סגור
עפרה שטראוס יו"ר קבוצת שטראוס וידאו
עפרה שטראוס יו"ר קבוצת שטראוס (צילום: שאול גולן)

ניתוח
שטראוס שקעה בחומוס ובשוקולד. איך תיחלץ?

ריקול השוקולד בישראל וסגירת מפעל סברה בארה"ב גבו כמעט מחצית מהרווח התפעולי של שטראוס ברבעון השני. דרכי היציאה מהמשבר כרוכות בסיכון גבוה

דו"חות הרבעון השני שפירסמה אתמול שטראוס חשפו את עומק וכפל הפגיעה בענקית המזון: הריקול של מוצרי עלית וסגירת מפעל השוקולד בנוף גליל, לצד סגירת מפעל החומוס של סברה בארה"ב על רקע בעיות תברואה. שני אירועים אלה השפיעו בצורה הרסנית על רווחיות שטראוס, ורק תוצאות טובות במיוחד של חברת הקפה הצליחו לשפר מעט את תמונת המצב.
בזכות השיפור של עסקי הקפה, שטראוס הציגה ברבעון השני מכירות של 2.3 מיליארד שקל. מדובר בצמיחה אורגנית של 4.6%, בנטרול שערי מטבע. שורת הרווח התפעולי כבר לא הצליחה להסתיר את המשברים שפקדו את החברה. הרווח התפעולי של שטראוס הסתכם ברבעון השני ב־102 מיליון שקל — צניחה של 51.5% לעומת הרבעון המקביל. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות צנח אף הוא ל־4.5% ממכירות החברה לעומת 10% בתקופה המקבילה. זאת, למרות השפעה חיובית מכספי ביטוח שקיבלה סברה במהלך הרבעון.
בשורת ה־EBITDA, הרווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות סיכמה החברה את הרבעון השני עם EBITDA של 201 מיליון שקל, ירידה של 31.9%. בשורה התחתונה דיווחה שטראוס על רווח נקי שעמד על 70 מיליון שקל ברבעון השני, ירידה של 44.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
מהלכי השיקום של שטראוס כבר עובדים במלוא המרץ: בישראל היא ממתינה לאישור משרד הבריאות לפתיחה הדרגתית של מפעל השוקולד (אך עוד לא יודעת מתי זה יקרה), ובארה"ב היא כבר עובדת על שיקום נתחי השוק שאבדו לה — סברה שמוחזקת על ידי שטראוס ופפסיקו צנחה במחצית לנתח שוק של 33% בלבד לעומת 61% לפני המשבר. אך מעבר לשיקום הפעילויות שנפגעו, מה יכולה שטראוס לעשות כדי להביא לשיפור משמעותי בתוצאותיה הכספיות?

אפשרות 1 - להעלות מחירים

חברת הקפה של שטראוס היא שיעור מאלף בכלכלה של העלאת מחירים. בדו"חות הרבעון השני ניתן לראות צמיחה פנומנלית בכל אחת מהמדינות בהן מוכרת שטראוס קפה: ברזיל הציגה ברבעון השני צמיחה של 51.4% במכירות בנטרול שערי חליפין, רוסיה ואוקראינה צמחו ברבעון ב־39.8%, רומניה ב־29.1% וסרביה ב־28%. מה משותף למדינות אלה? בכולן קפה שטראוס הצליחה להעלות מחירים, ולגלגל לצרכנים את עליית מחיר הקפה הירוק (לפני הקלייה) ותשומות נוספות.
בעצם, המדינה היחידה שבה פעילה שטראוס בתחום הקפה ולא עלו בה המחירים היא ישראל. לכן, בישראל הציגה שטראוס צמיחה נמוכה משמעותית לעומת המדינות הללו, של 10.5%.
חטיבת הקפה בכל המדינות פרט לישראל סיימה את הרבעון השני של 2022 עם מכירות של 1.1 מיליארד שקל, שמשקפים צמיחה אדירה של 44.5%, בנטרול שערי מטבע. אבל העלאת המחירים של שטראוס שיפרה לא רק את שורת המכירות, אלא גם את הרווחיות של חברת הקפה. ה־EBITDA של חטיבת הקפה בכל העולם פרט לישראל עמד על 128 מיליון שקל, קפיצה של 86.9%.
בישראל הצמיחה החיובית במכירות הקפה התקזזה עם עליית מחירי התשומות: קפה ירוק, הובלה, אריזה ואנרגיה, וכך ה־EBITDA של פעילות הקפה בישראל עמד על 31 מיליון שקל, ירידה של 5.9% לעומת רבעון מקביל.
האם התוצאות האלה מגלות לנו שישראל היא הבאה בתור לעליית מחירים? בשטראוס לא הסכימו אתמול להתייחס לשאלה זו. אפשר להבין את החששות: אחרי שהעלאת המחירים של מוצרי דיפלומט הביאה לתחילתו של חרם צרכנים על טונה סטארקיסט, וכשההסתדרות ורשתות המזון מתחרות על תפקיד נציגות הצרכנים מול יוקר המחיה, נראה שהעלאת מחירים תהיה מאתגרת מדי לחברה.

