סגור
רפי סער: "כפר סבא רואה בהתחדשות העירונית ערך עליון"
"תקווה למשפחות הוותיקות": מוטי ששון ועו"ד יוסי אומיד על מהפכת ההתחדשות בחולון
עוד בזירת הנדל"ן

מי יצליל את הבניין שלי? כך הפכו מערכות הצללה לנדבך קריטי בבנייה המודרנית בישראל

מערכות הצללה מפרופילי אלומיניום הן היום מרכיב חיוני בכל בניין משרדים – הן בהיבט הבטיחותי כהגנה מפני קרינה וסנוור, והן כאלמנט עיצובי-ויזואלי. השחקנים בענף הבנייה מאמצים את כללי המשחק החדשים ומבהירים: "בלי התייחסות למרכיב ההצללות, פרויקט לא ייצא לדרך"

ההתחממות הגלובלית ומשבר האקלים הם מהנושאים הבוערים על סדר היום העולמי, ובעלי השלכות דרמטיות כמעט בכל תחומי החיים. כבר כעת אנו עדים לאירועי קיצון המייצרים אסונות טבע בממדים אדירים - ומספקים פרומו למה שצפוי להתרחש בעוד שנים ספורות. מאז תחילת המילניום מתו כחצי מיליון איש ברחבי תבל בעקבות שינויי האקלים, כשלפי מכון המחקר Germanwatch גרמו אסונות הטבע לנזק כלכלי המוערך ב-2.56 טריליון דולר.
"אנו ניצבים בפני עשור חשוב מאין כמותו", מסביר המתכנן הסביבתי בני כהן, המנהל המקצועי לשעבר של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה. "ללא נקיטת תהליכים רחבי היקף וחובקי עולם להפחתת פליטת גזי החממה, נגיע לנקודת האל חזור".
קראו עוד בזירת הנדל"ן:
כאשר כהן מדבר על גזי החממה, הכוונה היא לקבוצות שונות של גזים באטמוספירה המחזירים חלק ניכר מהקרינה התרמית שנפלטת מפני כדור הארץ - ובכך גורמים להתחממות כדור הארץ. בעשורים האחרונים קיימת עלייה משמעותית בריכוז גזי החממה, כתוצאה מפעילות האדם - ואפקט ההתחממות בפני כדור הארץ מתעצם. "ענף הבנייה על תעשיותיו ותפעול המבנים בשגרה אחראיים לכ-40% מפליטות גזי החממה", מרחיב כהן. "לחומרים בהם נעשה שימוש בהקמת המבנים השפעה ישירה על הסביבה. רק בשביל לסבר את האוזן, על 5%-7% מכלל פליטות גזי החממה בעולם אחראית תעשיית המלט לבדה. תהליכים שנעשים היום בתעשיית המלט ובכל תעשיות הבנייה לצמצום פליטות גזי חממה הן הכרח חשוב ביותר".
עוד עניין חשוב, נוגע לשימוש בזכוכיות בבנייני משרדים, ולהשפעה הנוצרת על בריאות העובדים וסביבת העבודה. "כאשר מתכננים מבנה רוצים להכניס אליו תאורה טבעית, שתמנע הרגשה של סגירות או ניתוק", מציין כהן. "אלא שתאורה כזו פירושה גם קרינת שמש שמשפיעה גם על התחממות המבנה. כדי לאפשר כניסת תאורה טבעית ובו בזמן לסנן את הקרינה הישירה – נכנסים לתמונה אלמנטים שנקראים קירות מסך הכוללים זכוכיות חכמות מרסנות קרינה LOW E והצללות. אלו כלים שהיום הם חלק בלתי-נפרד ממרבית מבני המשרדים".
4 צפייה בגלריה
הצללות אנכיות בפרויקט גט"י
הצללות אנכיות בפרויקט גט"י
הצללות אנכיות בפרויקט גט"י
(צוות תכנון MYS אדריכלים: שרון הירש ויניב דוידי)
"קירות מסך תפקידם לייצר הפרדה בין פנים לחוץ המבנה – מבחינה אקוסטית ותרמית", אומר כהן, "הקירות הללו המשלבים מערכת הצללות, מביאים למינימום שימוש באנרגיה ומקסימום התנגדות לקרינת השמש - דבר המסייע למבנה להגיע לביצועים סביבתיים טובים יותר. אנו רואים כי מספר הולך וגדל של רשויות בארץ שמות דגש על מבנים איכותיים יותר, באמצעות הגדרת תנאי סף לביצועים האנרגטיים של המבנה ודרישת עמידה בתקן הישראלי לבנייה ירוקה (ת"י 5281)".
