$
השקעות ומימון

מגדילים שטח, מתקרבים לים: הקורונה משנה את העדפות המגורים של הישראלים

על רקע גידול האוכלוסייה וההאטה בהתחלות הבנייה, זוכים מגדלי היוקרה המתרוממים על קו החוף באשדוד לביקוש גובר הן של ישראלים והן של תושבי חוץ. יונתן ישראל, מחברת האחים ישראל: "כשמחפשים לוקיישן שמבטיח עליית ערך – אשדוד היא אופציה אטרקטיבית"

רונן ניב 09:3120.11.20

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן

 

להתפשטות מגפת הקורונה השלכות מרחיקות לכת לא רק על המשק בכללותו אלא גם כמעט על כל בית בישראל. תקופה זו המאופיינת באי-ודאות וסימני שאלה רבים, מייצרת גם הזדמנויות כלכליות, בין היתר בענף הנדל"ן, שזוכה לביקוש קשיח גם בימי המשבר, ומצליח לשמור על יציבות יחסית, בטח ביחס לשוק ההון התנודתי.

 

לרוח הגבית לה זוכה הענף יש קשר ישיר לגידול הדמוגרפי ולתחזיות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהן בשנתה המאה של המדינה (2048) כבר יחצה מספר התושבים בישראל את רף ה-15 מיליון. לעניין נדרשה גם הממשלה שאימצה כבר ב-2017 את התוכנית האסטרטגית לדיור אשר הציבה יעד לבניית 1.5 מיליון דירות חדשות עד 2040.

 

 

אלא שבשטח עצמו המצב רחוק מלהשביע רצון, כשקצב התחלות הבנייה מתקשה להדביק את היעדים. מסקירה שהציג בחודש שעבר משרד הבינוי והשיכון עולה כי התחלות הבנייה בישראל נמצאות בשנים האחרונות בירידה, כשהתפרצות הקורונה האטה את הקצב עוד יותר. אף כי ענף הבנייה הוחרג על ידי המדינה והוגדר כחיוני, הרי שבפועל סך התחלות הבנייה במחצית ראשונה של 2020 הסתכמו בכ-22,750 דירות בלבד - ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן.

 

סגן ראש העיר אשדוד, שמעון כצנלסון. "אשדוד תבסס מעמדה כאחת הערים המתקדמות בישראל" סגן ראש העיר אשדוד, שמעון כצנלסון. "אשדוד תבסס מעמדה כאחת הערים המתקדמות בישראל" צילום: מריאנה סדובסקי

 

תנופת פיתוח

מצב העניינים המורכב ואיתו הצורך הגדל והולך במגורים, הפנו את הפוקוס אל ערים צומחות, העתידות בשנים הבאות להפוך למטרופולינים אזוריים ולרשום קפיצה של ממש במספר תושביהן. דוגמה מובהקת היא אשדוד, העיר השישית בגודל אוכלוסייתה בישראל (עם כ-225 אלף תושבים), הנהנית כבר היום מתנופת פיתוח משמעותית.

 

"אשדוד ממשיכה להאיץ את קצב הבנייה, כשבקנה מגוון רחב של פרויקטים למגורים, תעסוקה, מסחר ותיירות - ובהם בניית הנמל חדש, פיתוח המרינה והקמת עשרות בתי מלון", מרחיב סגן ראש העיר, המהנדס שמעון כצנלסון, המכהן גם כיו"ר הוועדה לבניין עיר. "יש השקעה גדולה גם בתשתיות התחבורה: אנו מקדמים מערכת אוטובוסים חשמלית מהירה, שתסייע גם בהפחתת זיהום האוויר; כביש 41 הורחב ויש תוכניות להגדלת מספר היציאות והכניסות לעיר. אשדוד הופכת למטרופולין מוביל, ואין לי ספק כי היא תבסס את מעמדה כאחת הערים המתקדמות בישראל".

 

דבריו של כצנלסון משתקפים היטב בשוק הדיור באשדוד הנהנה מעליית מחירים, כשבצד הגידול בהיצע הדירות "הרגילות", וקידום מיזמים במסגרת התחדשות עירונית, מתחמם לו גם שוק דירות היוקרה בעיר, כשאת קו הרקיע העירוני משנים מגדלי יוקרה חדשים, באיכות ובמפרט זהים למגדלים בתל אביב ובלב אזורי הביקוש. אל הפרויקטים הללו בעיר נוהרים יותר ויותר ישראלים, שהחליטו לוותר על בתי הקרקע הרב-מפלסיים, ובחסות הקורונה מצטרפים אליהם גם תושבי חוץ מארה"ב ומערב אירופה - הרואים את התחלואה העולה במדינותיהם ושומעים על צעדי המנע המתוכננים – ומבקשים לשריין לעצמם נכס חדיש הצופה אל הים.

 

כאן למעשה טמון יתרון נוסף שמציעה אשדוד: במדינה בה קרקעות בסמיכות לקו החוף הולכות ומתמעטות, מתרומם לו בעיר מע"ר דרום – רובע מגורים ועסקים הנבנה בסמוך למרינה, ומבקש להציג מופת של עירוב שימושים – מגורים, מסחר ומשרדים. זאת לצד מרכז תרבות, פארקים, מבני ציבור, מרכז התחבורה הראשי של העיר, טיילת החוף ופארק "אשדוד-ים".

