$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - רשות החברות בודקת אי-סדרים בהדחת יו"ר הרכבת אורי יוגב

על פי מידע שנבדק על ידי רשות החברות, בהצבעה להדחת אורי יוגב מתפקידו השתתף דירקטור לשעבר שעל פי תקנות הרשות אמור היה לחדול מחברות בדירקטוריון. רכבת ישראל: "אנו משתפים פעולה עם הרשות בהליך הבדיקה"

ליאור גוטמן 06:5819.08.12

רשות החברות הממשלתיות בודקת חשש, שלפיו דירקטור לשעבר ברכבת ישראל השתתף בהצבעה על הדחתו של יו"ר דירקטוריון הרכבת אורי יוגב, זאת אף שחדל לכאורה להיות חבר בדירקטוריון קודם לכן.

 

יוגב הודח מתפקידו לפני כשבועיים בתום ישיבה דרמטית של הדירקטוריון, שבסופה הוחלט למנות במקומו את הדירקטור דורון וייס. כפי שנחשף ב"כלכליסט", היה וייס שותף לזימון הישיבה שבה הוחלט על הדחתו של יוגב, לאחר ששבוע קודם לכן הוא חתם עם חמישה דירקטורים נוספים על הבקשה לזימון הישיבה.

 

בישיבה, שבה הוחלט על ההדחה, השתתפו תשעה חברים (מתוך עשרה שכולל הדירקטוריון בסך הכל): חמישה הצביעו בעד ההדחה, אחת התנגדה לה, ושלושה דירקטורים נוספים נמנעו. על פי המידע שנבדק על ידי רשות החברות, אחד הדירקטורים שהצביע בעד המהלך היה אילן ברוק, דירקטור שלכאורה כלל לא היה מורשה להשתתף בישיבה.

 

אורי יוגב אורי יוגב צילום: אוראל כהן

 

ברוק מונה כדירקטור ברכבת לפני כשנה, אולם כמעט לא הופיע לישיבות, מה שאמור היה לגרום להפסקת חברותו. תקנות רשות החברות הממשלתיות קובעות כי דירקטור שנעדר מארבע ישיבות ברציפות (כפי שנהג לכאורה ברוק), לא יכול לכהן יותר כדירקטור, ופטור מאחריות כלפי הגוף שעליו הוא אמור לפקח. הוא יכול להשתתף בישיבה של הדירקטוריון רק אם קיבל אישור שנחתם על ידי שרי התחבורה והאוצר.

 

על פי בדיקת "כלכליסט", ברוק לא קיבל אישור כזה. על רקע היעדרויותיו התכופות, שמו הוסר מרשימת חברי הדירקטוריון באתר הרכבת, והוא אף לא חתם על מכתב הדירקטורים שזימן את ישיבת ההדחה. אף שחברותו ברכבת פסקה לכאורה, הפתיע ברוק את הנוכחים כשהצביע בעד הדחתו של יוגב. כאמור, אף אם ברוק לא היה משתתף היתה תוצאת ההצבעה נותרת זהה (לאור הרוב שהתגבש ממילא בעד הדחת יוגב), אך ברשות החברות הממשלתיות בוחנים אם עצם ההשתתפות מטילה פגם של אי־חוקיות בהצבעה.

 

נוסף על כך, בוחנים ברשות החברות מידע על לחצים שהופעלו כלפי דירקטורים מכיוון משרד התחבורה להצביע בעד הדחת יוגב. אחד הדירקטורים שהשתתף בישיבה סיפר כי בימים שקדמו לדיון ביקשו ממנו גורמים במשרד התחבורה ש"לא לשכוח מי חתם לו על המינוי לדירקטור ברכבת".

 

מרשות החברות נמסר כי "חוק החברות הממשלתיות קובע שדירקטור יחדל לכהן לפני תום התקופה שלה נתמנה אם נעדר מארבע ישיבות רצופות או משש ישיבות תוך שנה, זולת אם השרים, לאחר התייעצות עם הרשות, קבעו בהודעה לחברה שהיתה סיבה מוצדקת להיעדרות". בנוגע לשאלה אם השתתפות ברוק בישיבה פוסלת את ההצבעה נמסר כי "הרשות מבצעת בדיקה של הליך הבחירה כמקובל, על כל היבטיו".

 

לא ניתן היה להשיג את תגובתו של ברוק.

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הרשות בודקת את התהליך ואנו, כמובן, משתפים איתה פעולה".

 

ממשרד נמסר התחבורה בתגובה: "וייס נבחר כחוק, ובהתאם לכל הנהלים הנדרשים על ידי דירקטוריון הרכבת לשמש כיו"ר פעיל. בתום קבלת כל האישורים, הוא יחל בביצוע תפקידו". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x