סגור

מנוע על פרק היד: השעונים המכניים שומרים על הקסם ומספקים ביצועים טובים מתמיד

בעידן שבו הטכנולוגיה הדיגיטלית שולטת בכל תחום, חובבי הנדסה חוזרים לגלות מחדש את הקסם של המכניקה הטהורה. כמו מנוע V8 מתחת למכסה המנוע של מכונית ספורט, גם השעון המכני הופך לסמל של אמנות הנדסית, דיוק וביצועים ללא פשרות. מותג השעונים השוויצרי אוריס הוא דוגמה מובהקת למותג שהפך התמחות מכנית לאסטרטגיה מנצחת

בעולם הרכב, אף אחד לא מתווכח על הקסם של המנוע. ההנאה לא נובעת רק מהיכולת להגיע מנקודה א' לנקודה ב', אלא מההרמוניה המורכבת של גלגלי שיניים, בוכנות וקפיצים שפועלים יחד בדיוק מושלם. זהו ההבדל בין נהיגה ברכב היברידי שקט לבין הרגש שמעורר מנוע ספורטיבי שרוגש מתחת למכסה המנוע.
באופן דומה, השעון המכני הוא בעצם "מנוע זעיר על פרק היד". גם כאן המהות רחבה בהרבה מהצגת השעה המדויקת - שעון מכני מתמקד בקסם ההנדסי הטמון במאות רכיבים זעירים הפועלים יחד בסנכרון מושלם. כל גלגל שיניים, כל קפיץ וכל מנוף מהווים חלק ממערכת מכנית מורכבת שמתפקדת ללא חשמל, ללא מעבדים ובלי תלות בטכנולוגיה חיצונית.
מהי המשמעות של שעון מכני ב-2025? וכיצד הפך אוריס למותג שעונים שוויצרי שמסמל יותר מהכל את הדיוק, העצמאות והחדשנות של עולם השעונים?
3 צפייה בגלריה
קליבר 400: "המנוע החדש" של המכניקה
קליבר 400: "המנוע החדש" של המכניקה
קליבר 400: "המנוע החדש" של המכניקה
(באדיבות: ORIS)
משבר הקוורץ: רעידת אדמה תעשייתית
שנות השבעים הביאו אתן רעידת אדמה לתעשיית השעונים העולמית. הופעת שעון הקוורץ הראשון ב-1969, סימנה את תחילתו של עידן חדש. שעון שעלה כמה דולרים הציג דיוק גבוה, בעוד ששעונים מכניים יקרים בהרבה סבלו מסטיות קלות ודרשו תחזוקה קבועה.
הצפת השוק בשעוני קוורץ זולים ומדויקים, היתה הרסנית עבור תעשיית השעונים השוויצרית: מתוך 1,600 יצרנים נותרו פחות מ-600, ומספר העובדים ירד בשני שליש בתוך פחות משני עשורים. ההשוואה מעולם הרכב היא מכונית חשמלית שעולה עשירית מהמחיר של מכונית בנזין ונוסעת פי עשרה - מהפכה טכנולוגית שאיימה למחוק תעשייה שלמה.
הבחירה האידיאולוגית: מכניקה ועצמאות מעל לכל
בעוד רוב התעשייה השוויצרית נאבקה לשרוד על ידי מעבר לייצור קוורץ או מיזוג עם קונגלומרטים גדולים, חלק מהחברות בחרו בדרך אחרת. כמו יצרני מכוניות ספורט שמתמקדים ומתמחים במנועי בנזין מדויקים ועוצמתיים, חלק מיצרני השעונים החליטו לדבוק במסורת המכנית.
מותג השעונים השוויצרי אוריס, שנוסד ב-1904, מייצגת בצורה מובהקת את הפילוסופיה הזאת. במקום להיכנע ללחץ השוק, החברה בחרה ב-1982 לחזור לעצמאות, אחרי שנרכשה על ידי קבוצת סווטש מספר שנים קודם לכן, ולהתמחות אך ורק בשעונים מכניים. ההחלטה, שנראתה נועזת באותה תקופה, התבררה כמהלך אסטרטגי חשוב וחיוני בטווח הארוך.
בעולם שבו הכל מיידי - יש ערך לשעון שדורש סבלנות
ההחלטה של אוריס לא הייתה רק עסקית, אלא אידיאולוגית. ראשי החברה הבינו שבעולם שבו הכל נעשה מיידי ופשוט, יש ערך מיוחד לאובייקט מכני שדורש סבלנות, הבנה ותחזוקה. כמו אספן מכוניות קלאסיות שמעדיף קרבורטור על פני הזרקה אלקטרונית, גם חובבי השעונים המכניים מחפשים חוויה רגשית ואסתטית שהטכנולוגיה לא יכולה לספק.
פילוסופיה של עצמאות וחדשנות
העצמאות של אוריס היא חלק מפילוסופיה תרבותית של החברה. רולף שטודר, מנכ"ל משותף של המותג, מתאר את יתרונות העצמאות בתור "ללכת בדרך שלך" - החופש לקבל החלטות לטווח ארוך במקום להתמקד ברווחים קצרי טווח. עצמאות זו מאפשרת לאוריס לפתח תרבות פתוחה ושיתופית ולהשקיע במחקר ופיתוח בלי פשרות תאגידיות.
