• תפריט
בארץ

בדרך להפרטה: ועדת הכספים אישרה מחיקת חובות תעש בסך 3.14 מיליארד שקל

עוד אושרו 500 מיליון שקל לפעילות השוטפת עד ההפרטה ב-2015. העלות הכוללת למדינה מההליך מוערכת בכ-5.7 מיליארד שקלים

דוד רפאלי 14:0708.07.14

ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר (ג') את "מחילת חוב" לתעש בגובה 3.14 מיליארד שקל, כחלק מתוכנית ההפרטה של החברה. המדינה הלוותה לתעש במהלך השנים סכום של כ-2 מיליארד שקל, אשר תפח עם ריבית והצמדה ל-3.14 מיליארד. המחילה נועדה לאפשר את הפרטת החברה, אשר לא תוכל להתבצע כל עוד החובות קיימים.  

עוד אישרה ועדת הכספים העמדת 'השקעת בעלים' לתעש בהיקף 500 מיליון שקל לשנים 2014 - 2015, עבור הפעילות השוטפת של החברה. הוועדה אישרה סכום של כ-140 מיליון כבר באפריל השנה, ואולם היום אושרו 360 מיליון נוספים. מדובר בסכומים שנכללו בהסכם המימון עליו הוחלט בעת אישור הפרטת החברה.

 

על פי לוח הזמנים של ההפרטה, עד סוף השנה צפויה להתפרסם הודעת המכרז הרשמית, ויוקמו חדרי מידע לרוכשים פוטנציאלים. תעש צפויה לעבור לידיים פרטיות עד סוף 2015. העלות למדינה מהליך ההפרטה מוערכת בכ-5.7 מיליארד שקלים, מתוך זה כ-3.14 מיליארד מחיקת חובות. 1.5 מיליארד שקל ילכו לתשלומים לעובדים. תעש הגיעה להסכם עם העובדים לפרישה של כ-1,120 מהם במהלך השנה הקרובה, ובכל חודש פורשים כ-100 עובדים נוספים מהחברה.

 

ההסדר שגיבשה תעש מול העובדים והמדינה מסיר מהחברה את משקולות העבר הכוללים תשלומי פנסיות תקציביות מכבידות, ותשלומי משכורת חודשים לעובדים הלא חיוניים לחברה. למעשה, פעילות תעש תועבר לחברה חדשה שתיקרא "תעש מערכות", כאשר הנטל התקציבי של העובדים יישאר בחברה הישנה. במקביל החברה תקלוט כ-200 מהנדסים צעירים עבור פרויקטים חדשים.

 

מדובר באחת ההפרטות המסובכות ביותר של חברה ממשלתית. במסגרת ההפרטה תופרד פעילות מסווגת אשר המדינה ביקשה לשמור בבעלותה במפעל "תומר" שבגבעון, ותועבר לחברה ממשלתית נפרדת. המדינה התחייבה גם לצבר הזמנות מינימלי מקווי ייצור שעד כה היו לא פעילים, אך תעש חויבה להמשיך ולהחזיקם. מתוך ההבנה כי אף רוכש פרטי לא יסכים להחזיק קווי ייצור מפסידים, הסכימה המדינה להתחייב לרכוש מהקווים במשך 5 השנים הקרובות.

 

תעש. הפרטה מורכבת תעש. הפרטה מורכבת צילום: תעשייה אווירית

 

תנאי נוסף עליו יתחייב הרוכש בהפרטה הוא העברת פעילות החברה מרמת השרון לרמת בקע שבנגב עד 2020. על הקרקעות שיפונו מתכננת המדינה בנייתן של כ-23,000 יחידות דיור כחלק מפתרון בעיית הדיור באזורי הביקוש, והתמורה למדינה משיווק הקרקעות נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים. עם זאת, עלות טיהור הקרקע נאמדת אף היא במיליארדי שקלים.

 

לפי צו האינטרסים החיוניים שהוצא לצורך הפרטת תעש, נקבע כי חברות ממשלתיות (כגון רפאל, או תע"א) לא יוכלו להתמודד במכרז. החברות המתמודדות חייבות להיות חברות ישראליות, אך עד 90% מהבעלות עליהן יכולה להיות זרה. כמו כן, למדינה תהיה זכות וטו לאשר את יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל. הערכות כיום לשווי תעש בהפרטה הן בין 2 ל-3 מיליארד שקל.

 

מנכ"ל תעש, אבי פלדר, הודה ליו"ר ועדת הכספים סלומינסקי וליתר חברי הוועדה על הסיוע וליווי התהליך לקראת ההחלטה על ההפרטה "בסוף 2015 ובמהלך 2016 נהפוך לחברה רווחית." אמר. "השנה אנחנו ממשיכים במגמה של הגברת הייצוא. אנחנו במו"מ לייצוא בהיקף של 2 מיליארד שקל. לגבי המעבר לנגב, החברה נערכה יחד עם משרד הביטחון בלוח זמנים צפוף כך שבשנת 2020 עד 2022 נעביר את כל הפעילות מרמת השרון לנגב".

 

יו"ר דירקטוריון תעש, אלוף במיל' אודי אדם הודה על התמיכה של ועדת הכספים בתהליך ואמר: "אנחנו בנקודת האל-חזור. מימון הביניים שאנחנו מבקשים לאשר היום, זה החמצן של החברה בזמן של ההפרטה".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x