סגור

ללמוד דיבור מול קהל: קורס בנייה והעברת מצגת מוצלחת מומלץ

מה היה מיוחד במצגות של סטיב ג'ובס? ומדוע אתם עושים את זה פחות טוב ממנו? ננתח יחדיו את היסודות עליהן עבד סטיב ג'ובס ונגלה מהו המתכון למצגת מנצחת שתעביר אתכם לשלב הבא?

מהו הכלי הניהולי הכי חזק שיש?
פגישות בארבע עיניים הן חזקות, אבל משפיעות על אדם אחד כל פעם. מיילים ומסמכים כתובים יכולים להגיע להרבה אנשים והם טובים בהעברת מידע, אבל הם כלי חלש להשפעה, לשינוי ולניהול. רשתות חברתיות הן כלי עוצמתי אבל מסוכן ובשליטה מוגבלת, כזה שבקלות יכול לגרום יותר נזק ותועלת ודורש משאבי זמן ללא הגבלה.
אז מה נשאר? הכלי שמשלב את כל היתרונות של כל שאר הכלים: המצגת.
מצגת טובה (יש גם גרועות. נדבר עליהן תיכף!) מגיעה להמוני אנשים כמו רשתות חברתיות, אבל היא הרבה יותר נשלטת, מקצועית, ו-time-effective (כמו קוסט-אפקטיב, אבל למשאב הזמן). כמות המידע שהיא מעבירה עדיפה אפילו בהשוואה למסמכים ומיילים והיא מרגשת יותר, מעניינת יותר ויוצרת חוויה אנושית ומלהיבה.
אפילו ההשוואה לפגישה אישית עובדת לטובת המצגת: היא מאפשרת טאץ' אישי אבל שמה את המציג בעמדת יתרון עצומה: הוא המוביל, הוא על הבמה, והוא זה שעיני כולם נשואות אליו. וזה עוד לפני שהזכרנו שבזמן שלוקח לקיים פגישה פרטנית אחת אפשר להציג מצגת לעשרה אנשים, למאה או לאלף. זה פשוט לא אותו סדר גודל.
בקיצור, אילו רק לכולם היה בטחון להעביר מצגת, ומקצועיות לעשות אותה מוצלחת, התפוקה של העובדים ורמת הניהול במדינה היו עולים. אבל לא כולם מוכנים להשקיע את מה שנדרש למצגת מנצחת.
1 צפייה בגלריה
גיא יריב, מייסד ומנכ״ל בית הספר לדיבור מול קהל
גיא יריב, מייסד ומנכ״ל בית הספר לדיבור מול קהל
גיא יריב, מייסד ומנכ״ל בית הספר לדיבור מול קהל
(דמיטרי נפיודוב, Yeda)
מה מקור הכוח של המצגת?
האיש שעשה יותר מכל אחד אחר להוכיח לעולם הניהול את כוחה של המצגת היה סטיב ג'ובס, מייסד אפל. אני זוכר איך שבתחילת דרכי כמרצה להופעה מול קהל פנו אלי מנהלים וביקשו שאעזור להם להעביר "מצגת של מיליון דולר – כמו של סטיב ג'ובס". אפילו אז הביטוי הזה 'מצגת של מיליון דולר' היה מצחיק. הראיתי לכל מי שפנה גרף של מניית אפל ואיך המצגות של ג'ובס הקפיצו את שווי השוק במיליארדים.
כי מה שג'ובס עשה זה להראות שמצגת משפיעה על הקהל ומשכנעת אותו בכמה ערוצים בו זמנית: דרך השכל ודרך הרגש. עם טקסט הכתוב וגם תמונות מרגשות, דרך הסברים, דרך סיפורים, דרך טון-דיבור ושפת הגוף. וכשמשלבים את כולם יחד מקבלים מסר עוצמתי שהשילוב גדול מסך הרכיבים.
לדוגמה, כשגרף מלווה בסיפור נוצר מכפיל כוח: הגרף לבד הוא משעמם, וסיפור לבד הוא לא אמין, אבל ביחד הם מעניינים וגם אמינים. ומצגת מנצחת משלבת את כל המרכיבים האלו ביחד כדי להעביר את המסר שלה. פשוט, לא?
וזה הסוד שמלמד מצגת מנצחת: לרכוש מקצועיות בכל ערוץ בנפרד, כך שהשילוב יוצר לקהל תחושה של קסם. הכל עניין של רכישת המיומנות. ללמוד אילו פעולות משיגות תוצאה, ואז ללמוד לבצע אותן באופן אוטומטי. וזה דבר שכל אחד יכול לעשות.
רכישת מיומנות זו עבודה. לא קסם.
כי כמו כל מרצה אפקטיבי – מתחיל כמקצוען - סטיב ג'ובס לא השתמש בשום טכנולוגיה חדשה. רק שימוש נכון בכלים רטוריים ועיצוביים קיימים. פשוט היזמים והמנהלים לפניו לא הבינו את הכוח שיש בלספר סיפור ובאותו זמן גם להראות תמונה. והרבה מנהלים עדיין לא מבינים.
וכאן אנחנו מגיעים למצגות הגרועות שהבטחתי לדבר עליהן: הן קיימות עד היום, בכל מקום. זה לא רק הקולגות שלכם שעומדים ומקריאים שקפים עמוסי-טקסט, גם גופי ענק. אחת מבוגרות הקורסים שלנו, שהיא עד היום חברה טובה, מנהלת כנסי פארמה ברחבי העולם. הלקוחות שלה משקיעים מיליונים (שוב המספר הזה) באולמות מפוארים, במתנות, ארוחות וגימיקים – רק להביא קהל בעל השפעה לשמוע את ההרצאות שלהם, ש-80% מהן דלות ומשעממות.
גרוע מכך, אפילו אלו שהיו אמורים ללמד איך לעשות מצגת לא יודעים לעשות זאת. בתי הספר לניהול בישראל לא כוללים שום הדרכה בתחום. ואף סטודנט באף פקולטה לא קיבל בונוס על מצגת טובה. למעשה מרצים רבים יקריאו הרצאה שלמה בלי לזוז. אאוץ'.
למרבה המזל יש לבעיות האלו פתרון. מצגת מנצחת היא אוסף של מיומנויות, שכשמבינים אותן הן קלות לרכישה, וכשמיישמים אותן מתרחש קסם. למעשה, זה כל כך קל שכמה כללים בסיסיים נותנים תוצאות מדהימות. לדוגמה, בקורס המצגות הראשון שלימדתי ב-2007 הגבלתי את כמות הטקסט במצגת ל-4 שורות בנות 4 מילים – והתוצאה הייתה קפיצה בביצועי המצגות ובהנאת הקהל, וכיום את הידע שלי העברתי לקורס מוכן שזמין בכל רגע.
השאלה היחידה היא אם תרצו לעשות מצגת כמו סטיב ג'ובס, או כמו של כל אלו שהיו לפניו.