סגור

"רגעים מיוחדים שקשה להעביר במילים": משלחת מד"א בגבולות אוקראינה

המלחמה שפתחה רוסיה באוקראינה לפני למעלה מחודש הובילה את מגן דוד אדום אל החזית, שם פועל ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל * בתחילת השבוע יצאה בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות ולבקשת הקהילה היהודית במולדובה משלחת סיוע מיוחדת של מגן דוד אדום לסיוע לפליטי הלחימה באוקראינה * חברי המשלחת הקימו מרפאה בקישינב, אליה הגיעו במהלך השבוע פליטים אוקראינים שברחו מהלחימה בארצם

(פארמדיק מגן דוד אדום חיים לוין מסביר על מרפאת השדה של מד"א במולדובה)
החודש השני של המלחמה באוקראינה החל ונדמה כי המלחמה רחוקה מסיומה. התקפות צבא רוסיה על ערי אוקראינה הביאו מיליוני פליטים, לעתים פצועים וחסרי כל, לגבולותיה של המדינה, ומטבע הדברים נוצר צורך באנשי רפואה, ציוד רפואי וטיפול מתאים בהמוני הפליטים.
מגן דוד אדום בישראל הוא ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל. מאות אלפי מקרים של הצלת חיים מטופלים על ידי מתנדבי ומתנדבות הארגון בכל שנה, בעזרת מכשירים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם. כארגון המוביל בהצלת חיים כאן בישראל, מתמודדים מתנדביו עם אירועים מורכבים מדי יום. לא פעם מוצאים עצמם המתנדבים בחזית האירועים כשהם הראשונים להגיש סיוע מציל חיים, הן בשגרה והן במצב חירום. במהלך השנים
כמו במקרים רבים בעבר בהם נרתמו במד"א לסייע, בשבוע שעבר יצאה בטיסה מיוחדת לבקשת הקהילה היהודית במולדובה, משלחת סיוע מיוחדת של מגן דוד אדום לסיוע לפליטי הלחימה באוקראינה. המשלחת כוללת רופא, פרמדיקים וחובשים של מד"א ושני רופאים מאיכילוב שטסו כשברשותם ציוד רפואי ותרופות. המשלחת הקימה בקישינב מרפאה אליה הגיעו עשרות רבות של פליטים. בנוסף, כאן בארץ מופעל מוקד טלפוני ייחודי עבור הפליטים שזקוקים לאוזן קשבת ולפתרונות מעשיים.
2 צפייה בגלריה
מד"א בנתב"ג בפינוי תושב אוקראיני הנזקק לטיפול רפואי בנחיתה
מד"א בנתב"ג בפינוי תושב אוקראיני הנזקק לטיפול רפואי בנחיתה
אנשי מד"א בשטח אוקראינה בסיוע לפליטים
(מגן דוד אדום)
"המון רגעים מיוחדים בין בני אדם שקשה להעביר במילים"
"אצלנו גם באלף תמונות לא אצליח להעביר אפילו מעט מילים" סיכם פרמדיק מד"א חיים לוין, אחראי מרפאת הפליטים בקישינב. "במרפאה המיוחדת שהקמנו בקישינב אין הרבה סיפורי גבורה, אבל המון רגעים מיוחדים בין בני אדם שקשה להעביר במילים. קשה לתאר את הפחד, את המצוקה, את הזעזוע שמטלטל חיים של אנשים ומנגד את ההקלה שאנחנו רואים בעיניים של הפליטים שהם מבינים שהם סוף סוף הגיעו לחוף מבטחים".
המרפאה של מגן דוד אדום היא חלק מהמענה הראשוני המחבק שמקבלים הפליטים מהקהילה היהודית לאחר שעברו תלאות דרך ואימת מלחמה.
לוין משתף אותנו בסיפור מהשטח: "הגיעה לכאן אישה מבוגרת, שנמלטה מאוקראינה למולדובה. אישה עם מחלות כרוניות ברקע, היטלטלה במסע ארוך וקשה, ללא תרופות וללא שינה. עד שהגיעה לכאן היא כבר סבלה מהחמרה קשה של מחלת הריאות ממנה היא סובלת, היא מטופלת כרגע בבית חולים מקומי ואנחנו מלווים אותה".
