סגור
אוניברסיטת דרום קליפורניה USC
אוניברסיטת דרום קליפורניה, USC (צילום: Karl_Sonnenberg/Shutterstock)

אוני' דרום קליפורניה ביטלה נאום של סטודנטית מוסלמית עקב חשש ל"אירוע ביטחוני"

האוניברסיטה ביטלה את נאומה של מצטיינת המחזור לאחר שארגונים פרו-ישראליים האשימו אותה באנטישמיות והתקבלו אינדיקציות לכך כי יש חשש לשיבושים בטקס הסיום. נשיא האוניברסיטה הבהיר: "להחלטה אין קשר לחופש הביטוי"

אוניברסיטת דרום קליפורניה ביטלה את התוכניות לנאום הסיום של מצטיינת המחזור, סטודנטית מוסלמית בשם אסנה טבסום, מחשש לאירועים ביטחוניים. חשש זה מתבסס על מיילים ותקשורת אלקטרונית נוספת המזהירים על תוכניות לשיבוש פתיחת הטקס, ולפחות אחת מהן כוונה לטבסום.
"במהלך הימים האחרונים, הדיונים הקשורים לבחירת הסטודנט שינאם בטקס קיבלו כיוון מדאיג", אמר אנדרו גוזמן, העומד בראש האוניברסיטה, והוסיף כי הוא קיבלת את ההחלטה הסופית לבחור בטבסום. "עוצמת הרגשות הניזונה הן מהמדיה החברתית והן מהסכסוך המתמשך במזרח התיכון, גדלה עם קולות רבים שנוספים לה מחוץ לארה"ב, והיא הסלימה עד כדי סיכון ממשי ושיבוש של טקס קבלת התארים". עם זאת, סירבה האוניברסיטה למסור פרטים מהיכן מגיעים המסרים, או אם מתקיימת חקירה פלילית. ההחלטה מגיעה בעקבות תלונות של שתי קבוצות פרו-ישראליות בקמפוס על בחירתה של טבסום, אשר ציינו את תמיכתה בפלסטינים ברשתות החברתיות.
טבסום, סטונדטית במגמת הנדסה ביו-רפואית, מתחה ביקורת על ההחלטה: "אני מזועזעת מההחלטה הזו ומאוכזבת מכך שהאוניברסיטה נכנעה למסע שנאה שנועד להשתיק את קולי", היא כתבה. "יש ספק רציני אם ההחלטה נעשתה רק משיקולים ביטחוניים".
ארגון הזכויות המוסלמי, The Council on American-Islamic Relations, גינה גם הוא את ההחלטה לבטל את הנאום. הוא כינה אותה "פחדנית" ודורש לשנותה.
נאומי סיום הלימודים עשויים להיות נקודת המחלוקת הבאה בדיון על חופש הביטוי, אשר מציף אוניברסיטאות רבות מאז פרצה המלחמה בישראל. בעלי תפקידים באוניברסיטה התמודדו עם טענות של סטודנטים ובוגרים יהודים על המחאות הפרו-פלסטיניות בעלות הגוון האנטישמי, ואליו המפגינים אומרים שהניסיון למנוע מהם את ההפגנות הוא ניסיון לצנזר את אמונותיהם הפוליטיות. ד"ר גוזמן המכיר בכך שההחלטה לבטל את הנאום חורגת מהמסורת האוניברסיטאית, הבהיר: "להחלטה אין קשר לחופש הביטוי".
זמן קצר לאחר ההכרזה על בחירתה של טבסום, קבוצת קמפוס המכונה "סוסים טרויאנים עבור ישראל" פרסמה הצהרה שבה נאמר כי טבסום "משתמשת בגלוי ברטוריקה אנטישמית ואנטי-ציונית". הקבוצה צוטטה את הביוגרפיה שלה במדיה החברתית הכוללת קישור לדף המכנה את הציונות "אידיאולוגיה גזענית של מתנחלים-קולוניאליים". תלונה דומה הגיעה מסניף הקמפוס של חב"ד. הארגונים דחקו באוניברסיטה לשקול מחדש את בחירתה של טבסום לנאום בטקס.
אנוג' דסאי, פרופסור למשפטים באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, אמר כי לדעתו יש לטבסום עילה משפטית לתביעה: "זה נראה יותר כמו בעיה של חופש הביטוי", אמר. "אם זו בעיה של אבטחה, אפשר להגביר אבטחה", הוסיף. עם זאת הוסיף דסאי, כי אפשר להצדיק את האוניברסיטה אם נודע לה שטבסום מתכננת להשתמש בנאום כפורום לדיון בנושאי היום שבמחלוקת, כפי שעושים לפעמים הדוברים בטקסי הסיום. "זה לגיטימי לומר שאנחנו לא רוצים לדבר על המזרח התיכון - אנחנו לא פרו-פלסטינים ואנחנו לא פרו-ישראלים", אמר.