סגור
עגבניה גידול עגבניות חווה
מטע עגבניות. אוהבות טמפרטורות של מעל 10 מעלות (צילום: שאטרסטוק)

מתי כדאי לגדל עגבניות? הכלי החדש שיסייע לחקלאים להתמודד עם שינויי האקלים

משרד החקלאות השיק דשבורד חדש עם תובנות מיותר מ-700 חקלאים, בעזרתו יוכלו חקלאים לדעת מהן הבעיות המשמעותיות ביותר איתן מתמודדים עמיתיהם באזורים שונים בארץ לפי סוגי גידולים, ומה הפתרונות הטובים ביותר בנמצא עבורן

חוכמת החקלאים מגויסת למאבק במשבר האקלים: משרד החקלאות ופיתוח הכפר השיק דשבורד חדש, במטרה לסייע לחקלאים להתמודד עם אתגרי שינויי האקלים. תובנות שנאספו מיותר מ-700 חקלאים על השפעת אירועי הקיצון האקלימיים על סוגי הגידולים השונים נותחו לעומק, כך שכעת החקלאים יכולים לדעת מהן הבעיות המשמעותיות ביותר איתן מתמודדים עמיתיהם באזורים שונים בארץ לפי סוגי גידולים, ומה הפתרונות הטובים ביותר בנמצא עבורן. המאגר יכול לסייע לחקלאים לקבל החלטות בנושא פיתוח חקלאי באזורים שונים בארץ, וגם להבין האם פתרון מסוים לבעיות העולות מן השטח כלכלי עבורם ומהן האלטרנטיבות.
כחלק מפרויקט הערכת סיכונים וסיכויים לחקלאות ולביטחון המזון שעורך משרד החקלאות במסגרת היערכותו להתמודדות עם שינויי האקלים, בדק המשרד בקרב יותר מ-700 חקלאים, חוקרים, אגרונומים ומדריכי חקלאות כיצד תופעות אקלימיות שונות משפיעות על גידולים בישראל כבר היום. בין היתר, נבדקה השפעת תופעות אקלימיות כגון ברד, שרב, רוחות עוצמתיות, עוצמות גשם גבוהות. החקלאים התייחסו להשפעותיהן על כ-140 זנים, השייכים ל-30 סוגי גידולים, בכ-20 אזורים שונים ברחבי הארץ. משרד החקלאות יחזור על הסקר אחת לכמה שנים, בכדי לעקוב אחר השינויים בשטח.
לפי הממצאים, התופעות המזיקות ביותר הן רוחות עוצמתיות הפוגעות במבנים (כמו חממות ובתי רשת) ובתשתיות (דוגמת מערכות השקייה, מיכלי דישון ועוד). בנוסף ציינו החקלאים בראש דירוג הנזקים גלי חום/חמסין/שרב אביבי (70% מהמדרגים), רוחות עוצמתיות המזיקות לצמחים (65% מהמדרגים) וברד (60% מהמדרגים). לעומת זאת, ישנן תופעות הנתפסות בצורה שונה בקרב מגדלי הענפים השונים. לדוגמה, מיעוט קור בחודשים דצמבר עד פברואר נתפס אצל חלק מהענפים כמזיק ביותר, ואילו אצל אחרים כהזדמנות מבורכת.
מי שמשלם את מחיר מחסור מנות הקור החורפיות הם מטעים כמו תפוח, דובדבן, אפרסקים, שזיפים, שקדים ועוד. לעומת זאת, עגבניות, פלפלים וירקות אחרים אוהבים טמפרטורות של מעל 10 מעלות, ולכן זו דווקא הזדמנות באזורים כמו עוטף עזה לייצר רציפות גידולים ולהגדיל את הייצור בחורף כאשר לעיתים יש מחסור מאזורים אחרים. דוגמות נוספות לתופעות אקלימיות אליהן יש תגובה שונה בקרב הענפים הן חורפים חמים, אירועי גשם אביביים או קיציים והקדמת האביב.
איך זה משפיע על הסלט שלנו? מהסקר עולה כי עגבניות ומלפפונים בבתי צמיחה מושפעים מרוחות עוצמתיות, גל קור חריג במשכו או בעוצמתו, גל חום או חמסין בתקופת החנטה ואקלים נוח למזיקים ולגורמי מחלות. לעומת זאת, חורפים חמים (מיעוט שעות קור בדצמבר-פברואר) לא פוגעים בגידולים ואף נחשבים כהזדמנות לחלק מהחקלאים. אירועים אלו משפיעים כמובן על עלויות הגידול, ההיצע של הגידולים למול הביקוש ולבסוף על יוקר המחיה שלנו.
חקלאים שיבקשו להפיק תובנות מהממצאים שנאספו עד כה, ימצאו בדשבורד גם מגוון פתרונות שניתן ליישם כדי להתמודד עם שינויי האקלים - למשל, אלו שיטות הדברה או התמודדות עבדו לחקלאים אחרים או מדוע לא יישמו שיטות קיימות. לפי ממצאי משרד החקלאות, חקלאים רבים לא נוטים להשתמש בפתרונות הנמצאים כבר כיום בשוק בשל חוסר היכרות עמם, ולכן לריכוז המידע בנושא יכולה להיות תועלת.