שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

בדיקת כלכליסט

אילת אולי לוהטת, אבל שוק הנדל"ן קפוא

בשנתיים האחרונות לא שווקה באילת אף קרקע חדשה למגורים. מספר התחלות הבנייה באותה תקופה מזכיר יישוב קהילתי יותר מאשר עיר עם 50 אלף תושבים. כך מתבזבז פוטנציאל לסיוע במצוקת הזוגות הצעירים

דותן לוי 08:4414.10.15

העיר אילת שופעת תוכניות. למעשה, פוטנציאל הבנייה בעיר מעיד על כך שעם תכנון נכון ניתן היה למשוך אליה לא מעט זוגות צעירים וכך להרוויח פעמיים — פעם ראשונה על ידי פיתוח העיר, ופעם שנייה על ידי תרומה למאמץ הלאומי להקלת הלחץ על הביקוש לדירות במרכז הארץ. אלא שכידוע, בישראל תוכניות לחוד ומעשים לחוד. למרות הפוטנציאל, מאז 2010 שווקו באילת קרקעות לפחות מ־500 יחידות דיור. ב־2014 שווקה רק חטיבת קרקע אחת למגורים שכללה 120 יחידות דיור, אך המכרז בוטל והשנה עדיין לא שווקה אפילו יחידת דיור אחת. כלומר, זה שנתיים לא שווקו באילת קרקעות חדשות למגורים.

 

הנתונים האלה משתקפים גם בנתוני התחלות הבנייה העגומים בעיר. בשנים 2010–2014 החלה בנייתן של 394 דירות בלבד, שמתוכן נרשמו בשנים 2013–2014 התחלות בנייה של 78 דירות בלבד. לשם השוואה, מדובר בהיקפים דומים לאלה שנרשמים ביישובים קהילתיים. בערים קטנות יותר בדרום כמו דימונה, ירוחם, אופקים ונתיבות נרשמו בשנתיים הללו היקפי התחלות בנייה שחלקם גדולים פי עשרה מאלו שבאילת — באופקים, למשל, התחילו לבנות בשנים 2013–2014 יותר מ־700 יחידות דיור.

 

בעיות ביוב ואשפה

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי באילת ישנו מספר לא מבוטל של תוכניות עתידיות למגורים, חלקן עם תב"ע מאושרת, שמוכנות לשיווק מיידי. כך למשל, בשכונת שחמון יש קרקע שמתוכננת לצאת לשיווק בשני מתחמים של 84 ו־375 דירות, קרקע נוספת בתוקף ל־96 דירות ועוד קרקע בתוקף ל־200 דירות. אולם אף שהקרקעות הללו זמינות לשיווק מיידי, שיווקן נעצר בגלל חסמים מקומיים ובעקבותיהם גם נעצרה התפתחות העיר.

 

"רשות מקרקעי ישראל צריכה להקים תחנת שאיבה לביוב, וחברת החשמל אינה משחררת קרקע שלא נמצאת בשימוש שלה — לכן המצב תקוע", מסביר יוסי אברהמי, מהיזמים הגדולים בעיר ומי שבנה בה כבר יותר מ־1,200 דירות. לדבריו, המצב אבסורדי עוד יותר מכיוון שמשרד הבינוי מתכנן לשווק באמצעות רשות מקרקעי ישראל קרקעות נוספות בשכונת שחמון במסגרת מחיר למשתכן, אלא ש"לא ניתן לשווק את הקרקעות האלו מכיוון שיש גזים באדמה שלא טופלו. בעבר היתה שם מטמנת אשפה ואף אחד לא מטפל בזה".

 

היזם יוסי אברהמי. "המחיר ימשיך לעלות גם בשיווקים הקרובים" היזם יוסי אברהמי. "המחיר ימשיך לעלות גם בשיווקים הקרובים" צילום: יאיר שגיא

 

בתשובה לשאלה אם ישנו ביקוש משמעותי לדירות באילת מצד תושבי העיר או שמדובר בדירות שיימכרו למשקיעים, אומר אברהמי כי הביקוש מגוון אך עיקרו למשפרי דיור ולזוגות צעירים. מובן שיש גם משקיעים, בעיקר צרפתים וישראלים, אך בהיקפים קטנים יותר. "לעיר נדרשות 300–400 דירות חדשות בשנה כדי לעמוד בביקושים ולשמור על מחירי הדירות, אבל בהיעדר מכרזים המחירים כאן זינקו. זה יוביל לכך שגם בשיווקים הקרובים המחיר ימשיך לעלות".

 

דבריו של אברהמי נתמכים בנתוני רשות המסים, ולפיהם בשנה וחצי האחרונות (מרץ 2014–ספטמבר 2015) זינק המחיר הממוצע של דירה חדשה באילת בכ־16% — פי שניים משיעור העלייה הממוצע הארצי (8%). הזינוק החד ביותר היה במחירי דירות 5 חדרים באילת, שהאמירו באותה התקופה ב־22%. לשם השוואה, באותה התקופה עלו מחירי דירות 5 חדרים ברמה הארצית ב־6% בלבד.

 

"ההיצע באילת נמוך גם אם אתה לא מתפנק. זוגות צעירים נאלצים להמשיך לגור בעיר בשכירות, שעומדת על כ־3,500 שקל לדירת 3 חדרים באזור טוב", מספרת שיר אטדגי, צעירה המתגוררת באילת עם בעלה וילדם, ומוסיפה כי "אף שיש לנו הון עצמי קטן, אין פרויקטים שיכולים להתאים לנו".

 

אם החסמים ישוחררו כעת, המשמעות היא שבעוד כשלוש שנים ניתן יהיה לראות דירות מוכנות למגורים באילת.

 

שכונת מגורים באילת על רקע אזור המלונות. ביקוש לכ-350 דירות חדשות בשנה שכונת מגורים באילת על רקע אזור המלונות. ביקוש לכ-350 דירות חדשות בשנה צילום: יאיר שגיא

 

מחכים לשדה התעופה

 

מעבר לתוכניות התקועות, בכל זאת יש אור בקצה המנהרה. לפי תוכנית שאושרה בשנה שעברה, שדה התעופה באילת יעתיק את פעילותו למיקום חדש המוקם בימים אלה בסמוך ליישוב באר אורה וצפוי להתחיל לפעול ב־2017. על 700 הדונמים שיתפנו בעקבות זאת תיבנה רצועת מלונות חדשים ורצועת מבני מגורים בהיקף של כ־1,000 דירות.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי "באילת תוכניות לכ־600 יח"ד של משרד הבינוי ועוד 200 יח"ד של רמ"י. בשני המקרים מדובר בתוכניות עם קרקע מאושרת שניתן לשווק וכולן תקועות. בתוכנית הראשונה יש בעיות של ביוב בשל אותה תחנת שאיבה וסילוק המכלים מהמקום. בשנייה אנחנו מוכנים להשקיע כסף כדי להסיט את הביוב באופן זמני ולאפשר את שיווק השכונה, אך העירייה התנגדה לכך".

 

מנכ"ל משרד הבינוי אשל ארמוני אמר כי "מדובר בחסמים שעלותם נמוכה יחסית ונאמדת ב־3 מיליון שקל. יש אזור שמיועד לתחנת שאיבה, הנמצא בבעלות חברת נמלי ישראל ומוחכר לחברת החשמל, שבו קיימת הבעיה. אנחנו נפתור את זה כבר בשבוע הבא, כך שהקרקעות התקועות צפויות להשתחרר".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x