סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

בירת ההתחדשות העירונית של ישראל - איך תראה ירושלים בעוד 10-20 שנה?

על רקע קצב הבנייה המואץ והיתרי הבנייה הניתנים לפרויקטים של התחדשות עירונית, ירושלים צפויה להמשיך להיות בירת ההתחדשות העירונית של ישראל ולקלוט חצי מיליון תושבים נוספים בעשורים הקרובים. מה עומד מאחורי ההחלטה לפטור על היטלי השבחה? ומה צריכים לעשות בעלי דירות בעיר כדי לקדם פרויקטים? יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, ועו"ד ארנון יהב, שותף מנהל, חברת עורכי דין יהב ושות', בדיון על הנושא


כיצד מתכננת ירושלים לקלוט מאות אלפי תושבים חדשים בעתיד, תוך שמירה על ערכי הטבע וההיסטוריה? יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, ועו"ד ארנון יהב, שותף מנהל, חברת עורכי דין יהב ושות', דיברו איתנו על מצב ההתחדשות העירונית בעיר הבירה.
לדברי אבן, העירייה שמה לעצמה למטרה בנייה של 6,000 יח"ד חדשות בירושלים בכל שנה, כאשר נכון למחצית השנה הנתון עומד על 3,000 יח"ד חדשות, בהשוואה לממוצע שנתי של כ-2,500 יח"ד בלבד עד לפני מספר שנים. אבן מסביר כי בקצב הצמיחה הנוכחי, העיר תעמוד על 1.5 מיליון תושבים, חצי מיליון יותר מהיום, כך שיש לייצר היצע של מגורים עבור התושבים החדשים, תוך שמירה על ערכי הטבע מסביב לעיר וערכי השימור של השכונות הוותיקות.
לדברי עו"ד יהב, בעלי דירות צריכים להתמודד עם המצב באמצעות התאגדות של נציגות בבניין כבר עכשיו, כאשר הדבר הראשון הוא למפות את המתחם מבחינת סוגי אוכלוסייה (גילאים, מצב סוציו-אקונומי, מצב משפחתי, סוגי דירות) ולוודא כי כל סוגי הדיירים מיוצגים בנציגות. שנית, על בעלי הדירות למנות עורך דין המתמחה בייצוג דיירים לפני איתור היזמים, על מנת לוודא שיש בידיהם את הכלים הנכונים.
לדברי אבן, בעוד שבתל אביב החליטו לגבות היטל השבחה מקסימלי, בירושלים הוחלט כבר לפני מספר שנים על פטור מוחלט ב-80% מהשכונות בעיר, אשר מוטות התחדשות עירונית. הסיבה לכך היא משיכה של יזמים ויוזמות אל העיר, על מנת שימשיכו להשקיע בעיר במקומות נוספים, בפרויקטים בהם יש היטלי השבחה. לדברי אבן, הכלכלה העירונית צומחת ומשתבחת למרות מדיניות של פטור מלא כבר מספר שנים. עו"ד יהב מברך על המדיניות של עיריית ירושלים ואומר כי היטלי השבחה הם גורם קריטי עבור בעלי הדירות. לדבריו, גם בתל אביב, על הדיירים לדעת שאפשר להילחם בגביית היטל ההשבחה וכי חובה להיערך מראש בנושא.
איך תראה ירושלים בעוד 20 שנה? הצטרפו אלינו לדיון המלא.