אפשרות 2 - מנועי צמיחה חדשים

מפעל הסלטים של סברה ארה"ב, שהעיק ברבעון השני על התוצאות הכספיות, היה פעם היהלום שבכתר מנועי הצמיחה של שטראוס. שכן, כחברה מסורתית ושמרנית היא מתקשה להגיע לשיעורי צמיחה דו־ספרתיים ומסעירים. אבל בשנים הראשונות של סברה, כאשר שטראוס המציאה למעשה את שוק החומוס בארה"ב, החברה היתה מנוע צמיחה חדשני ומרגש.
האם שטראוס תוכל לעשות זאת שוב? היא בהחלט מנסה. כמו למשל במיזם המשותף של האייר ושטראוס מים למכירת מכשירים לסינון מי ברז בסין. זה מיזם ותיק שסבל שנים ארוכות מהשקעות גדולות והפסדים תפעוליים. בסיכום המחצית הראשונה של 2022 הפעילות בו רשמה מכירות של 351 מיליון שקל, צמיחה של 6.8% לעומת התקופה המקבילה, ורווח נקי של 42 מיליון שקל, קפיצה של 27.9%. אמנם קפיצה זו נבעה בין השאר מכך שהרווח במחצית המקבילה עוד סבל מעלויות הקמת מפעל הייצור המקומי של חברת המים הסינית, אבל זו פעילות עם פונטציאל להיות מנוע רווחים עבור תאגיד המזון בשנים הבאות. בינתיים הפעילות בסין (לצד שיפור במכירות גם בארץ) הצליחה לשפר את התוצאות של שטראוס מים כולה, שהציגה ברבעון השני EBITDA של 35 מיליון שקל, עלייה של 12% לעומת רבעון מקביל.

אפשרות 3 - להיות קרן הון סיכון

שטראוס מפעילה מאז 2015 חממת השקעות בחברות פודטק, וביצעה באפריל את ההשקעה האחרונה שלה — בחברת "מילה", המפתחת טכנולוגיה לייצור תחליפי בשר ללא שימוש במייצבים ועמילנים מעובדים. זו ההשקעה ה־23 במספר בתחום, שמספקת לשטראוס דריסת רגל הולכת וגדלה בעולם הסטארט־אפים של תחום המזון. נכון לסוף הרבעון השני, שטראוס ביצעה השקעות בהיקף 150 מיליון שקל בחברות כאלה.
השקעות הון סיכון בתחום המזון הן תחום מרגש במיוחד עבור שטראוס השמרנית. כל הצלחה מסחרית של אחת מהחברות בה השקיעה שטראוס יכולה לסלול את הדרך לאקזיט חלומות עבור ענקית המזון, או אולי להקמת פעילות משותפת בעלת פוטנציאל צמיחה גבוה.
מצד אחד, בעולם ההון סיכון רובן המכריע של ההשקעות נכשלות כשלון חרוץ. מצד שני, שטראוס לא צריכה יותר מהצלחה אחת בפורטפוליו ההשקעות שלה כדי להפוך את כל המהלך הזה למשתלם במיוחד.

הסיכונים

בצד המהלכים שלה לשיפור תצטרך שטראוס להיזהר מאוד מסיכונים שבדרך. כך למשל בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו נגדה על רקע הריקול של מוצרי מפעל הממתקים של עלית. מדובר באסופת בקשות לתביעות בהיקף עצום של מאות־מיליוני שקלים, שהחברה עצמה מעריכה כי יש סבירות גבוהה מ־50% שיאושרו כתביעה ייצוגיות מאוחדת. שטראוס לא ביצעה הפרשה בדו"חות הכספיים כנגד בקשות אלה לתביעות נגד החברה.
בנוסף, סביבת הריבית העולה יכולה להגדיל את עלויות המימון של שטראוס ולפגוע ברווחיות. ברבעון השני הציגה שטראוס הוצאות מימון של 11 מיליון שקל, לעומת הכנסות מימון של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
נכון לעכשיו עליית הריבית בישראל עוד לא הביאה להשפעה דרמטית על עלויות החוב של שטראוס, אבל החברה חשופה גם לריבית במדינות אחרות, כמו ברזיל, שם עמדה ריבית הבנק המרכזי על 9.25% בסוף 2021, וטיפסה ל־13.75% כיום. רוב החוב של שטראוס הוא בריבית קבועה שאינה צמודה, אך לחברה גם הלוואות בריבית משתנה.
וכמובן: האיום הגדול מכולם על שטראוס הוא חזרה (חלילה) של בעיה כלשהי בבטיחות המזון באחד ממפעליה. אין ספק כי תרחיש כזה יכול להופיע בסיוטים הגרועים ביותר של הנהלת החברה ובעלי מניותיה. שטראוס דיווחה כי הפגיעה כתוצאה ממשבר מפעל הממתקים במכירות המחצית הראשונה עמדה על 211 מיליון שקל. הרווח התפעולי במחצית קטן ב־249 מיליון שקל, והרווח הנקי הצטמק ב־192 מיליון שקל.
במקביל מעריכה שטראוס כי המשבר יביא לפגיעה בהיקף של 210־230 מיליון שקל ברווח הנקי בסך הכל. מדובר ברף העליון של ההערכות המוקדמות של ענקית המזון המקומית.
בתחילת החודש הודיעה החברה כי תקים ועדה בלתי תלויה לבדיקת האירוע. עם זאת, שטראוס עדיין לא הודיעה על הרכב חברי הוועדה ועל לוחות הזמנים שלה. החברה מעריכה בדו"חות כי תעשה זאת "בשבועות הקרובים". בדו"חות גם לא בישרה על חדשות כלשהן בנוגע לתהליך איתור מנכ"ל או מנכ"לית שיחליפו את גיורא בר דעה, הליך בו החלה בחשאי יו"רית החברה עופרה שטראוס לאור המשבר בחברה, ונחשף ב"כלכליסט".