סגור
הפגנות מול שגרירות ישראל ב עמאן ירדן
הפגנות מול שגרירות ישראל בעמאן (צילום: REUTERS/Jehad Shelbak)

פרשנות
בחסות המצב הכלכלי הרעוע - האם חמאס מנסה להפיל את השלטון בירדן?

הכוונה של חמאס להצית את המזרח התיכון במהלך חודש הרמדאן על רקע המלחמה בעזה נוחלת הצלחה רק בירדן, והחשש הוא שההפגנות יביאו לאובדן שליטה. השלטונות בממלכה החלו בגל מעצרים בקרב המפגינים וכן בקרב פעילים בולטים הנחשדים בליבוי היצרים

מזה למעלה משבוע יוצאים אלפי ירדנים משולהבים לרחובות הבירה הירדנית, עמאן ובעיקר למתחם השגרירות הישראלית (שפונתה מאנשיה עם תחילת המערכה בעזה) ושם הם משמיעים דרישות לבטל את הסכם השלום עם ישראל, לבטל את הסכם הגז עמה וכן "לפתוח את הגבול" כדי לאפשר לאלפים לצאת להילחם בישראל. ההפגנות הללו שהולכות ומתעצמות אינן מקריות. מי שעומד מאחוריהן הוא ארגון חמאס שמסתייע בגורמי האחים המוסלמים בתוך הממלכה. לאיראן יש גם ככל הנראה חלק במאמץ הזה.
הכוונה של חמאס להצית את המזרח התיכון במהלך חודש הרמדאן הנוכחי על רקע המלחמה ברצועת עזה נוחלת נכון לעכשיו הצלחה רק בירדן והחשש הוא שההפגנות יביאו לאבדן שליטה. חמאס אפילו לא מנסה להסתיר את כוונתו. אחד מבכירי הלשכה המדינית ח'אלד משעל בנאום שנשא לקהל בירדן באמצעות הווידיאו לפני למעלה משבוע קרא לירדנים לצאת "במיליונים" לרחובות ועורר את זעם השלטונות בעמאן.
ממשלת ירדן הגיבה בחריפות למה שחמאס מעולל. מהנד מבידין, דובר הממשלה, הצהיר מוקדם יותר השבוע שכל ניסיון להסתה נגד המדינה הירדנית הוא "נסיון נואש שנועד להטות את המצפון ולהסיט את הפוקוס שלנו". הוא רמז שחמאס מנסה לצבור פופולריות למרות החורבן שהמיט על עזה. "ירדן היא מדינה ריבונית ויש לה סמכות חוקתית משלה...כאשר המלך עבדאללה השני נמצא בחזית העמדה הערבית, אנחנו לא מסתכלים על אלה שרוצים לצבור פופולריות על חורבות החורבן שהתרחש בעזה כתוצאה מהמלחמה ההרסנית הזו". בנוסף להצהרות הללו, השלטונות בירדן החלו בגל מעצרים בקרב המפגינים וכן בקרב פעילים בולטים הנחשדים בליבוי היצרים, כולל במחנות הפליטים הפלסטינים. בנוסף, הגבירו כוחות הביטחון הירדנים את המאמצים למנוע הסתננות חמושים משטחה לשטח ישראל.
המחנה הסוני המתון בעולם הערבי מתחיל אף הוא להבין מה כוונת חמאס לגבי ירדן ומשמיע קולו. כך למשל אנוור קרקאש שהיה שר החוץ של האמירויות והיום משמש יועץ דיפלומטי של נשיא המדינה הצהיר בלי להזכיר את חמאס בשמו כי ניצול המלחמה בעזה "כדי להסית נגד ירדן אינו משרת את תושבי עזה". מאמר בעיתון סעודי מוביל כתב ביום שני כי חמאס מיישם עכשיו את "תכנית B שלו להרס המזרח התיכון" לאחר שנכשל בתכניתו ליצור אי יציבות אזורית ב-7 באוקטובר. אותו עיתון הזהיר את חמאס מפני הישנות "ספטמבר השחור", אז בשנת 1970 המלך חוסיין אביו של המלך הירדני הנוכחי נלחם בארגוני הטרור הפלסטינים וגירשם ללבנון.
ירדן – החוליה החלשה
"הבחירה" של חמאס בירדן נובעת מתוך התפיסה כי מדובר ב"חוליה החלשה" מבין המדינות השכנות. רוב האוכלוסייה בירדן היא ממוצא פלסטיני בעוד השלטון הוא של המשפחה ההאשמית. בנוסף, שאר "האופציות" די חסומות בפני חמאס. לבנון נשלטת כבר על ידי ארגון טרור (חזבאללה) בעוד שמשטר אסד בסוריה מדכא בצורה חסרת פשרות את המיעוט הפלסטיני מאז החל המרד נגדו. על מצרים אין לחמאס מה לדבר שכן הוא תלוי בה לחלוטין במעבר רפיח וכן במו"מ המדיני.
מה שעוד הופך את ירדן ל"טרף קל" בעיני הנהגת חמאס היא התסיסה החברתית הקיימת בה עוד לפני 7 באוקטובר עקב המצב הכלכלי הרעוע שרק החריף בחצי השנה האחרונה. המלחמה הביאה לפגיעה אנושה באחד המגזרים החשובים ביותר של הכלכלה הירדנית – התיירות. לפי אמדנים ראשוניים, התפוסה בבתי המלון בממלכה לא עלתה על 15% במהלך הרבעון הראשון של השנה הנוכחית.
התקפות החות'ים בים האדום הנחיתו מכה נוספת על הכלכלה הירדנית שנמל הים היחיד שלה זה שבעקבה מבוסס על התנועה בים האדום. כ-80% מייצוא האשלג של ירדן – ענף ייצוא מוביל של הכלכלה - עוברים דרך הים האדום אך מאז החלו התקיפות תנועה זו השתבשה. השפעות אלה ואחרות מהוות בשורה קשה למשק הירדני שגם בעיתות שגרה נחשב למוחלש עקב מיעוט משאבים ותלות בגורמי חוץ.