$
בארץ

בכירי צה"ל זוכים להחזר מס חריג של 100 מיליון שקל

ל"כלכליסט" נודע כי בעוד שכל עובד בישראל נדרש לשלם מס על השימוש ברכב, קצינים בדרגת רס"ן ומעלה מקבלים על כך פיצוי גבוה בשכרם

עמרי מילמן 06:5828.08.18

צה"ל מעניק לקצינים בכירים החזר חריג על המס שהם משלמים על רכבם, שעלותו מגיעה לכ־100 מיליון שקל בשנה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

 

ההטבה מוענקת לכל קציני הקבע מדרגת רס"ן ומעלה שנהנים מרכב צמוד, ולכמה בעלי תפקידים אחרים בכוחות הביטחון, ומיועדת לפצות אותם על התשלום שגובה מהם מס הכנסה בשל השימוש ברכב. אף עובד ציבור אחר אינו זכאי להטבה דומה.

 

לפי פקודת מס הכנסה, עובד שהמעסיק מעמיד לרשותו רכב נחשב כאילו קיבל תוספת למשכורת בגובה 2.48% משווי הרכב ‑ ומשלם מס על התוספת הווירטואלית הזאת. ההיגיון בכך הוא שקבלת הרכב היא הטבה ששקולה לשכר, ולכן ראוי לשלם עליה מס.

 

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: משה שי

 

אלא שבמערכת הביטחון מצאו דרך להעניק לקצינים תוספת שכר שתפצה אותם על תשלום המס. על פי הערכות, קצין שרכבו שווה כ־80 אלף שקל, ולכן מס הכנסה זוקף לשכרו 2,000 שקל, יקבל תוספת שכר של 1,510 שקל לפחות. קצין בכיר יותר שרכבו שווה 170 אלף שקל יקבל כ־3,700 שקל בחודש.

 

מנתונים שהגיעו ל"כלכליסט" עולה כי השווי הממוצע של רכב לקצינים בדרגת אלוף משנה עומד על 123 אלף שקל, ושווי רכב לקצינים בדרגת תת־אלוף עומד על 170 אלף שקל.

 

כיום, כ־95% מקציני צה"ל בדרגת רב־סרן ומעלה מקבלים רכב. לטענת הצבא רק לוחמים וקצינים שנחתמו עימם תוכניות שירות מקבלים את אותה הטבה חריגה.

המשמעות היא שההטבה ניתנת לאלפי משרתים בצה"ל, שרבים מהם אינם לוחמים. בניגוד ללוחמים, שזקוקים לרכב בעיקר לנסיעות עבודה ומגיעים לביתם רק לעתים רחוקות, רוב אנשי הקבע משתמשים ברכב בעיקר לנסיעות מהבית לבסיס, ולצרכים פרטיים אחרי שעות העבודה.

 

על נדירותה של ההטבה שמעניק צה"ל לקציניו תעיד העובדה שאפילו ראש הממשלה, עד לא מכבר, לא היה זכאי לפיצוי דומה על שימוש ברכב השרד שלו. רק בשנה שעברה אישרה ועדת הכספים של הכנסת לראש הממשלה בנימין נתניהו פטור ממס של 3,000 שקל בחודש ששילם על הרכב המשוריין שלו.

 

ההטבה הנדיבה הזו שמערכת הביטחון בוחרת להעניק לקצינים מעוררת תהיות דווקא בימים אלה, כשבמשרד הביטחון ובאוצר תרים אחר מקורות מימון לתוכנית הגרנדיוזית של נתניהו וכחלון להעלאת תקציב הביטחון. מחצית מ־37 מיליארד השקלים שיממנו את תוכניות ההתחמשות והמיגון החדשות אמורים לבוא מהתייעלות פנימית.

 

אף על פי כן, במשרד הביטחון סירבו עד כה לגעת במשכורות אנשי הקבע, ולא הסכימו אפילו להיפרד מ"הגדלות הרמטכ"ל" ‑ תוספות שמנפחות בשיעורים ניכרים את הזכויות הפנסיוניות של יוצאי צה"ל, בניגוד להחלטת הממשלה וניגוד לעמדת החשב הכללי והיועץ המשפטי לממשלה.

 

מלבד המחיר לקופת המדינה, להטבה יש גם מחיר סביבתי. בעוד שבמגזר הפרטי המס על שימוש ברכב עבודה מעודד עובדים לוותר על השימוש ברכב, לאנשי הקבע אין שום תמריץ כזה. מאחר שצה"ל מפצה אותם על תשלום המס, הבחירה להשתמש ברכב לא מעוררת שום דילמה: גם אם אין להם צורך ממשי ‑ לוקחים מה שאפשר.

 

העיוות הזה מצטרף לעיוות אחר, שנוגע לכלל עובדי המגזר הציבורי. כל אלה מקבלים תוספת להוצאות רכב (דלק, ביטוח וחניה) רק אם הם מחזיקים רכב. עובדי המדינה שנוסעים בתחבורה ציבורית מקבלים פחות ‑ 3,500 שקל לשנה בממוצע לעומת 17,700 שקל לעובד עם רכב. במקום לתרום להפחתת מספר כלי הרכב על הכביש, משרד הביטחון מעצים את ההטבה ומוסיף עוד אלפי מכוניות על חשבון משלם המסים.

 

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל משלם שכר למשרתי הקבע בהתאם להסכמים עם משרד האוצר ובאישורו, זאת בהתאם לאוצר ולמקובל במגזר הציבורי. האוכלוסייה הזכאית לגילום הוצאות רכב הינה אוכלוסיית הקצינים הבכירים בדרגת סא"ל ומעלה וכן משרתים איכותיים בתפקידי שטח שקיבלו תמריץ. בנוסף, זכאים גם מפקדי פלוגות ומקביליהם בזרועות. סכום ההחזר לשאר המשרתים אשר אינם זכאים לגילום לרכב צמוד מסתכם ב-500 שקל בחודש".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x