$
בארץ

אבי גבאי על ועדות האיתור: "רוב המכרזים זה ישראבלוף"

השר להגנת הסביבה התייחס להצעת רה"מ לפיה ועדות איתור יביאו 3 מועמדים למשרה והשר יבחר מתוכם. זאת לקראת ההצבעה שצפויה בנושא ביום ראשון. לדבריו, "אני רוצה שלא רק שר יוכל לבחור בין שלושה אלא שגם מנכ"ל וסמנכ"ל יכולים לבחור בין שלושה"

עמרי מילמן 19:1730.03.16

"הסוגיה היא לא הממשק בין הפוליטי לציבורי. הסוגיה היא היכולת לנהל במגזר הציבורי. לפעמים נדמה לי שהתבלבלו מי משרת את מי?". כך אמר היום השר להגנת הסביבה, אבי גבאי בדיון במכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת ההצבעה שצפויה בממשלה ביום ראשון בנושא מינוי בכירים בשירות המדינה. גבאי התייחס להצעתו של ראש הממשלה לפיה ועדות האיתור יביאו 3 מועמדים למשרה והשר יבחר אחד מתוכם.

 

לדבריו, "אני נגד פוליטיזציה אבל צריך לנהל והמגזר הזה לא מנוהל. אני אולי שר שונה מאחרים - השרים רוצים להצליח. ההצלחה היום של השרים היא לא רק מינויים פוליטיים. הסוגיה היא פקיד שמסוגל או לא מסוגל. אני רוצה שיעשו דברים מסוימים ואני רואה מולי אנשים שלא מסוגלים לעשות. אני נגד ועדות איתור וגם נגד מכרזים. הדרך הנכונה היא צ'ק ליסט ולבחור מתוך זה את האנשים. רוב המכרזים זה ישראבלוף.

 

אבי גבאי השר להגנת הסביבה אבי גבאי השר להגנת הסביבה צילום: אוראל כהן

 

"ועדות האיתור והמכרזים שמדברים על זה שיש רק אחד מתאים - אני לא יכול לפנות לאדם שיש לו מקום עבודה - השם שלו יהיה בעיתון. אני בעיקר נגד הסמנכ"לים בקביעות- זה שיש להם קביעות- זה דרג הכי חשוב בשירות הציבורי. האנשים האלה היו בהסכמים קיבוציים ואמרו להם תהיו בחוזה אישי ובלי קביעות ועם הזמן הפכנו את זה לקביעות מוחלטת. אני לא בטוח שאצביע בעד ההחלטה - אני רוצה שלא רק שר יוכל לבחור בין שלושה אלא שגם מנכ"ל וסמנכ"ל יכולים לבחור בין שלושה. יש כימיה. אני חושב שאת טובה ומישהו אחר חושב אחרת. הכימיה שלי טובה יותר מנציג האקדמיה שישב בוועדה?" מדבריו עולה כי לדעתו צריך לטפל בכל המגזר הציבורי ולא רק ב 120 המשרות ששרים ממנים.

 

בפתח הדיון אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, "נקודת המוצא ביציאה לדרך הייתה שהמערכת יצאה קצת מהאיזון עכשיו, עוד נקודת מוצא שהנחתה אותנו הייתה שהשרים רוצים להצליח בתפקידם. זה בעיקרון מובן מאליו אך יש כאלו שמנחים שמה שמניע את השרים זה להשיג מינויים פוליטים. אם זה היה המצב, באמת צריך להרחיק אותם מהליכי המינוי, אני לא חושב שנכון לבנות מערכת שלמה סביב הרשעים".

 

לדבריו, "אנחנו במצב שבגלל חוסר האמון של השר עם המערכת הם פונים להליכים עוקפים. מה שאני מעריך שקרה אצל השר שטייניץ ברשות החשמל, במקום ללכת לןועדת איתור שתציע לו 3 מועמדים מתאימים הוא מתעקש על מינוי אישי, כי הוא לא מאמין שהמערכת תביא את המועמד הטוב ביותר בשבילו".

