סגור
ההמבורגר של שייק שאק
שייק שאק. שילוב מבריק בין המבורגרים, מילקשייק ואלכוהול (צילום: חיליק גורפינקל)

שייק שאק בישראל: לאן צועד הסטוץ הקולינרי החדש?

ההמבורגר החדש של שייק שאק הוא ג'אנק פוד במיטבו. אמנם לא כזה שצריך להדיר שינה מעיניהן של עשרות המבורגריות הבוטיק המקומיות, אבל אולי כן מעיניהם של פרנסי מקדונלד'ס

" את באה ל'שאק ?' שואלת ילדה אחת את רעותה במעבר החצייה של הדיזנגוף סנטר.
מעבר למעבר החצייה מתנחשל תור אימתני של ממתינים. בקצהו ממתין אחד הראל ויזל, כמו ילד בר מצווה מבויש. דומה שאיש מהממתינים אינו מזהה את בעל הבית של הבגדים שרובם לובשים, אלו של פוקס. הוא גם אחד מבעלי הבית של הסטוץ הקולינרי החדש.
אני ניגש למסכי המגע ומזמין. המבורגר 'סינגל', צ'יפס, לימונדה-תות ו...מילקשייק שוקו וניל. 'בלאק אנד וויט' בשפת המקום.
כמה דקות אחר כך אני מקבל אס.אם.אס וניגש לאסוף את המגש.
ההמבורגר הוא ג'אנק פוד במיטבו. לא כזה שצריך להדיר שינה מעיניהן של עשרות המבורגריות הבוטיק המקומיות, אבל אולי כן מעיניהם של פרנסי מקדונלד'ס. לא בטוח. יש מקום לכולם, כך נדמה לי.
יש לכם בעיה עם צמד המילים ג'אנק פוד? לי לא. לפחות בינתיים או עד שהזמן או הרופאים יגידו אחרת. אין כיף גדול מלהתחזר על המבורגר עסיסי עם גבינה אמריקנית מותכת, צ'יפס פריך גם אם תעשייתי ומילקשייק סמיך. לא אכלתי (שתיתי?) מילקשייק כבר ארבעים שנה. אולי יותר. גם הלימונדה נהדרת. השוס אבל שמור לאופציה האלכוהולית. בירה מיוחדת של מבשלת 'אלכסנדר' הנפלאה שבושלה במיוחד עבור המקום, יין ואפילו קוקטיילים. בקיצור, חלומות מתגשמים, גם של קטנים וגם של גדולים.
אז כן, אחרי שמועות (מאושרות) שנמשכו למעלה משנה, נפתח היום (ג') הסניף הראשון בישראל של רשת 'שייק שאק' האמריקנית.
בקרן הרחובות דיזנגוף וטשרניחובסקי, נפתח הסניף הגדול והמרווח של הרשת, סניף שאמור להוות יריית פתיחה לכמה נוספים.
את הזיכיון הישראלי רכשו כבר לפני כמה שנים הראל ויזל (פוקס) וקבוצת ירזין- סלע (קפה איטליה, מגזינו, טוני וספה, זוזוברה, טאקריה ועוד כמו גם שירותי הסעדה לכמה מהחברות הגדולות במשק – מטא, גוגל, סמסונג ואחרות ושותפות במבשלת הבירה המצוינת אלכסנדר). קבוצת ירזין-סלע נחשבת כבר עשרות שנים לאחת מקבוצות האוכל החזקות, החשובות והמצליחות בישראל. מעניין לציין אולי שעד לפני כמה שנים הם היו גם הבעלים של 'מוזס', רשת ההמבורגר המצליחה שנמכרה אחר כך ל-BBB, עוד מישהו שאולי אמור לדאוג קצת.
