סגור
מימין: יו”ר החברה עופרה שטראוס והמנכ”ל גיורא בר דעה
יו"ר דירקטוריון שטראוס עופרה שטראוס ומנכ"ל קבוצת שטראוס גיורא בר דעה. יאוחדו תפקידי מנהלי כספים, משאבי אנוש ותפעול ( צילומים: עמית שעל, תומי הרפז )

בלעדי
שטראוס פותחת ברה־ארגון עוד לפני הגעת המנכ"ל החדש

מנכ"ל שטראוס הפורש, גיורא בר דעה, מוביל את השינוי הארגוני 5 חודשים לאחר הריקול הענק של מוצרי החברה; איחוד מטות של הזרועות השונות למטה מרכזי אחד אמור להוביל להתייעלות ולייתר שורת משרות; ההתייעלות צפויה להגיע גם לחו"ל

קבוצת שטראוס מגבשת בימים אלה תוכנית לשינוי ארגוני מקיף במבנה הקבוצה. התוכנית, שנולדה בעקבות משבר הסלמונלה שהחברה עברה בחודשים האחרונים, שגרם לאובדן של 192 מיליון שקל ברווח הנקי ברבעון השני, ובהמשך להודעה על תוכנית אסטרטגית בדו"חות הכספיים ל־2021, צפויה לגרום טלטלה בצמרת הקבוצה. בין הצעדים הנבחנים: צמצום עצמאותם של המפעלים, ביטול משרות מטה באותם מפעלים - כמו תפעול, כוח אדם וכספים.
אם תאושר התוכנית, הדבר צפוי לחסוך עשרות משרות של מנהלים בכירים ובדרג הביניים בתחומי השיווק והכספים. מי שמוביל את התוכנית לרה־ארגון הוא מנכ״ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה, שכפי שנחשף ב"כלכליסט" יסיים בתקופה הקרובה את תפקידו.
העובדה שתוכנית לרה־ארגון מובלת על ידי מנכ״ל פורש, גורמת למתיחות בצמרת החברה ולחששות של בכירים, שטוענים כי תוכנית בסדר גודל שכזה צריכה להיות בהובלת המנכ"ל החדש של הקבוצה שייבחר בתקופה הקרובה ולא להשאיר לו "ירושה" שתסנדל אותו.
הרה־ארגון נעשה בהמשך לעיקרי התוכנית האסטרטגית שהציגה החברה בדו"חותיה לשנת 2021, ובעקבות הריקול הגדול במוצרי השוקולד שלה בעקבות התקלות במפעל בנוף הגליל. הריקול הסב לחברה נזק של 260 מיליון שקל.
התוכנית מצויה בשלבים של גיבוש בליווי חברת ייעוץ חיצונית, ומטרתה לייעל את פעילות החברה, להדק את הזרועות הניהוליות ולהתייעל גם מבחינת הפעילות וגם מבחינת ההוצאות.
ל"כלכליסט" נודע כי צעד מרכזי במסגרת התוכנית הוא איחוד מטות של הזרועות השונות בחברה למטה מרכזי אחד שיעניק שירותים לכל היחידות העסקיות.

1 צפייה בגלריה
אינפו ממבנה החטיבות של שטראוס ותוצאות הרבעון השני
אינפו ממבנה החטיבות של שטראוס ותוצאות הרבעון השני
מבנה החטיבות של שטראוס ותוצאות הרבעון השני