 

גרונר הוסיף כי "הנושא הרחב יותר הוא בניית אמון, ואני מתכוון לאמון במובן החיובי, הגענו לאבסורד שאמון נהיה מילה גסה של 4 אותיות. אמון בין שני גורמים צריך להיות דבר חיובי לא דבר שישר חושדים בו. אני נזכר בתקופה שעבדתי בתנובה והייתי מדבר עם הסדרנים, בגלל שיש פג תוקף שונה לחלב איך אתם חושבים שהסדרנים היו מסדרים את החלב? הם שמים את הפג תוקף מאוחר כי הם יודעים שישראלים הולכים בכוונה לאחורה במדף. אמון בישראל זה דבר מורכב, אני חושב שזה הנושא המרכזי. ההצעה שלנו שאנחנו רוצים להביא לממשלה ביום ראשון נוגעת בכמה תחומים, המרכזי שבהם הוא ועדות האיתור, מה שאנחנו עושים הוא דבר קטן שיכול להיות צעד בונה אמון משמעותי, אנחנו מתכוונים להחליף את ברירת המחדל ממועמד אחד ראוי ל-3. חשוב להבין שלא כל דבר אפשר לפתור במשוואה מתמטית. אני לא מקבל את ההנחה הרווחת שיש מועמד אחד אולטימטיבי".

 

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית בייניש אמרה בדיון "מאיפה באה המחשבה ששירות ציבורי מקצועי שנבחר בדרכים מקצועיות, שיש לו נאמנות לתפקיד למה אתה חושב שהוא מכשיל? הבעיה איננה בפקידות, הבעיה כששר רוצה לזמן מישהו ממשרד אחר איננה בפקידים אלא בשרים. משום שפקיד פוחד מהשר שלו שמא ישתף פעולה עם שר אחר.

 

ח"כ יעל גרמן אמרה בדיון, "כראש עיר הייתי נציגת השירות של כל העובדים, יכלתי לבוא ולומר שאדם מסוים לא מתאים לתפקידו ולהחליפו. הייתה לי היכולת לבחור את האנשים הטובים ביותר למקומות הטובים ביותר, כדי שהעיר והעירייה יהיו אפקטיביים. כשהגעתי למשרד הבריאות הבנתי שיש לי אחריות בלתי רגילה אבל ללא סמכויות. הפקידות במשרד ממשלתי לא מחשיבה את השר, הרי בראייתם הוא יתחלף ויבוא שר חדש. במשרד הבריאות היו עובדים במשרד שלא הסכימו עם המדיניות שלי ולכן לא קידמו אותה בשטח. שר נבחר עם אג׳נדה, חזון וסדר יום והוא רוצה לממש אותו, וזאת חובתו ולכן צריך פקידות מקצועית ועם אחריות שתקדם את זה. לשר אין אפשרות לנתב את התקציב במשרד שלו לעומת ראש עיר שיכול לנתב את התקציבים כרצונו. מינויים פוליטיים זה רעה חולה, המינויים צריכים להיות מקצועיים ולאורך זמן ולא להתחלף כאשר השר מתחלף".

 

ח"כ רועי פולקמן אמר, "לא מתחלפים עובדים בשירות הציבורי הישראלי, זה לא קורה מהרבה סיבות ואחרת המטרות צריכה להיות שהדינמיות תשתפר. למה עובדי קבלן לא נקלטים? כי המערכת הציבורית הבינה כי אם היא תקלוט הוא שם עד המוות. אנחנו צריכים לראות תנועה בין משרדים". פולקמן הוסיף, כי "הדרך להוציא עובד לא טוב היא קריטית, לא שסמנכ"ל יגיד 'אני אשאר בתפקיד בכל מקרה ואהיה 'לעומתי'. אנחנו בעידן שכללי המשחק משתנים וצריך להגדיר אותם מחדש, וגם השירות הציבורי הוא על בסיס חוקים משנות ה-50".

 

בדיון עו"ד מייק בלאס, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה העלה חשש כי כי השינוי יגרום להדרת רגליהם של עובדים מצוינים שיעריכו כי להם פחות סיכוי להתקבל ואילו למקורבים דווקא יהיה קל יותר להתקבל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x