• תפריט
בארץ

The Leaders

"עבדנו קשה על שיפור תדמית, ויוגב בועט בדלי"

המנכ"ל יוסי וייס טוען שאורי יוגב, הפועל לסיים את תפקידו של ח"כ חיים כץ כראש ועד העובדים, מזיק לתע"א: "הצלחנו לשפר את הדימוי המוטעה שיש לציבור עלינו, ופתאום בא יוגב ופוגע קשות בעובדים ובתדמית החברה, שהיא יהלום במדינת ישראל"

דוד רפאלי 08:1605.01.15

"אם יש לך ועד חזק אבל הוגן, אתה יכול למנף אותו לטובת החברה", כך אומר מנכ"ל התעשייה האווירית יוסי וייס בראיון לפרויקט לידרס של "כלכליסט" והמכללה למינהל בליווי נתן דילברי, סטודנט למדעי המחשב במכללה. "יש בישראל ועדים חזקים ולא הוגנים, אני לא רוצה לציין דוגמאות".

 

לפרויקט לידרס - לחצו כאן

 

בתקופה האחרונה התעשייה האווירית עומדת במרכז הכוונת של מנהל רשות החברות אורי יוגב. לעמדת יוגב, מי שבאמת מנהל את החברה הוא ראש הוועד ח"כ חיים כץ (ליכוד) ולא ההנהלה, ורשות החברות מבקשת לסיים את 15 שנות החופשה של כץ ללא תשלום מתע"א. וייס לא מתרגש נכון לעכשיו. "כמנכ"ל יש לי מנדט אחד בלבד: טובת החברה", הוא מבהיר. "לא מעניין אותי נושא החל"ת של כץ. זה עניין של המחוקק, הרגולטור ובית המשפט, וכל עוד הם לא פוסלים את זה, אני בוודאי לא יכול לגעת בזה. מבחינת טובת החברה אני צריך אדם שאני יכול לקדם את העניינים מולו. כל חברי ההנהלה הסכימו שאם אין מניעה חוקית צריך להמליץ על המשך כהונתו של כץ, וזו היתה עמדתי בפני הדירקטוריון".

 

מימין יוסי וייס והסטודנט נתן דילברי. "חברות ההייטק לא יכולות עלינו" מימין יוסי וייס והסטודנט נתן דילברי. "חברות ההייטק לא יכולות עלינו" צילום: נמרוד גליקמן

 

דב בהרב, היו"ר הקודם, התבטא במילים קשות נגד ח"כ כץ ואמר שהכוח שלו גורם לפגיעה רצינית לא רק בתע"א, אלא בכל ישראל. אתה מסכים?

"לחלוטין לא. זו אמירה שחורגת מכל פרופורציה. אין לוועד שום אמירה בנושאי ניהול. נכון שבלי הוועד הייתי עושה כמה דברים בצורה אגרסיבית ודרסטית יותר. תיאורטית, אם הייתי מגיע למסקנה שצריך לפטר אלפי עובדים, היה לי יותר קל בלי ועד. אבל האם המדינה היתה רוצה לראות דבר כזה? היום בשביל מסרגה בערד כל המדינה עומדת על הרגליים. אני מעריך מאוד את דב, הוא ידיד והוא שבחר בי למנכ"ל, אבל האמירה הזאת גורפת מדי לטעמי. אמנם העובדה שיש מישהו שדואג לטובת העובדים לא עושה לי את החיים קלים, אבל מפה ועד פגיעה בעם ישראל - המרחק רב".

 

ומה דעתך על המהלך של יוגב להעיף את כץ?

"בשנים האחרונות עבדנו קשה על שיפור התדמית המוטעית שיש לציבור על תע"א. השקענו המון ולשמחתי אנחנו גם רואים תוצאות. פתאום בא יוגב, נותן בעיטה בדלי הזה ופוגע קשות בעובדים ובתדמית של החברה, שהיא יהלום במדינת ישראל. אל תחשוב שלא קיבלתי טלפונים מלקוחות מרכזיים ששאלו מה זה הברדק הזה. והמאבק בין יוגב לכץ לא מסכן רק את הלקוחות, אלא גם את העובדים העתידיים שתע"א מתחרה עליהם. למה לעזאזל שבוגר אוניברסיטה מצטיין יבוא לעבוד אצלנו, בחברה ממשלתית, כשהוא יכול לחצות את הרחוב ולקבל אלפי שקלים יותר?".

 

למה באמת?

"בגלל רמת העניין, בגלל תחושת השליחות והתרומה לביטחון המדינה, בגלל הנושאים אצלנו, שהם גדולים פי שמונה מברוב מקומות העבודה במדינה. בזה חברות ההייטק לא יכולות עלינו. את מה שעושים אצלנו אין שום סיכוי לעשות בחברה אחרת. האתגר הוא לא רק למשוך את הבוגרים המצטיינים, אלא גם להשאיר אותם בחברה. למזלי זה משהו שאנחנו יודעים לעשות, ושיעורי הנטישה אפסיים. התדמית של התעשייה האווירית מבפנים שונה לחלוטין - אם תבוא לדשא בארוחת צהריים תהיה בטוח שאתה בחממה של חברת הייטק".