"השימוש בהצללות הולך יד ביד עם בנייה ירוקה שתופסת תאוצה בישראל", ממשיך כהן. "בנייה ירוקה או בנייה בת-קיימא היא מהעוגנים המשמעותיים ביותר לצמצום פגיעות האקלים. היא קובעת תנאים לדירוג הביצועים האנרגטיים של מבנים, ומגדירה תנאי סף לסינון הקרינה במבנה. למבנה מוצלל זמן חיים ארוך יותר ממבנה קונבנציונלי, ולעניין הזה יש חשיבות בהיבט הכלכלי. ברור שגם הפחתת החום והחיסכון באנרגיה פירושה רווחה גדולה יותר לשוהים במבנה, תועלת כלכלית לדייר, ותועלת רבה למשק".
4 צפייה בגלריה
דרור יתים, סמנכ"ל פיתוח וההנדסה בחברת אקסטל
דרור יתים, סמנכ"ל פיתוח וההנדסה בחברת אקסטל
דרור יתים, סמנכ"ל פיתוח וההנדסה בחברת אקסטל
(צילום: באדיבות אקסטל)
פתרונות בזמן אמת
מערכות הצללה מפרופילי אלומיניום הן הנפוצות ביותר, כשהשימוש דווקא בחומר זה רחוק מלהיות מקרי. באלומיניום נעשה שימוש בתעשיות מגוונות, כשב-2018 הוערך שווי שוק האלומיניום העולמי ב-147.2 מיליארד דולר, כשעד 2026 הוא כבר צפוי לגלגל סכום של 189.9 מיליארד דולר – לפי ניתוח של חברת המחקר Allied Market. מה הופך את האלומיניום לכה פופולרי? חוזקו הפיזיקלי, היותו קל ונוח לעיבוד, עמידות לאורך זמן, ולא פחות חשוב – ניתן למחזר 99% ממנו.
אחד הגופים המזוהים ביותר עם מערכות קירות מסך אלומיניום והצללות בישראל הוא אקסטל (Extal) – חברה המפתחת ומשווקת מערכות אלומיניום לבנייה, המבוססות על עקרונות בנייה התואמים את התקן הירוק. לאקסטל ניסיון של למעלה משלושה עשורים בתחום פיתוח מערכות אלומיניום לבניין וקו ייצור וצביעה של פרופילים מהגדולים במזרח התיכון – עניין המאפשר לה לקחת תחת אחריותה פרויקטים בנפחים גדולים.
"במציאות הישראלית הצללות הן בגדר הכרח", מדגיש דרור יתים, סמנכ"ל פיתוח וההנדסה באקסטל. "מעבר לערך הבטיחותי-סביבתי, לשימוש בהצללות יש ערך עיצובי, ותפקיד משמעותי במראה הכללי של הבניין. למעשה, ניתן לשלב הצללות שונות בכל חזית ולקבל מבנה בנראות אדריכלית שונה בלי לערב את שלד המבנה".
"ישנם 3 סוגי הצללות", מתאר יתים. "הסוג האחד הוא כחלק ממערכת של רפפות הבנויות בתוך מסגרת. השימוש בסוג ההצללות הזה נעשה בעיקר על גגות של בניינים או מסתורי כביסה. הסוג שני הוא של כנפי הצללה, פרופילי אלומיניום בגדלים שונים ובמבחר צורות, המעניקים לבניינים חזות ייחודית. ההצללות הללו מותקנות בצורה אופקית או אנכית, והן מטילות צל על הזכוכית המותקנת על הבניינים. הסוג השלישי נוגע לאלמנטים שלמים של הצללה, כמו קופסאות הצללה או אלמנטים עיצוביים גדולים שמטילים צל על החלקים הוויזואליים של המבנים במהלך היום".
תחום ההצללות משלב טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לייצר פתרונות לאתגרי הבינוי. "זהו תחום דינמי שכל העת מתפתח ומתרחב. היתרון שלנו באקסטל הוא שאנו מפתחים את המערכת, ולפיכך יודעים לבצע חיבור אינטגרלי של ההצללה עם המערכת", מדגיש יתים. "לא מעט כשלים נובעים בדיוק מהנקודה הזו בתהליך, ולכן המעורבות שלנו מייצרת את ההבדל ומנטרלת בעיות שעלולות לצוץ בהמשך הדרך".
כמי שאמונים על תרגום החזון התכנוני והעיצובי לרמה הפרקטית, כניסת יצרני ההצללות לתהליך כבר מראשיתו היא קריטית. על כן אין זה מפתיע שגם בקרב האדריכלים כבר השתרשה הנחת העבודה שלדיאלוג שכזה תרומה משמעותית להתקדמות הפרויקט. "כניסה שלנו מנקודת הפתיחה מבטיחה שהקו האדריכלי יישמר ויוטמע בהתאם לתכנון, אחרת עלולים להיווצר פערים משמעותיים בין התיאוריה לפרקטיקה", מבהיר יתים. "שיח שוטף עם האדריכל מאפשר לגבש פתרונות בזמן אמת - ולא טלאי על טלאי שמסרבל את הפרויקט, מייקר את עלותו ומאריך את לוחות הזמנים".