שטודר מדגיש שחדשנות אינה רק פיתוח טכני, אלא יצירת קשר רגשי עם הצרכן. הוא רואה בשעונים מלאכה אנושית ורגשית שמטרתה "לשים חיוך על הפנים של אנשים". במקום "יוקרה למען היוקרה", אוריס מייצרת שעונים אמיתיים לאנשים אמיתיים - מוצרים מהותיים, אמינים וכנים.
3 צפייה בגלריה
השעונים המכניים שומרים על הקסם ומספקים ביצועים טובים מתמיד
השעונים המכניים שומרים על הקסם ומספקים ביצועים טובים מתמיד
השעונים המכניים שומרים על הקסם ומספקים ביצועים טובים מתמיד
(באדיבות: ORIS)
התמחות בתור יתרון תחרותי
האסטרטגיה של אוריס להתמחות במכניקה בלבד הוכיחה את עצמה כמהלך גאוני. בעוד מותגים אחרים ניסו "להיות הכול לכולם" ופיזרו את המשאבים שלהם בין קוורץ למכניקה, אוריס התמקדה בפיתוח מומחיות עמוקה בתחום אחד. כמו יצרן מכוניות ספורט שמתמקד רק במנועים בעלי ביצועים גבוהים שסוחפים אחריהם קהל צמא לריגושים - ההתמחות של אוריס מאפשרת לה לפתח שעונים עם רמת מצוינות שלא ניתן להשיג כאשר מתפזרים על מספר שיטות וטכנולוגיות.
כבר ב-2014, אוריס השיקה תוכנית אמביציוזית לפיתוח עשרה מנגנונים עצמאיים (In-House) תוך עשור. הראשון שבהם, קליבר 110, הדהים את השוק עם עתודת כוח של עשרה ימים - הישג שהיה נחשב לבלתי אפשרי בעבר.
קליבר 400: "המנוע החדש" של המכניקה
הפיתוח המשמעותי ביותר של אוריס בשנים האחרונות הוא קליבר 400, שהושק ב-2020 לאחר כמעט עשור של פיתוח. זהו ביטוי מושלם לפילוסופיה שלפיה ביצועים מכניים יכולים להתחרות עם הטכנולוגיה המתקדמת.
המאפיינים הטכניים של קליבר 400 מרשימים: עתודת כוח של חמישה ימים מלאים, עמידות מתקדמת לשדות מגנטיים (מעל 2,250 גאוס), ואמינות הדורשת תחזוקה רק אחת לעשר שנים. אוריס מעניקה אחריות חסרת תקדים לעשר שנים לשעונים עם קליבר זה.
הסוד טמון בשילוב חדשנות טכנולוגית עם מסורת מכנית. המנגנון משתמש ביותר מ-30 רכיבים לא מתכתיים מתקדמים, רוטור חד-כיווני המפחית בלאי, ושני קפיצים ראשיים היוצרים רזרבת אנרגיה יעילה במיוחד. הניצולת האנרגטית מגיעה ל-85% מאנרגיית הקפיץ הראשי, לעומת כ-70% במנגנונים קונבנציונליים.
3 צפייה בגלריה
אוריס: מותג השעונים שהפך התמחות מכנית לאסטרטגיה מנצחת
אוריס: מותג השעונים שהפך התמחות מכנית לאסטרטגיה מנצחת
אוריס: מותג השעונים שהפך התמחות מכנית לאסטרטגיה מנצחת
(צילום: אפרת סער)
הרחבת המשפחה – ומבט לעתיד
כמו במחלקת הפיתוח של יצרן רכב מוביל, גם אוריס הפכה את קליבר 400 לפלטפורמה טכנולוגית להרחבת המשפחה. קליבר 401 מציג שניות קטנות, קליבר 403 כולל את פונקציית Pointer Date וקליבר 473 מוקדש לאוהבי מתיחה ידנית. כל אחד שומר על ה-DNA הטכנולוגי של הפלטפורמה המקורית, אך מותאם לצרכים ספציפיים של קהלי יעד שונים.
עבור חובבי הנדסה, שעון מכני של אוריס מציע משהו שהטכנולוגיה הקוורץ והשעונים הדיגיטליים לא יכולים לספק: חיבור ישיר למלאכת ההנדסה, לדיוק המכני ולאמנות של יצירה הפועלת בהרמוניה מושלמת. זה לא רק כלי למדידת זמן - מדובר בביטוי של התשוקה לביצועים, דיוק ויופי הנדסי המניעה חובבי מכוניות ספורט, כלי תעופה ומכונות מתקדמות.
משבר הקוורץ והמהפכה הדיגיטלית לא ביטלו את הצורך במכניקה - הם רק הדגישו את הערך הייחודי שלה. בעולם שבו הכל נעשה וירטואלי, יש משהו מרגש בלראות גלגלי שיניים זעירים מסתובבים בדיוק מושלם. מנוע זעיר שפועל על פרק היד.
חובבי המכניקה הישראלים הם חלק מהקהילה העולמית של אוריס
אוריס פועלת בישראל באמצעות היבואן הרשמי רולטיים, מה שמבטיח נוכחות רחבה בחנויות מורשות ושירות מוקפד. סביב המותג התפתחה קהילה מקומית פעילה וחמה, המחוברת גם לקהילה הגלובלית OSC ונפגשת באירועים וחוויות משותפות. דנה ברמן מנהלת המותג, אומרת כי "אוריס הוא לא רק מותג שעונים - זו דרך חיים וחיבור לקהילה שלמה של חובבי מכניקה ואותנטיות."