 

"תשלום המס בשקלים הוא רעה חולה"

 

בשנים האחרונות התעשייה האווירית מציגה ביצועים חלשים ביחס למתחרות אלביט ורפאל. וייס לא מנסה להסיר את האחריות מעליו. "אני המנכ"ל וברור שאני אחראי, אבל כשמנתחים את הפעילויות של תע"א רואים שבתחום הצבאי היא תחרותית ורווחית לא פחות מהתעשיות הצבאיות בארץ ובעולם. בתחום האזרחי היה משבר גדול שגרם לתעשיות שלמות להתמוטט. אנחנו הצלחנו לשרוד ולנקוט צעדי התייעלות. גם היום לא קל. למשל, בתחום ההסבה של מטוסי נוסעים למטען: מתברר שלנוכח המשבר הכלכלי המתמשך היקף התעבורה האווירית קטן. נוסף על כך, המטוסים החדישים הרבה יותר יעילים מבחינת צריכת דלק, והתעבורה הימית הוזלה. אז התחום של הסבת מטוסים נתקל בקשיים".

 

ואולם, וייס מוסיף שגם לממשלה חלק בתוצאות המאכזבות: "ב־2011 החריגו אותנו מהחוק לעידוד השקעות הון וזה פוגע ביכולת שלנו להתחרות. אני מתמודד על מכרזים בעולם כמו כל חברה פרטית, ואם זכינו, אנחנו משלמים מס ודיבידנדים למדינה. בשל היעדר החוק עבורי ההצעות שלי פחות אקרקטיביות. יתרה מזאת, תע"א היא החברה הממשלתית היחידה שמדווחת בדולר, אבל משלמת מס בשקלים; שאר החברות הוחרגו. את הרבעון השלישי סיימנו ברווח נקי של 4 מיליון דולר. מחקנו 47 מיליון במסים נדחים בגלל עליית הדולר. לולא זה הייתי מסיים את הרבעון ב־51 מיליון דולר. זו רעה חולה ואנחנו מנסים לשנות את זה כדי שנשלם בדולרים".

 

יש שומנים שצריך לקצץ בתע"א?

"בחטיבות האזרחיות הורדנו כ־2,000 איש בשנים האחרונות. יש עוד מקום להתייעל, אבל המספרים הולכים וקטנים. זה לא סוד שחטיבת הבדק נתקלת בקשיים, אבל בעבר חטיבות אחרות התקשו והיתרון הוא שיש כלים שלובים — כשפעילות אחת במשבר, פעילות אחרת מגבה אותה".

 

זה נכון שהוועד לא מאפשר לפטר בצורה חד־צדדית ודורש מו"מ אישי מול כל עובד בנפרד?

"זה לא מדויק. יש פה כל מיני הסדרים, אני לא אכנס לפרטים. גם הוועד מבין שצריך לנקוט צעדים ארגוניים".

 

"הסיכוי להנפקה בעוד שנה גבוה מ־50%"

 

תע"א מתמודדת עם מצב לא פשוט: הבעלים שלה, משרד הביטחון, הוא גם לקוח מהותי וגם רגולטור שקובע למי היא יכולה למכור. "במקרה שלנו הוא גם לא משלם בזמן". עוקץ וייס בחיוך וקריצה. "תגיד לי — כמה חברות במדינה יכלו לשרוד במינוס 320 מיליון דולר בקופה על פני חודשים? פה זה נעשה כלאחר יד". למרות זאת, וייס מבין את התנהלות המשרד. "לא קל לנהל את משרד הביטחון. אין לו תקציב רב־שנתי והוא סובל מאווירה ציבורית עוינת. אין ספק שבצה"ל, כמו בכל מערכת גדולה, תמיד יש מה לייעל, אולם האווירה מסביב לתקציב הביטחון היום... הגזמנו. פשוט הגזמנו. שופכים את התינוק עם המים".

 

הנפקת המיעוט בתע"א מתוכננת ל־2016. זה יקרה להערכתך?

"אנחנו בעד, אבל בתנאי שרוב התמורה תזרום לכיס של תע"א. זה ייסגר במו"מ מול הרשות. בכל אופן, אני מעריך שהסיכוי שזה יקרה גבוה מ־50%".

 

מה עלול להפריע לזה?

"קודם כל המדינה צריכה להיות נחרצת, ואני עדיין לא רואה נחרצות. חוץ מזה יש פה ארגון עובדים שרוצה לוודא שהוא לא נפגע מהמהלך, ועדיין לא התחלנו לדבר איתו".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x