• תפריט
בארץ

לא רק במרכז: תכנון הרכבת הקלה בבאר שבע יוצא לדרך

עיריית באר שבע ומשרד התחבורה סיכמו על התחלת התכנון הראשוני של הרכבת הקלה שתפעל במתכונת פרברית. הרכבת לא תושק לפני 2025

ליאור גוטמן 08:0105.06.17

משרד התחבורה ועיריית באר שבע סיכמו לאחרונה על התחלת העבודות לתכנון ראשוני של רכבת קלה בבאר שבע. הקמתה של רכבת קלה בעיר הדרומית נכנסה לתוכניות של משרד התחבורה בתחילת 2016 בתור מענה לגידול הטבעי של העיר ובמסגרת המעבר של בסיסי צה"ל לנגב, שצפוי להשפיע גם הוא על היקף האוכלוסיה בבאר שבע.

 

לפי התכנון הראשוני, הרכבת הקלה בבאר שבע תהיה רכבת פרברית ועילית שתספק מענה גם ליישובים הסמוכים ולבסיסי הצבא המרכזיים שימוקמו בבירת הנגב ובאזר: קריית ההדרכה, קריית התקשורת וקריית המודיעין. עלות ההקמה של הרכבת תנוע בין 3 מיליארד שקל ל־5 מיליארד שקל, תלוי בסוג הקרונות שבהם הרכבת תעשה שימוש. הרכבת לא צפויה לפעול לפני 2025.

 

לפי הסיכום, עיריית באר שבע תקים חברה ציבורית־ייעודית שתפקידה יהיה לקדם את את תכנון תוואי הרכבת. בעתיד חברה זו תהיה אחראית על ביצוע עבודות התשתית וההקמה, עד להפעלתה של הרכבת הקלה.

תחנת רכבת באר שבע מרכז תחנת רכבת באר שבע מרכז צילום: ישראל יוסף

 

המודל העיקרי שמשרד התחבורה רואה לנגד עיניו הוא זה של הרכבת הקלה בירושלים. כלומר, תוואי עילי שאליו מתחברים גם קווי אוטובוסים.

 

אמנם במקור חשבו במשרד להוריד את התוואי של הרכבת אל מתחת לפני הקרקע, אך בסופו של דבר הרעיון ירד מהפרק בשל החשש שהעלויות הגבוהות שכרוכות בכך יביאו לגניזת התוכניות. לשם השוואה, עלות הקמת קו הרכבת הקלה הראשון בתל אביב, הקו האדום שאורכו 24 ק"מ, שהוא חצי עילי וחצי תחתי, עומדת על 17 מיליארד שקל - פי 5 מהעלות המתוכננת של הרכבת הקלה בבאר שבע.

 

בשבועות הקרובים תקצה המדינה תקציב עבור ביצוע השלב הראשון של הרכבת הקלה בעיר שיכלול תכנון מוקדם ואת גיוסם של אנשי המקצוע הרלבנטיים (יועצים, מומחים וכו').

 

קידום התוכנית אושר בפגישה שנערכה לאחרונה בין שר התחבורה ישראל כץ לראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ'. דנילוביץ' אמר כי "זהו יום היסטורי לעיר באר שבע. כרשות מקומית שפועלת ליצירת תכנון אסטרטגי ארוך טווח, אנו רואים חשיבות עליונה בתכנון תחבורתי נכון שכולל מערכת להסעת המונים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x