$
בארץ

בממשלה הפסיקו לכבות אורות, והציבור משלם מיליונים מיותרים

דו"ח חדש חושף כי תוכנית להתייעלות אנרגטית של הממשלה יושמה חלקית בשנים 2009–2013 והופסקה ללא סיבה. ב־2011 חסכה התוכנית למשלם המסים 12.3 מיליון שקל. המשרד להגנת הסביבה: "מתמקדים בהתייעלות בתחומי רכב, רכש ודיור

עמרי מילמן 08:2505.03.18

יישום החלטה של הממשלה לפעול למען חיסכון באנרגיה, שחסך מיליוני שקלים למשלמי המסים, הופסק על ידי המשרד להגנת הסביבה מבלי להחליף את ההחלטה באחרת.

 

לפי הדו"חות שפרסם המשרד להגנת הסביבה, ב־2011 נחסכו למשלמי המסים 12.3 מיליון שקל כתוצאה מיישום אותה החלטה, וב־2012 נרשם חיסכון נוסף של 2.7 מיליון שקל. חיסכון ישיר זה אינו כולל את החיסכון בדלק או את התועלת הסביבתית שהושגו בזכות צעדים אלה.

 

דו"ח של מרכז העצמת האזרח, שהגיע לידי "כלכליסט", ניתח את ביצוע אותה החלטת ממשלה וניסה להתחקות אחר הסיבות לביטולה. מהדו"ח עולה כי לפני שבוטלה, רק 57% מהצעדים באותה החלטה יושמו במלואם, בעוד השאר בוצעו באופן חלקי או כלל לא.

 

 

 

ב־2009 אישרה הממשלה החלטה שנקראה "ממשלה ירוקה" שמטרתה לייעל את משרדי הממשלה מבחינה סביבתית ותפעולית. אותה החלטה גם קבעה כי המשרד להגנת הסביבה יהיה אחראי ליישומה. בספטמבר 2012 תוקנה ההחלטה המקורית, והושם דגש על שימוש במכרזים ירוקים על ידי קביעת יעדים ארוכי טווח, לצד שינויים נוספים ועדכון יעדי הצריכה של המשרדים.

 

אחת ההחלטות היתה לדווח בפני מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה על צריכת הדלק. דיווח זה התקיים עד מרץ 2012 ואז פשוט הופסק. החלטה נוספת היתה לקבוע יעדים עבור הוצאה על רכש ירוק, שלפיה 5% מכלל ההוצאות של כל משרד יהיו במכרזים עם שיקולים סביבתיים, במטרה שב־2020 20% מהרכישות יהיו כאלה.

מהדו"ח עולה כי רק מספר מועט של משרדים העבירו דיווח למשרד להגנת הסביבה על סטטוס עמידתם ביעד הזה, כאשר לא נערך דו"ח ממשלתי שבחן מי מהמשרדים עמד ביעדים.

 

 צילום: אוראל כהן

 

 

החלטה נוספת קבעה יעדים כמותיים של הפחתת צריכת משאבים בכלל משרדי הממשלה, כמו למשל צריכת הדלק, היקף השימוש בנייר, בחשמל, במים, בפחיות, בבקבוקים ועוד. למרות שההחלטה התקבלה ב־2009 במשך השנים הראשונות מתוך שבעה יעדים כל משרד עמד רק בחלק מהם. רק ב־2012 לראשונה עמד משרד אחד - משרד החוץ ביעדים שנקבעו לו, ארבעה משרדים עמדו ב־6-5 יעדים ועשרה משרדים עמדו ב־4-3 יעדים. למרות שכבר אז היה ברור שהדרך עוד ארוכה, ב־2013 הפסיק המשרד להגנת הסביבה לעקוב אחר יישום אותם יעדים.

 

החלטה נוספת היתה כי על מבקר הפנים בכל משרד ממשלתי לערוך דו"ח ביקורת שנתי ולהגישו למנכ"ל המשרד. אלו היו אמורים להגיש את הדו"חות למנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, מה שקרה עד 2013 ואז הופסק.

 

במשרד להגנת הסביבה טענו לאורך השנים כי הם עובדים על תוכנית חלופית, שמעולם לא הגיעה. המשרד טוען כי "לאחר השלב הראשוני שבו בוצעה התייעלות סביבתית במרבית המשרדים, המשרד להגנת הסביבה החל להתמקד בשיפור רוחבי בממשלה בנושאים שיהיו בעלי התרומה החיובית הסביבתית המשמעותית ביותר - רכב, רכש ודיור - ופועל מול החשב הכללי לשיפור ביצועי הממשלה בתחומים אלה. הוטמעו קריטריונים סביבתיים במכרזי רכש ונקבעו דרגות זיהום אוויר מקסימליות לכלי רכב ממשלתיים".

 

עינת פישר־לאלו, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, אומרת כי מאז הפסיקה הממשלה את התוכנית אין מדיניות חלופית. "מעבר להשלכות הסביבתיות והכלכליות הנובעות מאי־יישום התוכנית, התנהלות הממשלה אינה מתיישבת עם חובתה למילוי התחייבויותיה לציבור", אמרה פישר־לאלו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x