סגור
רפי סער: "כפר סבא רואה בהתחדשות העירונית ערך עליון"
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
עוד בזירת הנדל"ן

הראשונה ברישוי: אדר' רותי שרת על הסחבת בהוצאת היתרי בנייה

לצד ביורוקרטיה מכבידה ומחסור בכוח אדם, פלונטר מרכזי בקידום פרויקטים טמון במערכת רישוי זמין, המייצרת עיכובים ומאריכה את לוחות הזמנים. רותי שרת, אדריכלית ומנכ"לית פורום שרת: "ככל שהרישוי הופך מורכב יותר, זה ממש מקל בגלגלים"

בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן
הוצאת היתר בנייה, ולכך מודעים הגורמים הפעילים בשוק הנדל"ן בישראל, היא משימה מורכבת המחייבת סבלנות ואורך רוח. לצד ביורוקרטיה מפרכת ומחסור בכוח אדם בוועדות, חסם עיקרי בהתקדמות פרויקטים מהווה מערכת רישוי זמין שיזם מינהל התכנון. אלא שבינתיים, חרף הכוונות הטובות, במקום לייעל את התהליך מייצרת המערכת את האפקט ההפוך.
כשלים טכניים רבים – מחוסר אפשרות להעלאת קבצים בנפח גדול, עבור באי קבלת חיווי על חומרים שנשלחו וכלה בתקלות חוזרות ונשנות - הם רק חלק ממאפייניה של המערכת, שמקשה על ניהול תהליך ענייני ומסודר. כפועל יוצא, פרויקטים רבים נתקעים בצנרת ומובילים לעיכובים משמעותיים באישורים הדרושים ובלוחות הזמנים, כשהאש מופנית על פי רוב אל הרשויות המקומיות, ולא בצדק.
"ככל שהרישוי הופך מורכב יותר, זה ממש מקל בגלגלים. זו מערכת שנכתבה בכלים של לפני 30-20 שנה ואפילו לא אופיינה על פי חוק התכנון והבנייה", אומרת רותי שרת, אדריכלית ומנכ"לית פורום שרת, המייעצת לרשויות המקומיות בנושאי תכנון ורישוי. "למשל, במידה והוגש ערר על בקשה, המערכת כלל לא מודעת לכך שהבקשה נעצרה. זו רק דוגמה אחת מיני רבות".
לדברי שרת, ישנן שתי דרכים אפשריות לשינוי המצב: "מינהל התכנון צריך לקבל החלטה מה לעשות עם מערכת רישוי זמין – או להשקיע ולהביא את המערכת למצב שהיא תהליכית, כך שאפשר יהיה לנהל דרכה את הליך הרישוי, או פשוט לעצור, לקחת פסק זמן ולפתח מערכת חדשה שתדע לתת את המענה לרשות". צפו בראיון המלא.
עוד בזירת הנדל"ן
המומלצות שלנו
מומלצות וידאו