סגור
רעידת האדמה בטורקיה הריסות
הריסות מרעידת האדמה בטורקיה (צילום: AFP/ Zein Al Rifai)

הבנק העולמי: "היקף הנזק לבניינים ותשתיות ברעש האדמה בטורקיה - 34 מיליארד דולר"

לפי הדו"ח של הבנק העולמי, הנזק לבנייני מגורים מוערך ב-18 מיליארד דולר; עם זאת, עלויות ההתאוששות והשיקום יהיו גבוהות בהרבה - 68 מיליארד דולר

הבנק העולמי מעריך כי רעידת האדמה הקשה שפגעה בתחילת החודש בטורקיה ובסוריה גרמה לנזק פיזי בטורקיה בגובה 34.2 מיליארד דולר. הנתון מקביל ל-4% מתמ"ג המדינה ב-2021.
הבנק העולמי פרסם אתמול (ב') דו"ח להערכת נזקים בטורקיה המדגיש את ההיקף העצום של האסון ומאמצי הבנייה מחדש שצריכים להיעשות. לפי הארגון, הנזק הישיר לבנייני מגורים מוערך ב-18 מיליארד דולר, ומייצג את החלק הגדול ביותר מכלל הנזקים. הנזק לבניינים לא למגורים מוערך ב-9.7 מיליארד דולר, ואילו הנזק לתשתיות ב-6.4 מיליארד דולר.
עם זאת, בבנק העולמי ציינו כי עלויות ההתאוששות והשיקום יהיו גבוהות בהרבה מעלות הנזק הישיר ועלולות לעמוד על 68 מיליארד דולר, זאת בהתחשב בהפסדים מהשיבושים לפעילות הכלכלית וההשלכות על סקטורי החקלאות והתעסוקה.
רעידת האדמה, שגבתה את חייהם של מעל 50 אלף אנשים, גם הפכה 1.25 מיליון אנשים לחסרי בית, זאת לאחר שיותר מ-105 אלף בניינים נפגעו קשות או קרסו בטורקיה. "האסון משמש כתזכורת לסיכון הגבוה בטורקיה לרעידות אדמה ולצורך להגביר את העמידות של מבנים ציבוריים ופרטיים", מסר הומברטו לופז, האחראי בבנק העולמי לטורקיה. עוד פירטו בדו"ח כי 15 בתי חולים נפגעו וקרוב ל-190 מבנים היסטוריים דורשים עבודות שחזור מתמחות.
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, התחייב לבנות מחדש את האזורים שנפגעו בתוך שנה בלבד, אך מומחים כבר הזהירו כי עבודות השיקום יארכו זמן רב יותר, ויכללו הערכה מקיפה של הבניינים שיש להרוס והבאת כוח העבודה והציוד הנדרש.
היום עתיד הבנק העולמי לפרסם דו"ח הערכת נזקים דומה לסוריה.