בארץ

הפרטת הנמלים מתקרבת: נמל אילת הראשון ברשימה

ראש רשות החברות הממשלתיות: "בעוד שבועיים תוגש לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעה למכירת נמל אילת". יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית: הרפורמה היא רשת מלאה חורים"

ליאור גוטמן 14:5923.11.10

"בעוד שבועיים תוגש לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעה למכירת נמל אילת, עם זיכיון של 15 שנה כולל אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות, בהתאם לכמות המכולות שתשונע לקראת תום התקופה". כך הודיע היום (ג') ראש רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן.

 

מדובר באחד השלבים הראשונים

בתוכנית הפרטת הנמלים שעליה החליטה הממשלה, שכוללת הפרטה מלאה של נמל אילת והפרטת 15% מנמלי חיפה ואשדוד.

 

הדברים נאמרו היום (ג') בכנס השנתי של האיגוד משתמשי ההובלה הימית שנערך בתל אביב. במהלך הכנס עלו טענות כנגד הרפורמה בתעריפי הנמל. "הרפורמה בתעריפי הנמלים היא רשת מלאה חורים שתפגע ביצוא ועלולה לסכן קיומם של מפעלים" - הזהיר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית. לדבריו, "סביר להניח שבעקבות ההתייקרות המשמעותית באגרות הנמל לאוניות, פחות אוניות יפקדו את ישראל באופן ישיר, כלומר היצוא יצטרך לעבור קודם כל דרך נמלים אחרים – במצרים, יוון וכיוצא בזה. לכך יש השלכות ברורות – תלות במה שקורה בנמלי ביניים, בידול בעלויות בחלק מהמקרים ובעיקר יותר זמן עד שהיצוא יגיע ליעדו", אמר.

 

הרפורמה בתעריפי הנמל, עליה חתמו שר התחבורה כץ ושר האוצר שטייניץ באפריל האחרון, היא אחד השלבים הראשונים לקראת ההנפקה הצפויה של נמלי חיפה, אשדוד ואילת.

 

הרפורמה נכנסה לתוקפה בתחילת אוקטובר, ועיקרה ביטול הסבסוד הצולב בין יבואנים ליצואנים: עד אוקטובר חושבו חלק ניכר מהעמלות ששולמו לנמלים כאחוז מערך המטען – 1.02% ליבואנים ו-0.2% ליצואנים - זאת ללא קשר לעלות הטיפול בו. מאוקטובר נקבעו דמי תשתית אחידים לטיפול ובוטלה אגרת הרציף שהיוותה כ-50% מהכנסות הנמלים (כמיליארד שקל בשנה). שאר תעריפי האגרות יופחתו בשיעור של כאחוז לשנה. המהלך כולו יתפרש על פני עשר שנים, מה שיחסוך לציבור המשתמשים כמיליארד וחצי שקל בתשלומי אגרות לנמלים.

  

עם כניסת הרפורמה עלו טענות קשות כנגד משרדי הממשלה, ציבור היצואנים, חברות הספנות וחברות נמלי שדוד ואילת קבלו על התייקרות עמלות הטיפול בסחורות. יוסי בן מנחם, מנהל הלוגיסטיקה של פניציה אמריקה ישראל, טען בכנס שהשינוי בתעריפי הנמל ייקר את הוצאות המפעל מ-870 אלף שקל ל-2.1 מיליון שקל לשנה, זאת בעבור הובלה שנתית של כ-6,000 מכולות.

 

"זו תוספת שעלולה אף לסכן קיום של מפעל כמו שלנו", אמר. שר התחבורה ישראל כץ, שנכח באירוע, אמר שהרפורמה לא זכתה להסכמה למאה אולם היא יצאה לדרכה. לגבי עיוותים שיתגלו במהלך העבודה הזכיר השר שהוקם צוות מיוחד לטיפול בבעיות שיתגלו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x