"בנוסף לטיפולים במרפאה, מדי יום יוצאות שתי חוליות מהמשלחת למחנות הפליטים שמפעילה הקהילה היהודית. אנשי מד"א עוברים בין השוהים במחנה, בודקים ומטפלים במי שצריך", מסביר ד"ר חנן גפן, רופא מד"א במשלחת, "מעבר לטיפול הרפואי הנחוץ, הביקורים השגרתיים הללו משרים בטחון ורוגע בקרב מי שנקרעו מחייהם הרגילים וחיים כרגע בכאוס ואי ודאות. פגשתי כאן אנשים מיואשים ועצובים שמספרים דברים שהלב נחרד מהם. אין לי ספק שהאוזן הקשבת שאנחנו נותנים להם, מעבר לטיפול הרפואי, מסייעת להם להתמודד עם המצב"
"מרגע שנודע לאוכלוסייה שפועלת כאן בקישינב מרפאה, הפניות שמגיעות אל הצוות הן לא רק מהקהילה היהודית. קיבלנו טלפון מפליטה שמתגוררת כרגע עם בנה בדירה במולדובה, כי לילד יש חום, הוא מרגיש לא טוב וזקוק לסיוע רפואי, דאגנו שהילד יגיע אלינו למרפאה וסייענו לו".
"התרגשנו מאוד לפגוש את ניצולת השואה ולקבל אותה אלינו בחיבוק"
סיפור מרגש מאוד נוסף, שייך לניצולת שואה בת 100. הקשישה חולצה מלב הלחימה בקייב במבצע מורכב אשר כלל נסיעה של כ-14 שעות באמבולנס עד להגעתה בשלום למרפאה של מגן דוד אדום. בתום מסע החילוץ המורכב הועברה ניצולת השואה לבדיקה וטיפול רפואי ע"י צוותי משלחת מגן דוד אדום הנמצאים בקישינב. המשלחת אף דאגה לשכן את ניצולת השואה באותה אכסניה בה הם שוהים על מנת ללוות אותה, לדאוג לבריאותה, לארח לה לחברה ולשהות עמה - עד לעלייתה לישראל.
פאראמדיק מגן דוד אדום חיים לוין שיצא עם המשלחת למולדובה סיפר: "לאחר שמצאה עצמה בחודש האחרון בסכנת חיים ממשית ובתום מסע ארוך ומורכב שעברה ניצולת השואה התרגשנו מאוד לפגוש אותה ולקבל אותה אלינו בחיבוק. קיימנו מערך בדיקות מקיף על מנת לוודא שמצבה הגופני טוב ודאגנו לה למגורים באכסניה של המשלחת - במטרה לשמור עליה מקרוב ולארח לה חברה עד לעלייתה ארצה. דיברנו איתה ושמענו ממנה על הסיפור האישי שלה בתקופת השואה ועל המסע המורכב שעברה. ראינו על פניה את הרוגע כשהיא ראתה את סמלי המגן דוד אדום על הבגדים שלנו והבינה שהיא סוף סוף, אחרי חודש של לחימה, נמצאת במקום בטוח".
המשלחת משתפת פעולה עם גורמים ישראלים נוספים שנמצאים במולדובה ומסייעים לפליטים "הגיעו אלינו שלוש נשים מבוגרות שנזקקות להשגחה רפואית. לאחר הבדיקות והטיפול הרפואי הצלחנו לשכן אותן באותה אכסניה שבה אנחנו לנים וככה אנחנו גם מעניקים להם ליווי רפואי צמוד עד שהן יעלו לישראל בטיסה בתחילת השבוע" אומרת בחיוך פראמדיקית מד"א דנה רגינסקי "אנחנו רואים בכל אחת מהמטופלות האלו ממש כאילו היא סבתא שלנו. לאחת מהן יש שלושה כלבים ובגלל בעיה רפואית היא לא יכולה להוציא אותם לטיולים, לקחתי על עצמי את המשימה הזו, אני דואגת לכלבים ואפילו קניתי להם חטיפים מיוחדים כדי לפנק אותם".
במד"א אומרים כי המשלחת תמשיך את משימתה החשובה ככל שתידרש ותרחיב את פעילותה.
