סגור

האם זו התשובה לאיומי חמאס ואיראן? הכירו את מערכת הלייזר שתגן על שמי ישראל

מדובר ככל הנראה בבשורה הגדולה הבאה אחרי 'כיפת ברזל': משרד הביטחון חשף לאחרונה את מערכת 'מגן אור', אותה רכש מחברת רפאל. תיירט מל"טים, פצמ"רים ורקטות באמצעות לייזר, ותהיה אפקטיבית וזולה באופן משמעותי מכל אמצעי הגנה קיים. איך עובדת המערכת? ומה הופך אותה למערכת Multi Tech?

האם אנחנו חוזים בבשורה שתיתן מענה מול רקטות החמאס והמל"טים של איראן? משרד הביטחון הודיע לאחרונה על הזמנת מערכת 'מגן אור' מחברת רפאל, אשר תשולב במערך ההגנה האווירית. את תוכנית הפיתוח מובילה מפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון וחברת 'רפאל' היא המפתחת הראשית של המערכת.
2 צפייה בגלריה
לייזר במהלך יירוט
לייזר במהלך יירוט
לייזר במהלך יירוט
(דוברות רפאל)
כאשר מביטים על היכולות הצפויות של המערכת, אפשר להגיד כי מדובר על לא פחות מהודעה דרמטית עבור היכולות העתידיות של ישראל בעימותים ומול האיומים הרלוונטיים. מערכת מגן אור מאפשרת השמדת רקטות, פצמ"רים וכלי טיס בלתי מאוישים בעלות נמוכה משמעותית משיטות היירוט הקיימות וזאת מאחר ומקור הלייזר ניזון מחשמל בלבד וללא חומרים מתכלים ולא נזקקת לטעינה חוזרת של מיירטים , ובכך מאפשרת המערכת השמדת איומים בכמות בלתי מוגבלת כמעט. עלות כל יירוט תעמוד על מספר דולרים בלבד, לעומת עלות של עשרות אלפי שקלים ליירוטים בטילים. בכך, הכנסת 'מגן אור' למערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל צפויה להוות יכולת משלימה חשובה למערכות 'כיפת ברזל' ו'שרביט קסמים'.
"הטכנולוגיה פורצת הדרך הזו מתאפשרת בזכות קפיצת מדרגה טכנולוגית ביכולת לייצר לייזר חשמלי בהספק הנדרש וביכולת למקד את הלייזר על המטרה לכתם קטן במרחק גדול מספיק על אף כל ההפרעות שקרן הלייזר חווה בדרכה למטרה", מספר יהונתן, מי שעומד בראש תחום מערכות לייזר בחטיבת מו"פ והנדסה. "המאמץ לפתח מערכות לייזר חשמלי רבות עוצמה לצרכי יירוט החל כבר לפני כ-15 שנה. בשנים האחרונות רשמנו מספר הצלחות בפיתוח טכנולוגיות חדשניות אשר אפשרו את היכולת הייחודית הזו של מערכת 'מגן אור' הנמצאת כעת בניסויי אמת ראשוניים."
2 צפייה בגלריה
מערכת מגן אור
מערכת מגן אור
מערכת מגן אור
(דוברות רפאל)
כיצד המערכת תעבוד בפועל?
"לאחר שהמערכת תזהה שיגור של רקטה או פצצת מרגמה, היא תקרין לעבר האובייקט קרן לייזר רבת עוצמה בלתי נראית לעין, שתפקידה לחמם את הרקטה עד שתושמד ותתפוצץ באוויר או תיפול על הקרקע כנפל."
מה הפך את ישראל להיות הראשונה בעולם עם מערכת בתחום זה?
"הסיבה הראשונה היא הצורך שעלה מהשטח וזירז את התקדמות הפיתוח, והסיבה השנייה היא שהצלחנו להגיע למספר פריצות דרך טכנולוגיות מאוד משמעותיות לעומת גורמים אחרים שעדיין לא הגיעו לשם."
מהן יתרונות המערכת בעיניך?
"למערכת יש יתרון כפול - האחד הוא שעלות כל ירייה קרובה לאפס, והשני הוא היכולת שלה להתמודד עם הרבה מטרות –ללא צורך בחידוש מלאי המיירטים. מערכות 'מגן אור' כוללות גרסה קרקעית נייחת, וגרסה מתנייעת על גבי רכב. לאחרונה קיבלנו מפרט ממשרד הביטחון ואני מאמין שבתוך שנים בודדות המערכת תהיה מבצעית ותוכל להשתלב במערכות ההגנה האווירית של צה"ל."
פיתוח מולטי-דיסציפלינארי – Multi Tech שולט בפיתוח מערכות הגנה וביטחון
בדומה למערכות דומות מסוג כיפת ברזל ומעיל רוח הנחשבות ל-system of systems, כך גם 'מגן אור' היא פרי פיתוח מולטי-דיסציפלינרי, אשר מכונה היום מולטיטק. "פיתוח המערכת כלל בתוכו צוותי מחקר ופיתוח מתחומי ידע שונים כמו פיסיקה, מכניקה, אופטיקה, תוכנה, בקרה, ראייה ממוחשבת, אלגוריתמיקה, ועוד. כולנו עובדים יחד בתכנון המערכת המהפכנית הזו. נדרשת כאן יכולת המצאה ומקוריות לצד יכולת לבצע תכנון הנדסי קפדני, מה שמספק לנו אתגרים מגוונים", מסכם יהונתן.