$
חדשות נדל

240 מנופאים התפטרו בשל תנאי העסקה וליקויי בטיחות

ההתפטרות שנכנסה הבוקר לתוקף מגיעה לאור משבר האמון שנוצר בשנה האחרונה בין המנופאים למשרד העבודה והרווחה, בו הם מאשימים את המשרד שלא מטפל כראוי בתלונות המגיעות מצדם על פגיעה בזכויותיהם. בתגובה הנחה השר כץ לצאת למבצע בזק לאיתור עגורנים שמופעלים שלא כחוק

אביב גוטר 10:5401.02.17
התפטרותם הקולקטיבית של 240 מפעילי עגורני צריח נכנסה היום לתוקף בשל תנאי העסקה ירודים וליקויי בטיחות המסכנים את הציבור. ההתפטרות מגיעה לאור משבר האמון שנוצר בשנה האחרונה בין המנופאים למשרד העבודה והרווחה, בו הם מאשימים את המשרד שלא מטפל כראוי בתלונות המגיעות מצדם על פגיעה בזכויותיהם הסוציאליות ותלונות על הפקרות מסכנת חיים בתחום הבטיחות בענף.

 

כתוצאה מכך הוחלט לקיים דיון דחוף היום (ד') בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. רועי ויישנטיין, דובר מפעילי עגורן צריח, סיפר במהלך הדיון: "בספטמבר האחרון ישבנו כאן בוועדה קראנו לשיתוף פעולה. לא התלוננו על הקבלנים ולא על גורמי האכיפה, אך אנחנו נמצאים במצב של שנייה לפני פשיטת רגל של הענף. יצרנו קשר עם כל גורמי האכיפה וגילינו סחבת שמקורה במחלקות המשפטיות, והגענו לנקודת תהום שממנו אי אפשר לרדת יותר וצריך לנקות את האורוות של ענף הבניין. אנחנו מאגדים מעל 600 מנופאים היום ואנחנו העיניים באתרי הבנייה, אנחנו רואים את ההפרות הבטיחותיות. משרד העבודה והרווחה ממשיך לגרור רגליים ואף להתחמק מטיפול בתלונות המופנות אליו, גם כאשר מדובר בהפרות מסכנות חיים".
עגורן ליד אתר בנייה (ארכיון) עגורן ליד אתר בנייה (ארכיון) צילום: עמית מגל

 

בפתיחת הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אללוף: "אנחנו כאן כדי לסייע למנופאים. לא ייתכן שהם יסכנו את חייהם מדי יום ויתעלמו מבעיותיהם. יש רשלנות בכל התחומים שגורמת למדינה להוציא 4.5 מיליארד שקל על פיצויים בתאונות עבודה דרך ביטוח לאומי. אתרי הבנייה הם אחד מהמקומות המזמינים להפרות בטיחות. אנחנו יודעים שהרבה רשיונות מזויפים מסתובבים כי אין הכשרה ראויה והפיקוח על העגורנים כמעט ואינו קיים. מינהל העבודה במשרד הרווחה לא מספק תשובות ראויות לשאלות שעולות על ידי הוועדה אך גרוע מכך – אינו מספק תשובות במשך שנה וחצי למנופאים".

 

מאיר כהן: "המנופאים מתריעים מזה זמן על תנאי הבטיחות ונאלצים לבחור בין חיים לבין פרנסה. החשש גורם להם לטפס על מנופים למרות שהם יודעים שהם מסכנים את חייהם ואת חיי הסובבים כי הם חוששים שמישהו יבוא ויגידו להם שאין להם. כשהתאחדות בוני הארץ טוענת שהסינים עובדים יותר טוב והם מוכנים לעבוד בכל מקרה אתם חוטאים מהמטרה. עובד ישראלי משתכר 37 שקלים לשעה בעוד שעובד סיני משתכר 67 שקל לשעה – תראו את הפער. הישראלים גמרו את הסיפור הציוני והסינים יחליפו אותם בכל דבר. כשהם יוצאים למאבק הם הופכים לאנשים הרעים – זכותם הבלעדית להתאגד ולדרוש שכר הגון".

