$
בארץ

דו"ח רכבת ישראל: פרויקט בשווי 11 מיליארד שקל הוקפא

מדובר במסילה המזרחית, מלוד לחדרה, שתכנונה הופסק עד לסיום בדיקת כדאיות כלכלית; העובדים נהנו מבונוס של 5,000 שקל ב-2014

ליאור גוטמן 23:3128.03.15

 משרד התחבורה הקפיא עד את פרויקט "המסילה המזרחית" של רכבת ישראל. כך עולה מעיון בדו"ח השנתי של הרכבת שפורסם ביום חמישי.

 

המסילה המזרחית (לוד-חדרה) נחשבת לאחד מפרויקטי הדגל של רכבת ישראל ובאתר החברה טוענים כי הוא "יאפשר תגבור ופיתוח הובלת מטענים ברכבת, יצירת חיבור מסילתי לנמל היבשתי וכן יצירת מסילת אורך נוספת למסילת החוף העמוסה", מה שמיתג אותו כ"פרויקט לאומי" שמקודם בועדה לתשתיות לאומיות. דו"ח החברה מעריך שהיקף הפרויקט יגיע לכ-11 מיליארד שקל. ומה מצבו של הפרויקט? כרגע לא משהו. הרכבת מודיעה ש"נכון למועד פרסום הדו"ח, הנחה משרד התחבורה להפסיק את תכנון המסילה המזרחית עד לסיום בדיקת כדאיות כלכלית".

 

החריגות עלולות להגיע לכ-920 מיליון שקל

  

עוד עולה מדו"ח הרכבת כי "במסגרת כל פרויקט פיתוח של החברה נקבע שיעור המיועד להוצאות בלתי צפויות מתוכננות", כלומר חריגות שבגינן החברה נאלצת להוסיף עוד כסף או לחלופין להתמודד עם תביעות קבלנים במטרה להגיע לפשרה.

  

לפי רכבת ישראל, נכון לסוף 2014, "ידוע לחברה על דרישות לתוספות תשלום כאמור בסכום כולל של כ-920 מיליון שקל". למרות הסכום הגבוה ברכבת מעריכים כי בפועל "סכומי תשלום נוספים אלו צפויים להסתכם לכ-220 מיליון שקל", כאשר "סכומים אלו, במידה וישולמו כלולים בתקציב הפיתוח של הפרויקטים". 

 

תחנת הרכבת בנתיבות תחנת הרכבת בנתיבות צילום: אלי רוזנבליט

 

ומה לגבי העובדים? הם נהנו בשנה האחרונה מבונוס של כ-5,000 שקל בממוצע לכל עובד, תשלום אחרון ושלישי של מענק בהיקף מקורי של כ-15 אלף שקל עבור הוצאת 30% מתחזוקת הקרונות למיקור חוץ. במידה שתוקם ותופעל חברת בת למטענים או אחת לפיתוח נדל"ני יזכו העובדים לתוספת שכר של כ-2.25%. עלות השכר של כל אחד מכ-3,070 עובדי הרכבת הסתכמה ב-2014 בכ-285 אלף שקל. ברכבת מדווחים גם ש"נכון למועד הדו"ח, מועסקים בחברה כ-398 עובדים (כ-13%) מכלל עובדי החברה שהם קרובי משפחה. החברה קבעה לעצמה יעד של פחות מ10% קרובי משפחה".

 

סעיף מעניין מתייחס למו"מ שמקיימת הרכבת מול חברת טאלס, שאחראית על "רכישה והטמעה של מערכות איתות למערך הרכבתי של החברה". ברכבת מספרים שבשנים האחרונות הצטברו טענות מול הספק שכוללות "גביית שכר-טרחה עודף, איחורים בביצוע עבודות ואי אספקה של ציוד". טאלס מצידה טענה ל"איחור בתשלומים כאמור, וטענות בדבר הקמה של מרכז תפעול ובקרה". במסגרת פשרה נקבע שהרכבת תשלם לטאלס כ-5 מיליון יורו ועוד כ-6 מיליון שקל (לא כולל מע"מ)

 

הרווח נובע מעדכון הסובסידיה

  

ביום חמישי האחרון דיווחה החברה כי סיימה את 2014 ברווח נקי של כ-1.53 מיליארד שקל. למרות ההישג לכאורה הרכבת נהנתה משדרוג רטרואקטיבי של הסכם הסובסידיה שלה מול המדינה, מה שהזרים לקופתה קרוב ל900 מיליון שקל וקיבע את הכנסותיה לכ-3.08 מיליארד שקל, זינוק של כ-87% לעומת 2013. מדובר בזינוק חריג מאחר שבשנה האחרונה עלה מספר הנסיעות רק בכ-7.5% (כ-48 מיליון נסיעות). הרכבת גם נהנתה מהכנסה חשבונאית חריגה של כחצי מיליארד שקל בעקבות חישוב מחדש של פחת.

 

בנטרול סעיפים חד פעמיים, הרווח הנקי של הרכבת הוא כ-147 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של 177 מיליון שקל שרשמה הרכבת בשנת 2013.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x