4 צפייה בגלריה
פרויקט PARK CENTRAL
פרויקט PARK CENTRAL
פרויקט PARK CENTRAL
(צוות תכנון MYS אדריכלים: שרון הירש ודנה זראד)
מחזון למציאות
"האקלים בישראל מחייב את האדריכלים בגיבוש פתרונות הצללה להגנה על הפתחים מפני מעבר של אנרגיה, קרינה, סנוור ובוהק", מסכימה האדריכלית שרון הירש, שותפה במשרד יסקי מור סיון (MYS) אדריכלים ומתכנני ערים. "לנושא זה מודעות גדלה וגוברת בשנים אחרונות. כך למשל, עיריית תל אביב מחייבת בהליך תכנון המגדלים נקיטת אמצעים להפחתת קרינה וסנוור, כששילוב הצללות בקירות מסך הוא מרכיב חיוני במערך הפתרונות".
פרויקט המבטא שימוש מושכל בהצללות הוא PARK CENTRAL בסמוך למחלף מסובים. מדובר בפארק בבעלות איש העסקים מיקי נעימי, המשתרע על כ-125 דונם וכולל 13 מבנים המשלבים בין משרדים, מסחר ותעסוקה. "אנחנו הופקדנו על תכנון הפרויקט", משחזרת הירש, "כשהרעיון היה לגבש קונספט לפארק תעסוקה אשר יהווה סביבת עסקים חדשנית אטרקטיבית וירוקה, עם גן מטופח במרכזו בשטח של כ-35 דונם, ובליבו בריכת נגר עילי".
שלב א' בפרויקט נמצא בביצוע בימים אלו, וכולל 4 מבנים בשטח של 140,000 מ"ר, "חזיתות המבנים תוכננו עם מעטפת קיר מסך חדשנית המשלבת זכוכיות חכמות מרסנות קרינה ומערכת הצללה מרפפות אנכי (בריסוליי) בחתך משתנה, המייצרות לנוסעים על כביש 4 מופע של חזית משתנה ודינמית", מרחיבה הירש.
בהר חוצבים, מתחם ההיי-טק של ירושלים, הולך ונבנה פרויקט גט"י - מגדל משרדים בן 25 קומות ומבנה מרקמי בצמוד לו. "פה השימוש בהצללות נעשה באופן שונה ועדין", מחדדת הירש. "הרעיון העיצובי של המגדל נבע מהרצון לייצר תמירות ומופע אדריכלי ייחודי במרחב. באמצעות חיתוך אלכסוני של המסה הבניינית, נחצה המגדל לשני חלקים המכנים לו פרופורציות מאורכות ותמירות. לחזית הרחוב – החתך האלכסוני בחזית המגדל, נפתח ומדגיש את הכניסה הראשי. לחזית ההרים והכבישים הסובבים - המגדל נחלק ונפתח הפוך כלפי מעלה לכיוון השמיים.
"עיצוב המעטפת בפרויקט הוא אחיד, חזרתי וזהה בכל חזיתות המגדל, בצורה המדמה את הנחת האבן הירושלמית המסורתית ותוך שימוש בטכנולוגיית בנייה חדשנית – טכנולוגיה המשלבת קיר מסך עם זיגוג לוחות אבן גדולים משולבים יחד עם זכוכית חכמה מרסנת קרינה LOW E ופרופיל הצללה אנכי מאלומיניום הבולט ממישור הזיגוג בכ-20 ס"מ, אשר מדגיש את תלת הממד של שריג לוחות האבן ומשמש הצללה במודולים של ה-VISION באותה העת".
עוד מוסיפה הירש כי "שיטת הבנייה באבן המאפיינת את הבנייה הירושלמית המסורתית, קיבלה בפרויקט פרשנות מודרנית וחדשה בעיצוב בנייה לגובה, המתאפשר בגין שימוש בטכנולוגיה ייחודית של זיגוג לוחות אבן טבעית מדוקקת, מודבקת על גב לוח כוורת מאלומיניום המקשיחה את האבן ובה בעת מפחיתה ממשקלה. מערכת האלומיניום מבוצעת בפרויקט זה בשיטת יוניטייז, בה כל יוניט הוכן מראש במפעל האלומיניום והובא לאתר כיחידה מוכנה ומושלמת. היוניט הנו אלמנט קיר מסך בגובה קומה הכולל מסגרת פרופילי אלומיניום שזוגגו בהם מראש מודול אבן ומודול זכוכית".