 

אייל בן ראובן: "מדובר באנשים שתנאי העבודה שלהם הם בניגוד להגיון הישר. היות וכך שהם עובדים כל כך גבוה והמשאות שהם נושאים יכולים ליצור פגיעה סביבתית עצומה, דווקא בגלל זה המערכת מחויבת לספק לאנשים האלה את תנאי הבטיחות הטובים ביותר – אנחנו מדברים על חיי אדם. אנחנו רואים בשטח מנופאים שיוצאים לעבודה שמגיעים בחורף ואומרים למנהל העבודה שאי אפשר לעלות למעלה, והתשובה היא תעלה או שאני אביא מישהו אחר. אנשים האלה עובדים על מנופים לא כשירים שלא נבדקו ועובדים כבר 30 שנה וזה מסמר שיער. הצעת החוק להצמיד מד רוח לכל מנוף נדחתה כי מישהו אמר שצריך להיות תקנות, אבל מי יפקח על התקנות האלה? כל יום שאין מד רוח מישהו יכול להיהרג. אני פונה לקבלנים: בטיחות בעבודה זה עניין כלכלי – מנופאים בעלי רשיון הם בעלי תפוקה גדולה ובטיחותית יותר".

 

השר חיים כץ השר חיים כץ צילום: עמית שעל

 

יפה סולימני מנהלת מינהל אסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה: "מתנהלים תיקים וחקירות הן בתחום הפלילי מול חברות שעובדות ללא רישיון. התלונות של המנופאים החלו רק בשנה האחרונה, ולא הגיעו תלונות לפני כן. מתנהלים כרגע 27 תיקי חקירה מול חברות כוח אדם, שהם כמעט 50% מכל חברות כוח האדם הפעילות בתחום הבנייה. השר חיים כץ הנחה אותנו לבדוק האם מדובר בקרטל ויש תיאום שכר בין החברות, וביקש לפנות לממונה על הגבליים עסקיים כדי לבדוק את הנושא ואם ייתכן שאכן נעשה תיאום המדינה תפעל כנגד החברות".

 

רן כהן מנהל תחום בכיר בטיחות במשרד העבודה והרווחה: "המנופאים הם מקור מידע מצוין. אנחנו מחפשים הפרות בטיחות. מלבד 18 פקחי הבטיחות אנחנו צריכים לייצר מכפילי כוח ולכן אנחנו מסתייעים במנופאים. פנינו למנכ"ל השלטון המקומי ואמרנו לו שיש להם סמכות לדאוג לתקינות המנופים כחלק מבטיחות הציבור. השר כץ שלח אתמול ליו"ר מרכז השלטון המקומי להכין נוהל שיבדוק כיצד ניתן ליישם מנגנון פיקוח עירוני באתרי הבנייה. במקביל פנינו למנהל התכנון במשרד האוצר, לקחנו רשימות של 120 מהנדסי עיר ואנו מודיעים להם ברגע שיש להם ליקוי או הפרת בטיחות באחד מהאתרים שבתחומם כדי שיידעו מה קורה בתחומם. פעולה נוספת אנחנו מבצעים חקירות פליליות על הפרת צווים באתרי בנייה, מתוכן של מנהל עבודה בחדרה שמכריח לעלות מנופאי לעלות על עגורן למרות שלטענת המנופאי העגורן במצב לא בטיחותי. מבחינתנו המנופאי הוא הבוס של העגורן והוא זה שאמור לקבוע אם ניתן לעבוד עליו או לא".

 

בניסיון להרגיע את המצב הודיע הבוקר שר העבודה והרווחה כי מינהל הבטיחות במשרד יוצא למבצע מיוחד לאיתור עגורנים המופעלים שלא כחוק באתרי בנייה ברחבי הארץ. במסגרת המבצע צפויים צוותים משולבים של מפקחים וחוקרים ממשרד העבודה והרווחה, לפעול היום במקביל בעשרות אתרי בנייה בישראל, במטרה לאתר עגורנים המופעלים על ידי עובדים שאינם מוסמכים לכך. במידה ויימצא כי עגורן מופעל על ידי מפעיל מנוף שאינו מחזיק ברישיון כנדרש - יטילו מפקחי המינהל צו בטיחות האוסר את המשך הפעלתו ותיפתח חקירה פלילית. החקירה תתמקד בעיקר במנהל העבודה ובקבלן המבצע של אתר הבנייה בו התרחשה הפרת חוק חמורה זו.

 

מבצע הבזק הינו חלק מסדרת פעולות עליה הנחה שר העבודה והרווחה חיים כץ, הכוללות עדכוני חקיקה, ובכלל זה הטלת עיצומים כספיים גבוהים על הפרת חוקי בטיחות באתרי בנייה, לצד שכלול אמצעי האכיפה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, התקנת מדי רוח על עגורנים והידוק שיתופי פעולה עם גורמים משיקים כגון המשטרה והרשויות המקומיות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x