סגור
הפגנה נגד מקדונלדס
הפגנה נגד מקדונלדס (צילום: גטי אימג'ס)

לאחר סטארבקס: "פגיעה משמעותית" גם במקדונלדס - בשל חרם נגדה במזה"ת

ענקית המזון המהיר חווה חרם באזור ובמקומות נוספים בשל תמיכתה לכאורה בישראל; המנכ"ל כריס קמפינסקי הודה בקיום התופעה ותלה זאת בהפצת "מידע מוטעה"

רשת מקדונלדס מסרה שהיא חווה פגיעה "משמעותית" בעסקיה כיוון שלקוחות במזרח התיכון ובמקומות נוספים מחרימים את החברה בשל תמיכתה לכאורה בישראל.
מנכ"ל החברה כריס קמפינסקי כתב בפוסט שהעלה ללינקדאין, שהוא מודה בקיומו של הנזק ותלה זאת בהפצת "מידע מוטעה".
קמפינסקי הוא המנכ"ל השני של חברה אמריקאית שמתבטא בקשר לנזק העסקי שנגרם בשל מלחמת ישראל בחמאס, לאחר שסטארבאקס ניזוקה גם כן.
"מספר שווקים במזרח התיכון ובמקומות נוספים חווים השפעה עסקית משמעותית עקב המלחמה, ומידע מוטעה שקשור אליה, והדבר משפיע גם על מותגים כמו מקדונלדס", הוא כתב, "זה דבר מעציב שמקורו בחטא. בכל מדינה בה אנו פועלים, כולל מדינות מוסלמיות, מקדונלדס מיוצגת בגאווה על ידי זכיינים מקומיים".
המותג מקדונלדס מפעיל יותר מ-40 אלף סניפים ברחבי העולם, שכ-5% מהם נמצאים במזרח התיכון.
מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר ניסתה הנהלת מקדונלדס לשמור על פרופיל נמוך בקשר לאירועים, אך המותג בכל זאת סופג אש. בשבועות שלאחר המתקפה הודיעה מקדונלדס ישראל שחילקה אלפי ארוחות חינם לאנשי כוחות הביטחון הישראליים. הדבר הביא לחרם צרכנים ספונטני נגד המותג מצד מי שכעסו על תגובתה הצבאית של ישראל בעזה, וגרם לזכייני המותג במדינות כמו כוויית, מלזיה ופקיסטן לפרסם הצהרות שמרחיקות אותם מהמהלך.
הפוסט של קמפינסקי מגיע על רקע הסלמת הקריאות לחרם בימים האחרונים. ארגון ה-BDS, שלא התמקד עד היום בחברת המזון המהיר, קרא השבוע רשמית לחרם על המותג, זאת לאחר שמקדונלדס מלזיה, המגובה ע"י חברה סעודית, תבעה את BDS מלזיה ב-1.3 מיליארד דולר, בשל "הצהרות מטעות ומשמיצות" שפגעו בעסקיה. מה-BDS נמסר שעל מקדונלדס לנתק את קשריה עם הזכייניות בישראל ובמלזיה – אלא אם האחרונה תמשוך את תביעתה.
בפוסט שהעלה כתב עוד קמפינסקי: "אנו מתנגדים לאלימות מכל סוג, עומדים בתוקף כנגד שיח שנאה, ותמיד נפתח את דלתותינו בגאווה בפני כל אחד".