• תפריט
בארץ

הממשלה אישרה הקמת קו רכבת בין תל אביב לאילת

עלות הקמת הקו נאמדת בין 7.5 ל-8.5 מיליארד שקל והוא צפוי לקצר את משך הנסיעה לשעתיים בלבד. נתניהו: "בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ - זו תעודת ביטוח"

ליאור גוטמן 13:5005.02.12
ממשלת ישראל אישרה לפני שעה קלה פה אחד את הקמת קו הרכבת מתל אביב לאילת. האישור ניתן לאחר דיון מרתוני של כ-3.5 שעות, והוא התקבל בהפתעה כיוון שמשרד האוצר שלל את התוכנית כבר בסיבוב הקודם של תוכנית "נתיבי ישראל" בתחילת 2010, בטענה של אי כדאיות כלכלית. עלות הקמת הקו נאמדת בין 7.5 ל-8.5 מיליארד שקל.

 

על פי המתווה המסתמן, תל אביב תחובר לאילת באמצעות מסילת רכבת שאורכה כ-350 ק"מ, כאשר היא מיועדת להסעת נוסעים ומטענים. רכבת המטענים מתוכננת להגיע לנמל אשדוד ולא להתחבר לתל אביב. זמן הנסיעה המובטח מאילת למרכז המדינה ייארך כשעתיים.

 

על פי החלטת הממשלה, בקרוב יוקם צוות בין משרדי אותו יוביל מנכ"ל משרד רה"מ לוקר כדי לבחון מי יקים את הקו. שלושת החלופות הן ביצוע תקציבי, הפקדת התוכנית בידי יזם פרטי (פרויקט BOT, בדומה לכביש 6) או הענקת זיכיון למדינה זרה, ככל הנראה סין. זמן הבנייה יוקצב לחמש שנים, אם כי במקרה והסינים יבחרו להקימו - לא מן הנמנע שלוחות הזמנים יתקצרו.

 

"החלטה אסטרטגית"

 

"הפרויקט הזה יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית. בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ - זו תעודת ביטוח", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הדיון.

 

8 תחנות בדרך 8 תחנות בדרך צילום: רפי דלויה

 

"ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים מעצמתיים. קו תל אביב-אילת, שייקצר את הנסיעה לשעתיים ישנה את פני המדינה. כבר 63 שנה מדברים על חיבור הפריפריה למרכז, אך דבר לא השתנה. קו הרכבת ומקורות הגז הנמצאים בישראל יכולים לקשור אינטרסים חזקים בתחום הכלכלי, האנרגטי והתעשייתי", סיכם נתניהו.

 

אקספרס לאילת

 

ממשרד התחבורה הוסיפו שבמסגרת קו הרכבת לאילת ישודרגו קטעי מסילת הברזל בין באר שבע לדימונה, וזמן הנסיעה בין שתי ערים אלה יעמוד על 12 דקות בלבד, במקום 24 דקות כיום. כמו כן, תוקם תחנת רכבת חדשה בתוך העיר דימונה, במקום התחנה הקיימת כיום, המרוחקת מבתי התושבים. בכך תשנה רכבת ישראל את המצב הנוכחי שהשבית הלכה למעשה את תחנת דימונה.

 

שר התחבורה ישראל כץ הורה לסיים את התכנון הראשוני של הרכבת עד אפריל 2012 ואילו הליך התכנון הסטאטוטורי יושלם בלוח זמנים קצר עד סוף שנת 2012 מתוך מגמה לסיים את עבודות ההקמה של קו הרכבת לאילת עד סוף 2017. לצורך קידום המיזם תוקם מנהלת בחברה הלאומית לדרכים ובראשה יעמוד יו"ר דירקטוריון החברה, יאיר שמיר.

 

תוואי המסילה בין אילת לתל אביב כולל ארבעה מקטעי מסילה עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי: הקטע הראשון - תל אביב-באר שבע - מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת; הקטע השני - באר שבע-דימונה (כ-35 קילומטר) מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת; הקטע השלישי - דימונה-חצבה (כ-65 קילומטר) מחייב שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה עד צין ומנהור חלקי. הקטע הרביעי - חצבה-אילת (כ-160 קילומטר) מחייב הקמת מסילה עד הכניסה הצפונית לאילת בסמוך לשדה התעופה הקיים ובמקביל לכביש הערבה: מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה באורך של כ-170 קילומטר. תוואי המסלול כולל 63 גשרים, באורך של 4.5 קילומטרים ו-5 מנהרות, באורך כולל של 9.5 קילומטרים. אורך המסילה מתל אביב ועד אילת יהיה 350 קילומטר.

 

בתוואי המסילה הסופי יפעלו שתי רכבות נוסעים; רכבת אקספרס שתעבור דרך תחנת הרכבת בבאר שבע ורכבת נוספת שתעבור דרך שמונה תחנות חדשות שיוקמו לאורך התוואי, בסמוך לישובים מרכזיים. תחנות הרכבת יוקמו בחצבה, מרכז ספיר, פארן, יהל, יוטבתה, תמנע (בסמוך לשדה התעופה המקודם בימים אלה) שחורת ואילת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x