סגור
פנאי אלון פלד ו אביב כהן שפים
השפים אלון פלד ואביב כהן. "לא מחכים למחיאות כפיים, ולכן לא כותבים בתפריט ‘מותסס שמותסס'" (צילום: מיכה ריז'וב)

הפופ-אפ החדש של השפים אלון פלד ואביב כהן: מקדונלד'ס לפודיז

הסמאשבורגר של אלון פלד ואביב כהן כבש את תל אביב, ובצדק. שני השפים הצעירים והיצירתיים הופכים את הפאסט פוד לגורמה, לא מפחדים להתסיס ואפילו המציאו גרסה טבעונית בריאה לרוטב רויאל של מקדונלד'ס

אלון פלד יוצא מהמטבח של "לוקאל" בתל אביב ובידיו קופסת קרטון קטנה מהסוג המשמש לאריזת המבורגרים למשלוח. בפנים מתגלה משהו שמזכיר מאוד המבורגר של מקדונלד'ס. לחמנייה קטנה, רכה, נראית תעשייתית, ובתוכה שתי קציצות שטוחות מאוד ועשויות מאוד, שלא לומר שרופות. קצת חסה, קצת בצל אדום ורוטב ורדרד. אני נותן ביס. ואז עוד אחד. זה באמת מקדונלד'ס. אבל הכי טעים שאכלתי בחיים. "זה מקדונלד'ס עם מחשבה", צוחק אביב כהן, שותפו של פלד לעסקים וליצירה. כן, זו לגמרי יצירה.
פלד (28) וכהן (32), שני טבחים ומסעדנים צעירים עד כאב, הם מי שעומדים מאחורי ההמבורגר הזה. "זה בכלל לא המבורגר. זה סמאשבורגר". הם מסבירים. "זה כדור בשר", מסביר פלד, "במקרה שלנו שפונדרה (אסאדו) שאנחנו קונים אצל אופריאל (האטליז של עודד פריאל, אחד הקצבים הכי טובים בתל אביב - ח"ג). אתה מניח אותו על הפלנצ'ה ואז משטח אותו עם מין ידית ומשטח נירוסטה שמחובר אליה. מה שמתקבל זה המבורגר מאוד שטוח ועשוי לגמרי. אין דרגות עשייה. זה כמעט וולדאן". זה בעצם לאכול את השרוף של ההמבורגר בלי האדום העסיסי בפנים. ההמבורגר, סליחה סמאשבורגר הזה של כהן ופלד, הוא אחת המנות הכי מדוברות ואהובות בתל אביב בשנה האחרונה. מתברר שבצדק. והוא גם לא יקר: 59 שקלים למנה הכוללת צ'יפס.
עכשיו יוצאים השניים להרפתקה חדשה ולוקחים את ההמבורגר, העוף המטוגן ועוד כמה מנות שיצרו במיוחד, לפופ־אפ שיימשך חודש במסעדת מרינדו, מקדש הבשרים הוותיק בעין גב. הכי רחוק, לא רק גיאוגרפית, מההוויה התל אביבית ההיפסטרית המגניבה שכהן ופלד מייצגים עם המקום הזרוק שלהם שבו הקירות מכוסים באינספור כתובות וקשקושים.
חוץ מהסמאשבורגר הרגיל, יכינו השניים גם סמאשבורגר טלה. "יש למרינדו הרי בשר טלה מעולה מזן מרינו, מכאן מגיע שמם, אז איך לא", הם מסבירים, וגם כנפי עוף מפורקות בציפוי כפול וטיגון עמוק, סטייק דנוור מטלה, והשוס הכי גדול נתח אסאדו (שפונדרה) עם העצם, בצלייה ארוכה בתנור, בתוך לחמנייה. זה לא רק טעים זה גם יפה להלל.
הם גילו את העיסוק באוכל בגיל מוקדם יחסית, ונפגשו כששניהם עבדו בסנדווצ'יה של רז רהב, ברווזי. כהן גם עבד אצל רהב ב־OCD ועוד קודם בהלנה בקיסריה. בקורונה פלד התחיל לעשות סנדוויץ’ עוף מטוגן בבית "זה תפס בטירוף", הוא נזכר. "ואז הגיעה ההצעה מדוד טור (מלך חיי הלילה של תל אביב - ח”ג) ושותפיו. בעצם שתי הצעות: אחת, להיות השפים של aka 44, המתחם שהקים בנחלת בנימין, והשנייה, לפתוח את לוקאל", מספר כהן. "אני עברתי ל־aka 44 ואני עושה שם את מה שאתה מכנה אוכל גורמה, זקן שכמותך, ואלון נשאר בלוקאל והחליט להקדיש יותר זמן לעסק המקורי שלנו שנפתח קודם".
יש לכם פיצול אישיות? מצד אחד גורמה מצד שני המבורגר?
כהן: "בסוף טבח, שף, בעיני, זה פשוט ילד שרוצה כפיים. ואני לא מחכה לכפיים. בגלל זה אני לא כותב 'מותסס שמותסס', מה אכפת ללקוח אם לקח לי יומיים או חודשיים להכין את הרוטב?"
מה זה הרוטב של הסמאשבורגר?
כהן: "בעצם ניסינו לשחזר את הרוטב רויאל של מקדונלד'ס שהוא רוטב מושלם. ניסינו להבין למה הוא כזה טעים, מה יש בו. הטעם שלו הרי ממכר. זה רוטב שהמצאנו אבל על סמך זיכרון ילדות. אין לי שום מושג מה יש במקורי כמובן, כי מי ייתן לך מתכון של מקדונלד'ס. אבל רצינו שיהיה טעים ובריא, ושגם טבעונים יוכלו לאכול אותו כי יש לנו גם סמאשבורגר מרידפיין מיט. אז החלפנו את הביצים שמשתמשים בהם במיונז בחלב סויה. זה בעצם איולי שום, כלומר מיונז שום, אבל מחלב סויה. הוספנו טעמים של 'מקדונלד'ס לפודיז' כמו שקראת לזה: צלפים, בצל מקורמל, שום, חרדל, קטשופ. זה לא מתקלקל מהר כך שיש פה גם חשיבה כלכלית, על הדרך. כל מה שאתה מייחס לנו, התססות וכל שאר סמלי המטבח החדש, הוא נכון ואנחנו לא מתכחשים לו, אבל לא תרגיש את זה כאן בכלל. זה לא כתוב בשום מקום. כתבי אוכל ופודיז עושים מזה עניין, לא אנחנו".
"זה מקדונלד'ס לפודיז" הם מודים. "ולשיכורים בלילה. אנחנו לא פתוחים ביום. זה שאתה מסטול ולא מעוניין או מסוגל להעריך את מה שאנחנו עושים, לא אומר שנזלזל בך. כשפתחנו היינו יותר OCD בדרך נהיינו ג'סמינו (השיפודייה השכנה והמצליחה בטירוף של שאול טבת - ח"ג). באנו קצת פלצנים וירד לנו. תודה לאל".