$
בארץ

הפקקים לת"א יחריפו כשתתחיל בניית הנתיבים המהירים החדשים

המכרז לתוכנית של האוצר, הכוללת גם שלושה חניוני "חנה וסע" ושירותי הסעה, צפוי להתפרסם השנה, והעבודות יימשכו עד אמצע 2018. הנתיבים יוקמו במימון המדינה אך יופעלו על ידי זכיין פרטי, ומחיר הנסיעה יהיה דינמי וישתנה בהתאם לגודש התנועה בנתיב

ליאור גוטמן 08:1412.10.15

תושבי מטרופולין גוש דן עוד לא התרגלו לעומסי התנועה שנוצרו עקב עבודות הקמת הרכבת הקלה בגוש דן, וכעת מתגבר הסיכוי שעד סוף השנה המצב רק יחריף.

הנתיב המהיר בכביש 1 הנתיב המהיר בכביש 1 צילום: רודי אלמוג

 

החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל עבאדי־בויאנג'ו ואנשי משרדה השלימו את גיבוש המכרז להקמת שלושה נתיבים מהירים בכניסות הראשיות לתל אביב, שיכללו חניוני "חנה וסע" ושירות שטאלים לטובת הנהגים שישתמשו בחניונים. המדינה תממן את הקמת הנתיבים בעלות של כמילארד שקל, והמועד המשוער להשלמתם הוא אמצע 2018. הנתיבים יופעלו על ידי זכיין שייבחר במכרז, ועלות הנסיעה תהיה דיפרנציאלית.

 

על פי הערכות, עוד השנה יפורסם השלב הראשון במכרז (PQׂ) להקמת נתיב מהיר בכביש 2 (מאזור כפר שמריהו דרומה), נתיב נוסף בכביש 5 (מאזור צומת ירקונים מזרחה לכניסה הצפונית של נתיבי איילון), ונתיב שלישי על כביש 20 (נתיבי איילון) מאזור ראשון לציון צפונה.

 

הנתיבים שייבנו יצטרפו לנתיב המהיר הקיים בין גשר שפירים לכניסה לתל אביב, שנחנך ב־2011.

 

נתיב חוצה גוש דן

 

החלק המרכזי בפרויקט הוא חיבור בין הנתיבים מצפון לדרום ויצירת "נתיב מהיר חוצה גוש דן" באורך 30 ק"מ, שיאפשר נסיעה רציפה מאזור שפיים עד ראשון לציון.

 

לצורך ההקמה, בנתיבי איילון ייעשה ככל הנראה שימוש באחד משולי הכביש, ואילו בכבישים האחרים יוסבו לטובת הפרויקט נתיבים קיימים המשמשים כיום את הציבור הרחב.

 

עם השלמת העבודות יקיפו את תל אביב ארבעה כבישי אגרה באורך כולל של כ־100 ק"מ.

 

הפרויקט יכלול גם הקמת שלושה חניוני "חנה וסע" בצומת מורשה, בהרצליה ובראשון לציון, והפעלת שטאלים לתל אביב, כמו השירות המופעל כיום מהחניון בשפירים.

 

הקמת הנתיבים תתבצע על חשבון המדינה, בניגוד לנתיב הקיים שהוקם על ידי שפיר הנדסה ומופעל על החברה בזיכיון לתקופה של 30 שנה.

 

עלות הקמת הנתיבים צפויה להגיע עד מיליארד שקל, ועלות התפעול עשויה להכפיל את הסכום.

 

מכרז ל־15-20 שנה

 

זמן ביצוע העבודות הצפוי הוא 18־24 חודשים מיום בחירת הזכיין, וההפעלה של הנתיבים - ובכלל זה החניונים והשאטלים שייסעו בהם - תצא למכרז לתקופה של 15–20 שנה.

 

עלות הנסיעה צפויה להיות דיפרנציאלית ובהתאם לגודש התנועה, כלומר פחות מ־10 שקלים כשהתנועה זורמת ועד 100 שקל בשעות העומס, כדי לאפשר נסיעה מהירה של 70 קמ"ש לפחות.

 

באוצר מחדדים שהנתיבים לא יפריעו לתנועה, ושמדובר בפרויקט שמטרתו לווסת ולצמצם כניסת כלי רכב לתל אביב. עם זאת, גם במשרדי הממשלה השונים מבינים מה שכל אזרח יודע - שעבודות ההקמה עלולות להחמיר את שיבושי התנועה בכניסה לעיר, שהוחרפו עקב העבודות על הרכבת הקלה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x