ללקוחות שבויים עוד לפני שזכו אפילו לשבת במכונית, סביר להניח שטסלה לא תמהר להודיע על מחירי חדירה לשוק הישראלי.

 

עיקר התחרות לטסלה תורגש כאמור בעיקר בשוק היוקרה. זה הגיוני לנוכח המחירים, אך בפועל ליבואני הרכב הוותיקים לא יהיו יותר מדי חלופות עבור רוכשי טסלה, פשוט מכיוון שהיצע הדגמים החשמליים בישראל של מרצדס, אאודי ודומיהן מוגבל למדי.

 

מה שעשוי לייצר מצב מעניין בו יבואני הרכב הוותיקים "יזרקו את הכפפה" במאבק מול היצרנית החדשה בשכונה, לפחות עד להגעת דגמים חשמליים מתאימים.

x