4 צפייה בגלריה
פרויקט גט"י
פרויקט גט"י
פרויקט גט"י
(צוות תכנון MYS אדריכלים: שרון הירש ויניב דוידי)
"לפני תחילת עבודת הביצוע באתר, חברת המערכות, אקסטל והקבלן המבצע סטילקון, מרכיבים במפעל האלומיניום דגם הנדסי שנקרא מוק-אפ", מתארת הירש. "דגם זה כולל קטע מבנה בגובה 2 קומות, באמצעותו אנו מבצעים את הבדיקות האדריכליות וההנדסיות הדרושות במעטפת המבנה, כולל בין היתר בחינת פרטי מערכת קיר המסך, הזכוכיות, ופרופיל ההצללה".
בדומה לגישתו של יתים, גם הירש מצדדת באינטראקציה הדוקה עם החברות המפתחות את מערכות אלומיניום: "חשוב לנו כאדריכלים להכיר לעומק את מערכות האלומיניום, קירות המסך ומערכות הצללה. אנו עושים זאת באמצעות סיורים מקצועיים במפעלים, בפרויקטים בארץ ובעולם, ובפגישות תכנון לגיבוש פתרונות מיטביים לפרטי המעטפת. מבחינתי, חברות הייצור, קבלנים ויועצי האלומיניום הם שותפים חיוניים לתכנון מעטפת המבנים. לדיאלוג ולמשוב שלהם יש משקל נכבד בתהליך התכנון האדריכלי".
כדוגמה מייצגת מביאה הירש את PARK CENTRAL, שם החיבור עם אקסטל הפך לדבריה "את הפרויקט לאפשרי". עוד היא מספרת כי "אקסטל שקדו על פיתוח מערכת הצללה, בהתאם לדגשים שלנו ובשילוב ההתאמות המקצועיות שלהם. יחד בדקנו איך ההצללות עובדות מבחינה אדריכלית ועיצובית על גבי הבניין – מה שאיפשר את פיתוח ותכנון מערכת ההצללה בחתך משתנה. הצוות באקסטל עשה עבודה מדהימה שהפרה ותמך בתהליך התכנון של הפרויקט".
מחוץ לקופסה
עוד צלע חשובה בכל מיזם, היא הקבלן המבצע, הממונה על הרכבת קירות המסך וההצללות. "הצלחה של פרויקט טמונה בשיתוף פעולה בין כל הגורמים - שכל אחד מביא את האיכויות שלו ומשלים את אנשי המקצוע שלצידו", קובע שחר דקלו, מנהל השיווק בחברת אלום עשת. "אחרי שלבי התכנון והייצור, האחריות שלנו היא לוודא שהאפקט של קירות המסך ומערכת ההצללות בא לידי ביטוי בשטח. זה נשמע אולי פשוט וטכני, אולם זוהי עבודה מורכבת ויצירתית".
מיזם אחר לו מספקות מערכות האלומיניום ערך מוסף מרשים הוא בפרויקט מת"ם, הממוקם במבואות הדרומיים של חיפה, משתרע על שטח של כ-270 אלף מ"ר ועל תכנונו אחראי משרד ישר אדריכלים. "ישנם הרבה סוגי הצללות אשר מיושמות על חזית המבנה", מפרט דקלו. "התפישה החלה עוד במבני הבאוהאוס והברוטליזם הישראלי, כשאנחנו לוקחים את התפישה הזו ונותנים לה פרשנות חדשה במגוון פרויקטים באמצעות שימוש במערכות הצללה שמופעלות על ידי חיישני תאורה - כך אותן מערכת יודעות לזהות את מיקום השמש בשמיים ומסובבות בצורה עצמאית את אלמנט ההצללה. בפרויקט נעשו שימוש בקופסאות אלומיניום התלויות על קיר המסך המשולבות תאורת LED כדי לשלוט על הארת הבניין. מבחינה חזותית הקופסאות הללו מייצרות נראות שונה לבניין, שוברות את הסטנדרטיזציה שקיימת לא פעם במבנים מהסוג הזה ומסייעות למימוש החזון האדריכלי".
"כמי שמכיר את תחום הבנייה היטב השורה התחתונה היא שבלי התייחסות למרכיב הצללות פרויקט לא ייצא אל הדרך, ובטח שלא יגיע לקו הסיום", מסכם דקלו. "זהו נדבך קריטי בבנייה המודרנית בישראל, בעיקר בבנייני משרדים, וכל הגורמים בתחום שותפים לתפישה הזו".
עוד בזירת הנדל"ן
המומלצות שלנו
מומלצות וידאו