 

החזון האופטימי לשנים הבאות כבר מתורגם לעלייה של ממש במחירי הדירות בסביבה. אתר מדל"ן מצביע על כך שבין מרץ 2011 לדצמבר 2019, טיפס מחירו הממוצע של נכס במע"ר דרום בעשרות אחוזים.

 

יונתן ישראל. באשדוד בנתה האחים ישראל למעלה מ-14 אלף דירות יונתן ישראל. באשדוד בנתה האחים ישראל למעלה מ-14 אלף דירות צילום: איתמר גרינברג

 

עתיד ורוד

מי שזיהתה את הפוטנציאל של אשדוד והמע"ר הדרומי שלה כבר לפני יותר משלושה עשורים היא האחים ישראל, חברת נדל"ן ותיקה ועתירת מוניטין, שהקימה בה עד היום כבר למעלה מ-14,000 יחידות דיור, כ-20% מבתי האב בעיר - נתון הממצב את החברה בחוד החנית בכל הנוגע לבנייה למגורים באשדוד.

 

מיזם הדגל הנוכחי של החברה הוא מגדלי המפרש, אשר צפוי להתאכלס בתוך שבועות. מדובר בפרויקט הכולל שני מגדלי יוקרה בני 23 קומות כל אחד, עם בריכה או ג'קוזי, הממוקמים בחלקו הדרומי, השקט והמבוקש של מע"ר דרום – וכבר היום נהנה מעלייה בערכו הנדלני. המגדלים, שתחומים בין שדרות הרצל, שדרות מנחם בגין ושדרות בן עמי, תוכננו על ידי משרד האדריכלים יסקי-מור-סיוון, ושואבים את ההשראה לעיצובם מחרטומי הספינות המלכותיים המשייטות בים – אותו ים שנראה מחלונה של כל אחת מ-158 הדירות בפרויקט. המגדלים נבנו בהתאם לעקרונות הבנייה הירוקה, והם בולטים הן בשל צורתם והן בזכות חיפויי האלומיניום הבוהקים שמעטרים אותם.

 

"הפרויקט זוכה לפניות רבות, מהארץ ומעבר לים", אומר יונתן ישראל, סמנכ"ל השיווק בחברת האחים ישראל, "נכס הנמצא על אחת מעתודות הקרקע האחרונות בקו ראשון לים הוא לא עניין של מה בכך, בטח כשמביאים בחשבון שההיצע רחוק מלענות על הביקוש הרב. המשוואה פשוטה: לאנשים המחפשים לוקיישן יוקרתי שמבטיח עליית ערך – אשדוד היא אופציה סופר-אטרקטיבית".

 

נכון להיום, כמעט כל הדירות במגדלים כבר נמכרו, וכעת נותרו למכירה שני הפנטהאוזים ושמונת המיני-פנטהאוזים. עלות הפנטהאוז הראשי – בשטח של 260 מ"ר עם 120 מ"ר מרפסת, המאובזר עד לפרט האחרון בריהוט של המעצב אריק בן שמחון – היא 7.5 מיליון שקל. כמו כן מוצע למכירה פנטהאוז בשטח של 208 מ"ר ומרפסת של 80 מ"ר. המיני-פנטהאוזים נחלקים לשני סוגים, כשהמיני-פנטהאוז הקטן ביותר גם הוא מרווח למדי, בהתפרשו על שטח של 52 מ"ר לצד מרפסת של 75 מ"ר, ומחירו – 4.5 מיליון שקל.

 

פרויקט מגדלי המפרש. 2 מגדלי יוקרה ו-158 יחידות דיור בקו ראשון לים פרויקט מגדלי המפרש. 2 מגדלי יוקרה ו-158 יחידות דיור בקו ראשון לים הדמיה: באדיבות האחים ישראל

 

באחים ישראל מקפידים לדבוק בנוהל קבוע ולצאת להליך שיווק רק בשלבים מתקדמים של הפרויקט, דבר המתאפשר הודות לחוסנה הכלכלי והעובדה שכל משאבי הבנייה מקורם בהון העצמי של החברה. גם במגדלי המפרש, הפנטהאוזים והמיני-פנטהאוזים משווקים שבועות ספורים לפני אכלוס הבניינים.

 

"האמונה שלנו באשדוד היא חזקה ואסטרטגית", מסכם ישראל. "בית חולים אסותא מושך לכאן אוכלוסייה איכותית ויצרנית, ולצידו יש את האוניברסיטה שהולכת לקום לא רחוק מהרובע הדרומי, תחנת הרכבת, הנמל החדש, הפארק הטכנולוגי ותוכניות העירייה לענף התיירות. כל אלה, מספקים עדות לעתידה הוורוד של העיר ומבהירים שלאשדוד יש רק לאן לעלות".

 

דבריו של ישראל באשר לאמונה הרבה של החברה בעיר, באים לידי ביטוי בפרויקט נוסף בהיקף משמעותי שהיא מקדמת באשדוד. מדובר במתחם שלם ברובע המיוחד בכניסה הדרומית לעיר, השוכן בין קניון ביג לאסותא, ובו צפויה האחים ישראל לבנות כ-2,000 דירות.

 

לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>

פאנל התחדשות עירונית בחולון
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
ראיון עם דליה עסיס שמאית המקרקעין ומתכננת הערים
דליה עסיס: "גביית היטל השבחה בסמיכות לרכבת הקלה – ענישה כפולה של בעלי הנכסים"
עוד בזירת הנדל"ן