• תפריט
בארץ

לאומי עצר את המימון לנתיב המהיר לתל אביב

בעלי הזכיינית שפיר הנדסה שילמו מכיסם 50 מיליון שקל כדי להמשיך בעבודות. "כלכליסט" חשף את המחלוקת בין הבנק לבין האוצר בנוגע לפרויקט

גיא מי־טל וגולן חזני 22:3225.01.09

בנק לאומי החליט לעצור את מימון פרויקט הנתיב המהיר לתל אביב עד שיימצא פתרון שיבטיח את המשך השקעתו. החלטת הבנק התקבלה בעקבות המחלוקת בין האוצר לבין בנק לאומי וחברת שפיר הנדסה - זכיינית הנתיב המהיר, שנחשפה ב"כלכליסט" בתחילת דצמבר.

 

המחלוקת מתייחסת לקטע האחרון באורך 600 מטר בנתיב המהיר וחיבורו לנתיבי איילון. בקטע זה אין אפשרות לבנות הפרדה קשיחה בין מסלולי הנסיעה הרגילים לנתיב המהיר, שהנסיעה בו כרוכה בתשלום אגרה. בעקבות זאת העריכו בלאומי כי נהגים רבים ינצלו את הפרצה וייכנסו לנתיב המהיר ללא תשלום, דבר שיגרום להאטה במהירות הנסיעה ויאיץ את הבלאי בכביש, זאת מבלי שיקבלו על כך תשלום.

 

בנק לאומי, הנעזר בחוות דעת של חברת הייעוץ האנגלית SDG, העריך כי מדובר בפגיעה בהכנסות בשיעור של 10% ודרש מהמדינה פיצוי. עם זאת, באוצר ובמשרד התחבורה טוענים כי לא תהיה כל ירידה בהכנסות ומסרבים להגדיל את רשת הביטחון לזכיינית.

 

בעקבות זאת החליט הבנק, שמעמיד מימון בהיקף של כ־500 מיליון שקל לפרויקט, לעצור את התשלומים בחודשים האחרונים כאמצעי לחץ על האוצר. לפיכך, בחודשים האחרונים נאלצה חברת שפיר, שבבעלות ארבעת האחים שפירא, להעביר כ־50 מיליון שקל ממקורות עצמיים כדי לאפשר את המשך ביצוע הפרויקט ולמנוע את עצירתו.

 

משפיר הנדסה נמסר בתגובה כי הם אינם נוהגים להגיב בעניינים הנוגעים לחוזים שנעשו עם המדינה.

 

מבנק לאומי נמסר כי "אנו מסרבים להתייחס לנושאים הנוגעים ללקוחות הבנק".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x