סגור
גרפיטי נגד נשיא טורקיה ארדואן ב יום ה בחירות 28.5.23
גרפיטי נגד ארדואן. האופוזיציה מקווה להפתיע (צילום: Yasin AKGUL / AFP)

פרשנות
הבחירות בטורקיה: ללא קשר לזהות המנצח, הכלכלה תפסיד

הטורקים הולכים היום לקלפיות בפעם השנייה על מנת להכריע מי יהיה הנשיא - ארדואן או יריבו כמאל קיליצ'דראולו. הנשיא הנוכחי, שדרדר את כלכלת טורקיה לשפל, צפוי לרשום ניצחון, אך גם אם יובס נראה כי 2023 כבר אבודה עבור המשק הטורקי

הטורקים הולכים היום לקלפיות בסיבוב השני והמכריע לנשיאות בין הנשיא המכהן רג'פ טאיפ ארדואן למועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו. בסיבוב הראשון לפני שבועיים, היה זה ארדואן שגבר על יריבו אך לא הגיע ליעד הנכסף של 50% מהקולות ולכן נגרר לסיבוב השני.
העובדה שארדואן נאלץ להגיע למעמד הזה מעידה בו זמנית על חולשתו אך גם על עוצמתו. מצד אחד, ארדואן מתייצב לבחירות שיוכלו להשאיר אותו לעוד חמש שנים בארמון הנשיאות בנקודת שפל – עם מצב כלכלי מתדרדר ושלושה חודשים אחרי אסון רעידות האדמה שחשף את שלטונו במלוא מערומיו מבחינת תפקוד ושחיתות. מנגד, אם אחרי כל המהלומות שספג בדרך ארדואן עדיין בעמדת ניצחון, זו עוד הוכחה למידת הפופולריות שהוא עדיין נהנה ממנה למרות הכל בחלקים נרחבים של החברה הטורקית.
לפי הסקרים, ארדואן, שכבר לפני שבועיים הבטיח לעצמו רוב בפרלמנט, צפוי לרשום ניצחון גם בבחירות לנשיאות, אם כי באופוזיציה לא איבדו תקווה ומקווים להפתיע. התקשורת בטורקיה, רובה ככולה, מגויסת עבור ארדואן, ולכן אנשיו של קיליצ'דראולו מאמינים כי הסקרים שפורסמו אינם מייצגים את המצב בשטח ולפיכך סבורים כי ההפתעה אפשרית.
המגזר העסקי בטורקיה מייחל לניצחונה של האופוזיציה ולשינוי המדיניות שננקטה על ידי ארדואן בשנים האחרונות ולה מיוחסת ההתדרדרות הכלכלית. עדות לסנטימנט הזה נרשם ביום שישי, כשהלירה הטורקית הגיעה לשפל של 20 ל-1 דולר ובכך השלימה ירידה של 6.5% מאז תחילת השנה. ההערכה היא שהסוחרים ומשקי הבית מעדיפים להיפטר מהלירה ולרכוש דולרים או זהב כדי להגן על עצמם מתוך חשש שלאחר הבחירות שער הלירה ימשיך לצלול.
המשק הטורקי משלם מחיר אדיר על היחלשות הלירה. בהוראת ארדואן, הבנק המרכזי "שורף" כ-25 מיליארד דולר בחודש מתוך עתודות המט"ח שלו בכדי לנסות ולמנוע קריסה מהירה יותר של שער המטבע. לפי מומחים בשוק, יכולתו של הבנק המרכזי של טורקיה להמשיך במדיניות זו הצטמצמה למינימום.
להתדרדרות בשער הלירה יש השפעה מכריעה על האינפלציה שמכרסמת בכוחה של שכבת הביניים הטורקית. לפי פרסומים רשמיים, בחודש שעבר הגיע שיעור האינפלציה במשק הטורקי לכ-44% לעומת 70% באפריל 2022, אך רבים מפקפקים בנתונים הרשמיים בטענה שהם עוברים מניפולציה שנועדה "לייפות" את המצב הכלכלי, בייחוד בתקופת בחירות. לפי כלכלנים עצמאיים, שיעור האינפלציה בחודש שעבר בטורקיה הגיע לכ-115%.
יהיו התוצאות בבחירות היום אשר יהיו, נראה כי שנת 2023 עבור המשק הטורקי אבודה גם אם קיליצ'דראולו ינצח וינסה לבצע מהפך במדיניות, מה שעשוי להתחיל לתת פירות רק בשנה הבאה. גם בתסריט הצפוי יותר של ניצחון ארדואן, קיימת תקווה כי המצב של היום הפיך ובסביבתו של הסולטאן יהיה מי שיצליח לשכנע אותו כי כדי לייצב את המטבע ולהילחם באינפלציה, יש להעלות ריבית ולא להורידה. אינדיקציה מסוימת שארדואן נכון להקשיב ניתן לקבל מכך שבמשך שלושת החודשים האחרונים הבנק המרכזי השאיר את הריבית על כנה (8.5%) לאחר הורדה הדרגתית ומשמעותית מסוף 2021 (19%).