$
בארץ

CPM ואינקו הספרדית יתכננו את שדה התעופה החדש של ישראל

שרת התחבורה הודיעה שהחברות זכו במכרז של נתיבי ישראל. למרות שטרם הוכרע אם השדה יוקם ברמת דוד או בנבטים, רגב הבטיחה שתוביל החלטת ממשלה להקמתו בדרום, בניגוד לדעה הרווחת

ליאור גוטמן 19:2617.11.20

שרת התחבורה מירי רגב מנסה לקבוע עובדות בשטח, והיא מודיעה הערב (ג') שהחברות CPM הישראלית ו-ineco הספרדית זכו במכרז של חברת נתיבי ישראל לתכנן את פרויקט שדה התעופה החדש שיוקם בישראל. בנוגע למיקום שדה התעופה - נבטים או רמת דוד - עוד אין החלטת ממשלה, מה שלא מפריע לרגב להבטיח היום (ג') במסגרת סיור בנגב שהיא תוביל החלטת ממשלה להקים אותו בדרום.

 

עד כמה הניסיון של רגב לקבע את נבטים כאזור המיועד? ימים יגידו. רגב הבטיחה הבטחות בחודשים שהיא בתפקיד, חלקם עם תאריך יישום שנים קדימה, אם בכלל. גם במשרד התחבורה יודעים שהקמת השדה תחייב את אישור כלל זרועות הממשלה, כולל של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שהודיע לפני חודשיים באמצעו נציגיו שהוא מחפש אתרים חלופיים בדרום כיוון שנבטים עצמו אינו מתאים לתפיסת צה"ל.

 

למעשה, בדיון שהתקיים לפני כחודשיים בועדת הכלכלה נרשמה תמימות דעים מקצועית נגד הקמת השדה בדרום. במהלך הדיון חזרו גם רשות התעופה האזרחית, גם חברת נתיבי ישראל וגם במשרד הביטחון על הטענה שיש להקים את השדה בצפון, כאשר נציג חברת נתיבי ישראל תיארה בדיון את חלופת נבטים כ"אין ישימות להפעלת השדה. הסבירות כלכלית נמוכה, ועמדת משרד הביטחון בנוגע למצב דווחה למל"ל ולראש הממשלה".

 

גם רשות התעופה האזרחית המליצה להקים את השדה ברמת דוד, מה שהקים תנועה מחאה נרחבת עם רעיונות להעביר את השדה דרומה או לחילופין לשדרג את השדה הקיים בחיפה, כך שהוא יוכל לקלוט טיסות בינלאומיות.

הדמיה של מסלול המראה בשדה תעופה ברמת דוד הדמיה של מסלול המראה בשדה תעופה ברמת דוד צילום: stratosjets.com

 

כך או כך, רגב הבטיחה היום לשמחת ראשי המועצות בדרום ש"הקמת שדה התעופה השלישי יהיה בנבטים. אני מודעת להתנגדויות של חיל האוויר אך יש לכך פתרונות. אני מתכוונת להביא את ההחלטה על הקמת השדה בנבטים לדיון אצל ראש הממשלה יחד עם שר הביטחון על מנת לקדם את הנושא ללא עיכובים. כידוע, שדה התעופה בן גוריון קרוב למיצוי קיבולת התנועות שלו".

 

הדיון היכן להקים את השדה עוד יצית ככל הנראה ויכוחים רבים, אולם על עובדה אחת אין מחלוקת: כשנתב"ג 2000 נפתח בשנת 2004 כבר דובר אז על הקמת שדה תעופה בינלאומי חדש ברגע שיגיעו שם לקיבולת של כ-12 מיליון נוסעים בשנה. בסיום 2019, שנת העבודה המלאה לפני הקורונה, נתב"ג כבר חצה את רף ה-20 מיליון נוסעים בשנה, כאשר ידוע שהקמת שדה - בנבטים או ברמת דוד - תארך שנים רבות ועלולה להסתיים בסוף העשור.

x