$
בארץ

מתחילת ינואר: רפורמה מקיפה בתעריפי התחבורה הציבורית

יהיו 3 רמות מחיר עיקריות עם אפשרות מעבר בין כל אזור באמצעות "כרטיס חכם". בשלב ראשון תופעל הרפורמה בארבעת המטרופולינים הגדולים שגבולותיהם הורחבו כדי לשרת יותר נוסעים: תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע

ליאור גוטמן 14:2820.12.15
משרד התחבורה הודיע רשמית על החלת הרפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ב-1 בינואר, יום שישי הבא. הבסיס הרעיוני שלה הוא ביטול אלפי תעריפי הנסיעה שהיו נהוגים עד היום מדן ועד אילת לטובת חלוקה של 3 רמות מחיר עיקריות עם אפשרות מעבר בין כל אזור באמצעות "כרטיס חכם".

 

 

במשרד התחבורה מדגישים שהשינוי היחיד הוא בשיטת התעריפים, וכי אין שום שינוי במסלולי ומספרי הקווים, והתשלום ממשיך להתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו.

 

הרפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית גובשה בשנה האחרונה על ידי משרדי האוצר והתחבורה, זאת לאחר עשרות שנים שבהן התעריפים בחלק מהמטרופולינים נשענו על חישובים מיושנים של תעריפי הנסיעה בבירות ערי אירופה.

 

באוגוסט האחרון הודיעו משרדי הממשלה על גיבוש מסגרת כללית לרפורמה וכאמור כניסתה לתוקף צפויה בינואר הקרוב.

 

שר התחבורה ישראל כץ אמר שהרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, תוך שילוב בין כלל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל. "מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה, עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל", סיכם.

 

3 טבעות תנועה

 

לפי משרד התחבורה, מבנה התעריפים החדש יופעל בשלב ראשון בארבעת המטרופולינים הגדולים (חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע) שגבולותיהם הורחבו כדי לשרת יותר נוסעים. כך למשל, מטרופולין חיפה ישתרע לצורך החישוב מראש הנקרה בצפון, כרמיאל ונצרת במזרח וזכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב יכלול גם את נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.

 

בכל מטרופולין יכללו 3 רמות תעריף בסיסיות ו-3 רמות משניות, כאשר כל אחד מהם יחולק ל-3 "טבעות" תנועה: טבעת מרכזית (טבעת 1) הכוללת את העיר הראשית וסביבותיה, בה מתבצעות מרבית הנסיעות, וטבעות משנה (2 ו-3) הכוללות מספר אזורי משנה, המרוחקים יותר ממרכז העיר. כדי לנסוע באזור מסוים, או כדי לנוע מאזור לאזור, יש לרכוש מנוי "המכסה" את האזורים הנבחרים. המנויים שימכרו יהיו יומיים, שבועיים וחודשיים.

 

לטענת משרד התחבורה, תעריפי המנויים החדשים מציעים לרוב משתמשי התחבורה הציבורית הוזלות של עשרות אחוזים. כך למשל מנוי "חופשי חודשי" משולב אוטובוס-רכבת בין תל אביב לאשדוד שעלה עד כה 574 שקל, יעלה מעתה 350 שקל בלבד – הנחה של כ-40%. מחירו של מנוי משולב בין רחובות לתל אביב הופחת בשיעור דומה, מ-491 ל-285 שקל, הוזלה של כ-42%.

 

לפיכך, בשלב הראשון של הרפורמה יעודכנו כאמור תעריפי המנויים ("חופשי חודשי", שבועי ויומי) במטרופולינים של תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. בחודשים הקרובים יעודכנו גם תעריפי נסיעות בודדות (כולל כרטיסייה וערך צבור).

 

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן הוסיף שעל פי הנתונים, כ-1.6 מיליון נוסעים משתמשים מידי יום בתחבורה בציבורית ומבצעים כ-2.4 מיליון נסיעות ביום (באוטובוס וברכבת). כ-70% מנוסעי האוטובוס וכ-50% מנוסעי הרכבת מבצעים את הנסיעות בעיקר במרכזי הערים.

 

תל אביב תל אביב
ירושלים ירושלים
חיפה חיפה
באר שבע באר שבע

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x