סגור
אוניברסיטת מיניסוטה מפגינים פרו פלסטינים מקפלים את מאהל המחאה 2.5.24
מפגין פרו פלסטיני באוניברסיטת מיניסוטה מפרק את האוהל שלו (צילום: AP Photo/Trisha Ahmed)

המחאה באוניברסיטאות בארה"ב: יותר מ-2,000 עצורים מתחילת ההפגנות

משטרת ניו יורק עצרה 57 בני אדם ב-NYU ובאוניברסיטה הפרטית New School ופיזרה מאהלים בלתי חוקיים; באוניברסיטת פורטלנד סטייט המשטרה עצרה בלילה לפחות 30 בני אדם; ובסטנפורד ביקשו מה-FBI לחקור מקרה של אדם שענד "סרט ראש הדומה לזה של חמאס"; מאהלים במיניסוטה ובניו ג'רזי פורקו בהסכמה

יותר מ-2,000 בני אדם נעצרו בקמפוסים באוניברסיטאות וקולג'ים בארה"ב מאז 18 באפריל, אז החל גל ההפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי המדינה - כך מדווח אתר CNN. דרישות המפגינים משתנות בכל אחד מהקמפוסים, אך על פי רוב המוחים קוראים למוסדות האקדמיים לנתק קשר מחברות שתומכות בישראל.
היום (ו') הגביר ממשל ביידן את תגובתו למחאה, כאשר שר החינוך מיגל קרדונה שלח מכתב לנשיאי מכללות ואוניברסיטאות בארה"ב וגינה מקרים של אנטישמיות.
באוניברסיטת פורטלנד סטייט, המשטרה עצרה אתמול (ה') בלילה לפחות 30 בני אדם. על פי הדיווח ב-CNN, סרטון שצולם בבית הספר אתמול הראה אדם שנסע במכוניתו לעבר קבוצת מפגינים וריסס "סוג של גז פלפל", לפי משטרת פורטלנד.
באוניברסיטת ניו יורק (NYU) עצרה המשטרה 13 בני אדם ובאוניברסיטה הפרטית New School נעצרו 44 בני אדם נוספים, זאת לאחר ששתי האוניברסיטאות ביקשו ממשטרת ניו יורק לסייע בפיזור מאהלים בלתי חוקיים.
בסטנפורד ביקשו מה-FBI לחקור מקרה של אדם שנמצא במאהל בקמפוס, ולדבריהם נראה עונד סרט ראש הדומה לאלו שלבשו אנשי חמאס במהלך הטבח ב-7 באוקטובר.
גורמים רשמיים באוניברסיטת סטנפורד שלחו ל-FBI תמונה של אדם שנמצא במאהל בקמפוס, שלדבריהם נראה שהוא עונד סרט ראש דומה לאלו שלבשו חברי חמאס, אמרו השבוע בכירים בבית הספר.

מאהלים במיניסוטה ובניו ג'רזי פורקו בהסכמה

מוקדם יותר דיווח כי הסטודנטים המוחים באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי הסכימו לפרק את המאהל הפרו פלסטיני בקמפוס, זאת לאחר שהגיעו להסדר עם ההנהלה. בכך מצטרפת האוניברסיטה לנורת'ווסטרן ולבראון שהגיעו גם כן השבוע להסדרים לפירוק המאהלים מבלי לערב את המשטרה, זאת בניגוד למהומות שפרצו בקמפוסים אחרים, בהם קולומביה בניו יורק ו-UCLA בקליפורניה.
ההסכם בראטגרס הושג אמש לאחר פגישת נציגי הסטודנטים עם ההנהלה. הדרישות העיקריות של הסטודנטים כללו הפסקת השקעות בחברות הפעילות בישראל או מרוויחות מהמדינה, סיום השותפות של ראטגרס עם אוניברסיטת תל אביב, קבלה של לפחות עשרה סטודנטים מעזה, יצירת שותפות ארוכת טווח עם אוניברסיטת ביר זית, העסקת מרצים המתמחים בלימודים פלסטיניים והמזה"ת והקמת מרכז ללימודים פלסטיניים, והצגת דגלים ברחבי הקמפוס של עמים הנחשבים כבושים כמו הפלסטינים והכורדים. "הפסקת ההשקעות בכל חברה או תאגיד הפעילים, מרוויחים או תומכים בהתנחלויות, באפרטהייד וברצח העם של פלסטינים בידי ישראל", נכתב במכתב הדרישות של הסטודנטים.
בגרדיאן דיווחו כי ההנהלה הסכימה ל-8 מתוך עשר הדרישות. שתי הדרישות עליהן עוד לא הושגה הסכמה הן הפסקת ההשקעות וניתוק הקשרים מאוניברסיטת תל אביב, אך בהנהלה הסכימו להמשיך בדיונים בעניין. "אף שמרבית הדרישות שלנו נענו, עוד נותרה לנו הרבה עבודה", נמסר בתגובה מארגון הבוגרים RU Muslim . "הדרישות שלנו ידרשו מאמץ רב והפעלת לחץ מתמשך כדי שישאו פרי".
המאהלים בעד הפלסטינים הוקמו ב-80 אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב. בראטגרטס הקימו את המאהל בתחילת השבוע. ביום חמישי דחו את מועד בחינות הסיום בשל המחאות.
בדומה, באוניברסיטת מיניסוטה הסטודנטים פירקו את המאהל לאחר שהנשיא הזמני הסכים להיפגש עמם לשמוע את הדרישות שלהם. פירוק לא אלים נוסף נערך גם בקמפוס של נורת'ווסטרן, זאת לאחר שההנהלה הסכימה לחשוף את ההשקעות ולספק מימון לסיוע לעובדים וסטודנטים פלסטינים. בבראון פורק המאהל לאחר שההנהלה הסכימה לערוך באוקטובר הצבעה על הפסקת השקעות בחברות הקשורות לישראל.
בתוך כך, באוניברסיטת קליפוניה בלוס אנג'לס יקיים איגוד העובדים הגדול ביותר בשבוע הבא הצבעה לגבי שביתה אפשרית במחאה על היחס לסטודנטים הפרו פלסטינים. "השימוש בענישה ובכוח אלים כדי לפזר הפגנה שלווה הוא התקפה על חופש הביטוי ועל הזכות לדרוש שינוי, והאוניברסיטה חייבת לדון עם הסטודנטים, האיגודים והארגונים בקמפוס על מו"מ כדי למנוע הסלמה", נמסר מהאיגוד המייצג מעל 48 אלף אנשי סגל זוטר.