'שייק שאק' החלה את דרכה בשנת 2001 כדוכן רחוב לנקניקיות שהקים המסעדן האמריקני דני מאייר בניו יורק ליד מדיסון סקוור גרדן במטרה לאסוף כסף עבור פרויקט אמנות. ב-2004 קיבלה הרשת לעתיד לבוא רישיון לפתוח קיוסק של ממש והחלה למכור בו גם המבורגרים – שיהפכו ברבות הימים למוצר הדגל שלה – כמו גם צ'יפס ומילקשייק, ממנו שואבת הרשת את שמה.
מכאן והלאה הפכה שייק שאק לאחת הרשתות הצומחות ביותר בתחום, וכיום היא מונה לא פחות מ-430 סניפים בכל רחבי העולם, 285 מהם בארצות הברית. בעשור האחרון היא גם חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. הסניף הראשון מחוץ לניו יורק נפתח ב-2010 במיאמי ביץ', ולקראת סוף 2018 החלה בהתפשטות העולמית שלה. ההודעה הרשמית על פתיחת הסניף בישראל ניתנה לפני קצת פחות משנה, באפריל 2023, כפי שכבר דווח גם כאן.
הכוונה היא להגיע ל-15 סניפים בישראל. לשם כך שלחה הרשת עובדים אמריקאים להכשיר את עובדי הסניף הראשון.
בראשית דרכה נחשבה רשת 'שייק שאק' לחדשנית ופורצת דרך, שלא לומר מגניבה במיוחד. היא מציעה כאמור לא רק המבורגר וצ'יפס, עוף ומילק שייק, אלא גם בירה ואפילו יין וקוקטיילים, משהו נדיר למדי ברשתות המבורגר, בטח מהסוג הזה.
מה שמוביל אותנו בכל זאת לשאלה, מהם סיכוייה של הרשת בישראל. המבורגר הפך כבר מזמן למאכל הרשמי שלנו, תוך שהוא 'משאיר אבק' (כך זה נראה לפחות) לפלאפל, השווארמה, הסביח והחומוס ואולי אפילו לפיצה והסושי. תל אביב, ובעצם ישראל כולה, כבר מלאה באינספור המבורגריות בכל רמות המחיר, חלקן מנפקות כבר שנים יצירות מופת קטנות בדמות קציצות בלחמניה. נשאלת אם כן השאלה, מי צריך עוד רשת, מפורסמת וטובה ככל שתהיה.
כמעט כל רשת מזון אמריקנית מתקבלת אצלנו בהתלהבות אין קץ ואחר כך מתרסקת על סלעי המציאות. כך קרה ל'ברגר קינג', שלא ממש התרוממה אצלנו, 'סטארבקס' שנעלמה כלעומת שבאה ואחרים. למעשה, חוץ ממקדונלדס, אף ענק מזון אמריקני לא הצליח כאן מעולם. 'שייק שאק' היא אולי לא מקדונלד'ס, אבל רק ימים יגידו אם תצליח להיות גם יותר מאגאדיר, שלא לדבר 'ויטרינה', 'אמריקה', m25 ואחרים, שלא לדבר על ההמבורגרים של מיטבר והדסון וזו רק רשימה חלקית. מבחן האיכות לא יספיק כאן. כאן יהיו דרושים גם נחישות ובעיקר אורך רוח.
אמנם האחים ירזין והראל ויזל לא ממש אוהבים להיכשל, וגם לא נוהגים לעשות זאת, אלא שהמבחן שלקחו על עצמם הוא כביר, לפחות לטעמי. ימים יגידו. לי נדמה שהסטוץ יחזיק מעמד. השילוב בין המבורגרים, מילקשייק ואלכוהול הוא מבריק בעיני גם אם אין כאן שום בשורה. בינינו, גם לא יכולה להיות. המבורגר זה המבורגר זה המבורגר. אני לפחות, מחזיק להם אצבעות.
המבורגר 39
צ'יפס 21
לימונדה 16
מילקשייק 26
בירה גדולה 32

"שייק שאק', דיזנגוף 69, תל אביב.