• תפריט
בארץ

ארדן מתנגד לפרויקט תעלת הימים - יהרוס את מרקם ים המלח

מחר (ד') אמור הבנק העולמי להחליט האם לתת "אור ירוק" למימון הפרויקט, שעלותו נאמדת בכ-4 מיליארד דולר

ליאור גוטמן 23:1312.02.13

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן פרסם היום (ג') התנגדות רשמית לפרויקט תעלת הימים שיחבר בין ים סוף לים המלח. מדובר בכריית תעלה לאורך יותר מ-200 ק"מ מאזור ים סוף שבצד הירדני צפונה, כאשר המטרה העיקרית היא לספק מים למתקן התפלה שיוקם בשטח ירדן. במקביל לכביש הערבה הישראלי לטובת תושבי הממלכה ההאשמית ואזרחי הרשות הפלסטינית. עודפי המים שלא יעברו במתקן ההתפלה עתידים להגיע למעגן הצפוני של ים המלח ולמלא אותו, זאת לאחר ששנים רבות היא ניזון בצורה מעטה ממקורות נהר הירדן, גשמים ונחלים.

 

 

אחד האנשים שהוזכרו כמתעניינים בפרויקט הקמת מתקן ההתפלה שם הוא בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה, שרק באמצע 2011 טען שהקמת הפרויקט תיצור לא פחות ממיליון מקומות עבודה. יצוין שתשובה מחזיק במחצית מחברת IDE (הנדסת התפלת מים) באמצעות קבוצת דלק, כאשר המחצית השנייה מוחזקת בידי כיל שבשליטת החברה לישראל. IDE שותפה במתקן ההתפלה באשקלון ורק לאחרונה זכתה להקמת מתקן התפלה ענק בסאן דייגו שבקליפורניה בהיקף של 650 מיליון דולר.

 

אצות אדומות, גבס וריח רע

 

מחר (ד') אמור הבנק העולמי להחליט "האם לתת אור ירוק" למימון הפרויקט, שעלותו כארבעה מיליארד דולר. פרט לאלפי מקומות העבודה שהוא ייצר, המהלך אמור לספק מים לאזור צחיח ואף לשקם את מפלס ים המלח, שמאבד בחלקו הצפוני יותר ממטר בשנה.

 

אולם עם כל הכבוד לתוכניות הגרנדיוזיות, ארדן מוטרד משני השפעות עיקריות. הראשונה היא השפעות סביבתיות, אחת נשמעת גרועה מהשנייה, שכוללות "התפרצות חיידקים ואצות שיצבעו את הים באדום ויגרמו למפגעי ריח קשים ולהיווצרות גבס במים", מה שיוביל ברבות הימים להמטת חורבן על ים המלח ועל התיירות באזור. הסיבה: מרקם מימי ים סוף שונה מהותית ממרקם מי ים המלח, ומהילת אחד בשני תיצור אסון שלא יהיה ניתן לתקנו.

  

הסיבה השנייה שהפרויקט נידון לכישלון הוא כמות המים המותפלים ומחירם לצרכן. לטענת אנשי המשרד להגנת הסביבה כמות המים המתופלים המתוכננת שם - כ-2,000 מיליון קוב בשנה בתפוקה מלאה של שש צינורות הולכה - היא אדירה, וכדאיותו הכלכלית של הפרויקט מגיעה רק לאחר הזרמת מחצית הכמות (1,000 מיליון קוב לשנה), פעולה שתקרה בשלב בה הנזק לים המלח כבר יהיה בלתי הפיך. הפתרון - בניית פיילוט של כ-350 מיליון קוב בשנה (2 צינורות בלבד) מה שיאפשר למדוד לאורך זמן את ההשפעות הסביבתיות.

  

חוסכים את הקציר?

 

ומה לגבי קציר ים המלח המתוכנן למעגן הדרומי? באופן אירוני, פרויקט תעלת הימים עשוי להקל במעט על החברה לישראל שהתחייבה לתקן את מפלס המים במעגן התחתון על ידי קצירת גבישי המלח ששקועים בתחתיתו. הסביבה: הזרמת מים למעגן הצפוני והעלאת המפלס שם עשויה להקל על פעולה עתידית של שאיבה מהמעגן העליון לתחתון, העלאת מפלס המים וצמצום פעולות קציר עתידיות שמתוכננות שם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x