שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

איגוד המהנדסים נגד הכוונה לחייב מנהלי פרויקטים לעבור קורס ייעודי: "פגיעה בחופש העיסוק"

המהנדסים תוקפים את כוונת משרד הבינוי להקים מכללה שרק בוגריה יוכלו לנהל פרויקטים של המשרד; משרד הבינוי: "נכון לשעה זו לא קיימת החלטה כלשהי של המשרד לפיה נדרשת הוכחת סיום לימודים במכללה"

אמיתי גזית 18:5921.04.19

"פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש העיסוק של המהנדסים", כך מכנים באיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות את היוזמה של משרד הבינוי והשיכון להקמת מכללה להסמכת מהנדסים כמנהלי פרויקטים להקמת תשתיות של שכונות מגורים חדשות. הטענות לפגיעה בחופש העיסוק מופיעות במכתב חריף שנשלח למשרד הבינוי והשיכון על ידי משרד עורכי הדין מ. פירון המייצג את האיגוד.

 

המכתב החריף נשלח למשרד בעקבות פרסום ב"כלכליסט", שלפיו רק בוגרים של המכללה, שמייסד בימים אלה משרד הבינוי, יוכלו לנהל פרויקטים של המשרד.

 

על פי התוכנית, לאחר תקופה של שנה עד שנתיים במהלכה הענף יסתגל לסטנדרט החדש תעודת בוגר המכללה תהפוך לתנאי סף להתמודדות במכרזי משרד הבינוי. בנוסף קיימת הערכה כי הרשויות המקומיות יאמצו את הסטנדרט החדש שמציב משרד הבינוי.

 

באיגוד טוענים כי אם תוקם מכללה חדשה מכסת הסטודנטים המקסימלית ושכר הלימוד הגבוה ימנעו ממרבית המהנדסים לקבל את התעודה וכך רבים לא יעמדו ברף הדרוש לעבודה במגזר הציבורי. לדברים יווצרו שתי שכבות של מהנדסים "קבוצה קטנה שהתמזל מזלה וידה משגת להתקבל להשתלמות, וכל יתר המהנדסים שלמכללה אין יכולת להכשירם. הדבר יהווה פגיעה קשה ולא מידתית בכושר ההשתכרות של מהנדסים ומכאן בחופש העיסוק שלהם".

 

אתר בנייה אתר בנייה צילום: שאטרסטוק

 

 

באיגוד מוחים גם על שכר הלימוד במסלול ההכשרה החדש שצפוי לעמוד על כ-13 אלף שקל. בעדו שלדבריהם כבר היום מסלול הלימודים של מהנדסים הוא תובעני ויקר, נמשך 4 שנים ועולה בסך הכל כ-100 אלף שקל.

 

להערכת האיגוד עלות שכר הלימוד תגלגל בסופו של דבר אל הציבור הרחב זאת משום שמשרדי המהנדסים הגדולים, שבהם עשרות ולעיתים מאות מהנדסים, יצטרכו להכשיר את עובדיהם בעלות של מאות אלפי שקלים."בסופו של יום, עלויות אלו צפויות לעבור במלואן אל הציבור תוך התייקרות עלויות פרויקטים של שכונות מגורים, בניגוד למאמצי הממשלה להפחית את יוקר המחייה". כל זאת בעוד שלדעת האיגוד הגורם היחיד שייהנה מהמדיניות החדשה של משרד הבינוי הוא אותו גוף שיבחר להפעלת המכללה.

 

בהקשר זה טוענים באיגוד כי הקמה של מכללה שתכשיר באופן בלעדי מהנדסים לעבודה בפרויקטיים ציבוריים היא בפועל "הלאמה של תחום הקורסים להכשרה והשתלמות מקצועית לבעלי התפקידים הנ"ל". להערכתם המכללה הזו תחסל את מכוני הלימוד הקיימים משום שהם יאבדו זכות קיום. שכן אף מכון לא יוכל להתחרות עם המכון החדש שיוכל להציע לתלמידיו הטבה בלעדית: אפשרות לגשת למכרזים של משרדי הבינוי שההיקף הכספי המצטבר בהם מידי שנה הוא 4-3 מיליארד שקל.

 

עוד טעונים באיגוד כי הדרך לשיפור איכות פרויקטים הבניה אינה בהקמת המכללה אלא שינוי החוק. משום שכיום החוק אינו מגדיר מי יכול לשמש כמנהל פרויקט לבניית תשתיות, יוצא שבפעול נבחרים לתפקיד גם רואי חשבון ועורכי דין. באיגוד לשינוי החוק כך שיגדיר מיהו מנהל פרויקטים, מה הדרישות לכך ומה הרישוי הנדרש לתפקיד.

 

בעבר אמר ל"כלכליסט" גדי מארק, סמנכ"ל בכיר הנדסה ופיתוח שעומד מאחורי היוזמה להקמת המכללה, כי היא נולדה בין היתר כדי לחסוך חריגות תקציב בפרויקטים שמוביל משרדו. חריגות שנובעות במקרים רבים בגלל חוסר הניסיון של מנהל הפרויקט. מארק העריך כי בשנה מצטברות חריגות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בנוסף הסברי כי הלימודים במכללה החדשה יכולים דווקא להיטיב עם מהנדסים חדשים משום שמיד לאחר הלימודים הם יוכלו לגשת למכרזים של משרד הבינוי בעוד שכיום נדרש נסיון של 5 שנים לפחות.

 

במכתב תגובה שנשלח ממשרד הבינוי לאיגוד המהנדסים נכתב: "נכון לשעה זו, לא קיימת החלטה כלשהי של המשרד, לפיה נדרשת הוכחת סיום לימודים במכללה, הצפויה לקום, כתנאי לעבודה או העסקה בפרויקטים להקמת שכונות למגורים של המשרד, או של כל גוף אחר" על כן "הפגיעה הנטענת על ידכם, ככל שישנה, בחופש העיסוק אינה מתקיימת".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x