2 צפייה בגלריה
אנשי  מד"א בשטח אוקראינה בסיוע לפליטים
אנשי  מד"א בשטח אוקראינה בסיוע לפליטים
מד"א בנתב"ג בפינוי תושב אוקראיני הנזקק לטיפול רפואי בנחיתה
(מגן דוד אדום)
מתלווים לאמבולנסים של הצלב האדום הגרמני
אורי שחם, ראש לשכת המנכ"ל ומנהל מחלקת צלב אדום, מספר על פעילות נוספת של אנשי הארגון באוקראינה, הקשורה לכך שהארגון הוא חבר מלא בארגון הצלב האדום: "אנחנו מתלווים לאמבולנסים שהגיעו מטעם הצלב האדום הגרמני, ויחד איתם מוציאים וחולים ופצועים מאזור אודסה, למולדובה".
שחם מסביר כי הפניה הראשונית התקבלה מהתנועה הבינלאומית של הצלב האדום שציינו בפני מד"א כי להם יש אנשי צוות רפואי ואמבולנסים, וכי הם מחפשים תוספת של צוות רפואי הכולל בתוכו דובר רוסית. "איפה יש צוות רפואי מקצועי מאוד שיוכל גם לתקשר ברוסית עם החולים וגם באנגלית עם הגרמנים? זה היתרון היחסי של מד"א", אומר שחם.
הניסיון שלכם בטיפול באזורים שנפגעו מאסונות טבע, מסייע לכם בימים אלה באוקראינה?
"בהחלט. למשל, הצוותים שאנחנו שולחים לאוקראינה יודעים מה זה להתמודד עם פצועים במצב חירום. זאת אומרת, נניח לצורך הדוגמה היית לוקח פרמדיק ספרדי שמעולם לא פעל בסביבת חירום ומעולם לא שמע אזעקה - אני מעריך שהתפקוד שלנו טוב יותר משל פרמדיק כזה. אנחנו מכשירים אנשים שלנו להערכת צרכי אוכלוסייה בעת אסון: במקרה של רעידת אדמה, אחרי הכשרה האנשים שלנו יודעים לבדוק מה האוכלוסייה צריכה וזה עוזר לנו לדייק בצורה טובה יותר את המענה לאנשים הללו. הנושא הזה של ארגון שממש חי את החירום, בסופו של דבר זה מכין אותנו להתמודדות ולא משנה מה יהיה התרחיש".
מוקד הסיוע הטלפוני
במקביל לעבודה החשובה בגבול, ולצורך סיוע לפליטים, פתח מד"א מוקד סיוע הומניטרי טלפוני למי שהגיעו לישראל, בו עולות כל מיני בקשות. "בשבוע שעבר התקבלה בקשה מגבר שהתקשר וסיפר שהוא, אשתו, שני הילדים שלהם ואימא של אשתו, נמצאים בבעיה", מספר שחם. "הם שוהים בעיר מסוימת כאן בארץ, אך כל הכסף שיש להם משולם עבור שכירות איפה שיגורו. אין להם כסף לאוכל, לבגדים וכו'. אז כסף אנחנו לא נותנים, אבל דאגנו להם למוצרי קיום בסייסים כמו אוכל ובגדים לשבוע-שבועיים הראשונים שלהם בארץ, לפני הטיפול של רשויות המדינה".
מקרה נוסף היה כאשר בן אדם אחר התקשר וסיפר שאין לו תרופות. התרופות אותן הוא נוטל נשארו בביתו באוקראינה וכאן בארץ הוא בבעיה רצינית. "דאגנו ללכת ולהביא לו תרופות. עם המרשם אין בעיה למד"א אבל היינו צריכים את עזרת המתנדבים שלנו שיירכשו עבורו את התרופות ויביאו לו אותן הביתה. וכך, שוב, המתנדבים פעלו בפרק הזמן הקצר עד להתערבות הרשויות, כך הוא יכול להתקיים בכבוד". המתנדבים שלנו במוקד נתקלים במאות פניות דומות ביום ואנחנו שם כדי לספק מענה.
איך יודעים לפנות אליכם?
"פרסמנו את המספר הטלפון שלנו *5160 בעזרת ארגוני חברה אזרחית, משרדי ממשלה ובדרכים נוספות. מעבר לכך, אנשים פונים אלינו כי הם יודעים שארגון מד"א עוסק בסיוע הומניטרי".
הצטרפו למגן דוד אדום ותרמו למען הפליטים, זה צו השעה>>