שטראוס פועלת בארץ באמצעות שורה של חטיבות עסקיות לפי תחומי ייצור. מתחת למנכ"ל שטראוס ישראל פועלים מנהלי חטיבות: מנהל חטיבת מחלבות, מנהל חטיבת האוכל, מנהל חטיבת הממתקים, מנהל חטיבת המלוחים ומנהל פעילות קפה ישראל.
לצד כל מנהל פעילות כזה קיימת הנהלה נפרדת שכוללת מנהלי כספים, תפעול, פיתוח, משאבי אנוש ושיווק. הכוונה היא להקים מטה מרכזי אחד שישרת את כל החטיבות. כלומר מנהלי הכספים יפעלו תחת מנהל הכספים הכללי של שטראוס ישראל וישרתו את היחידות העסקיות שכיום מתפקדות ניהולית כחברות עצמאיות עם מטה משלהן. לפחות שלוש פונקציות, מנהלי הכספים, משאבי אנוש והתפעול, שמהווה את התחום עתיר כח האדם ביותר, יאוחדו.
בראש החטיבות או היחידות העסקיות ימשיכו לכהן מנהלים שפועלים גם היום, אבל המטה שלהם יהיה הרבה יותר רזה. הכוונה שלא לאחד יחידות עסקיות נובעת מההבנה כי ליחידה עסקית נפרדת יש יכולת גבוהה יותר בהבנת הצרכים של הצרכן. שטראוס מתכוונת לצאת בשנה הקרובה בשורה של מותגים חדשים בעיקר בתחום החטיפים עם דגש על החטיפים הבריאים, ובמקביל להעמיד תקציב של מיליארד שקל למיזוגים ורכישות כדי להיכנס לתחומים חדשים בעיקר בתחומי הטבעונות והצמחונות, וכן המגזר החרדי.
ההתייעלות צפויה להגיע גם לחו"ל, שם מלבד תחום הקפה בברזיל שנחשב למצליח, הרי שתחום הקפה במזרח אירופה ותחום המטבלים בארה"ב, נתפסים כמי שזקוקים לניעור מסוים לאור התוצאות בשנים האחרונות. בארה"ב תנסה החברה לרכוש פלטפורמה מקומית שתעניק מענה לצרכי המזון של הקהילות השונות. החברה גם מתכוונת להגדיל משמעותית את ההשקעה שלה בתחום מערכות המידע ודיגיטציה.
שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון והמשקאות בישראל, ונכון לרבעון השני היא החזיקה על פי נתוני סטורנקסט ב־10.7% מכלל שוק המזון והמשקאות במונחי ערך כספי, בהשוואה לכ־12% ברבעון המקביל אשתקד.
הקבוצה מעסיקה 17 אלף עובדים ברחבי העולם וכוללת עשרה תחומי פעילות - ובהם קפה, שוקולד, מים, חטיפים מלוחים וסלטים מצוננים.
באפריל קראה החברה לציבור להחזיר את כלל חטיפי השוקולד שיוצרו במפעל עלית בנוף הגליל, בעקבות ממצאי סלמונלה שהתגלו במהלך בדיקה תקופתית. בסוף אפריל נשלל תקן האיכות של המפעל לשלושה חודשים, או עד לתיקון הליקויים. משרד הבריאות קבע בסוף אוגוסט כי המפעל ישוב לפעילות בהדרגה וכיום פועלים בו חמישה קווי יצור.
שטראוס ציינה בדו"חות הרבעון השני כי ביצעה ניקיונות והשקעות בתשתיות, כדי להבטיח שיפור בסטנדרט האיכות ובטיחות המזון. על מנת לצמצם את הנזקים נקטה שטראוס כמה צעדים, ובהם הרחבת פעילותה באמצעות ספקי משנה והגדלת פעילות מיקור החוץ, כלומר ייצרה חלק מחטיפי השוקולד במפעלים אחרים.
עוד קודם לפרשת הסלמונלה הושבת מפעילות מפעל סברה של שטראוס בווירג'יניה, ארה"ב, בעקבות בדיקה של רשות המזון והתרופות האמריקנית שבה נמצאו חיידקי סלמונלה בדגימה שנערכה בחומוס.
במהלך יולי חשף "כלכליסט" כי עופרה שטראוס מחפשת מנכ"ל לחברה במקומו של גיורא בר דעה, מבלי שהאחרון עודכן בכך ומבלי שהדבר אושר בדירקטוריון. שעתיים אחרי הפרסום הודיעה שטראוס על פרישתו של בר דעה מהתפקיד, פרישה שתיכנס לתוקף כנראה רק בסוף השנה.