$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

איך מחנים 200 זוגות אופניים על שטח של ארבע מכוניות?

עיריית תל אביב בוחנת בימים אלה שני פתרונות לאחסון אופניים ‑ הקצאת מקומות חניה לרכב דו־גלגלי בחניונים הציבוריים המוקמים במסגרת כופר חניה והקמת מחסני אופניים בחצרות של בתים פרטיים

דותן לוי 07:0004.02.16

עיריית תל אביב בוחנת בימים אלה הקמת חניונים לאופניים, כך נודע ל"כלכליסט".

 

מדובר ביוזמה של סגנית ראש העירייה מיטל להבי, שמחזיקה בתיק התחבורה בעירייה. על פי הצעתה, חלק מהחניות שמוקמות על ידי העירייה במסגרת כופר חניה, הכסף שהיא מקבלת מיזמי נדל"ן כדי לבנות חניונים ציבוריים בעיר, יוקצו לרכבים דו־גלגליים, אופניים ואופנועים. כמו כן ההצעה כוללת הקמת מחסנים ייעודיים לאופניים בחצרות של בתים פרטיים. מנכ"ל העירייה מנחם לייבה כבר הורה ליועץ המשפטי לעירייה לבחון את האפשרות לעשות שימוש בכופר חניה עבור רכב דו־גלגלי.

 

מדיניות החניות של עיריית תל אביב כפופה לתקנות החניה הארציות, שהן חלק מתקנות התכנון והבנייה. התקנות הללו מחייבות לבנות מקומות חניה בכל מיזם נדל"ן, ולחלופין - במקרה שלא מתאפשר לספק את מקומות החניה - ניתן להמיר את חובת התקנת החניות בתשלום לקרן חניה, שאחראית על הקמת חניונים ציבוריים. לפי התקנות, כופר החניה הזה נועד להקמת חניונים לרכבים במרחק של עד 500 מטר מהפרויקט שבגינו נגבה הכופר. ההצעה החדשה היא להמיר כמות מסוימת של מקומות חניה לרכב למקומות חניה לאופנים. להבי ציינה כי אף שהקצאת מקום לרכב דו־גלגלי גורעת מקומות חניה למכוניות, בזכות פתרונות טכנולוגיים שקיימים היום מדובר בגריעה מזערית: הפתרונות הללו מאפשרים להחנות בחניון תת־קרקעי 200 זוגות אופניים על שטח של פחות מארבע מכוניות.

 

מלבד חניונים תת־קרקעיים, העירייה בוחנת הקמת מחסנים לאופניים. כיום ישנו פטור מהיתר להקמת מחסן אחד לכל יחידת דיור, בתנאי שהוא בנוי מחומרים קלים, שטחו אינו עולה על 6 מ"ר, והוא אינו מחובר לתשתיות. אלא שלמרות הפטור, העירייה רוצה להתוות מדיניות עירונית תומכת ומוסדרת כדי שלא כל החצרות יהפכו למחסנים.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב. יוזמת ההצעה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב. יוזמת ההצעה צילום: מיכל בר חיים

 

ההצעות נועדו לספק מענה לתופעת גניבת האופניים בעיר. על פי הערכות, 27 אלף זוגות אופניים נגנבים בתל אביב מדי שנה. במרץ 2015 סקר מפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו, את פעילות המשטרה בעיר ובנושא האופניים אמר: "יש לנו היקף גדול מאוד של גניבות אופניים בתל אביב... לצערי, אנחנו בהמשך עלייה במגמה הזאת".

 

לצד זאת, במחקר שערכה העירייה נמצאה עלייה מתמדת בשיעור השימוש באופניים בעיר. נמצא למשל ש־12% מתושבי העיר משתמשים באופניים ככלי תחבורה מרכזי; 20% רוכבים על אופניים למקום העבודה או הלימודים; וזוהתה מגמה של ירידה בהחזקת רכבים פרטיים. על רקע נתונים אלה ההערכה היא שבשנים הקרובות יעלה בהתמדה מספר רוכבי האופניים בעיר.

 

"מי שמתייחס לאופניים כאל אמצעי תעבורה חייב לספק תשתיות לתנועה ולחניה בהתאם", אמרה להבי. "לאור הגידול שחל בשימוש באופניים ובגניבות האופניים, ברור לי שחובה עלינו לייצר פתרונות תכנוניים, משפטיים וכלכליים לטובת חניה לאופניים, ורצוי שתהיה תת־קרקעית וחוסכת שטח. הפתרונות שאני מגבשת עוסקים בחניה במרחב הציבורי באמצעות תקן ארצי לחניה שיתורגם לתב"ע מקומית, קרן שמטרתה בניית חניונים וניצול תקנות הבנייה החדשות שמאפשרות הקמה קלה יותר של מחסנים לטובת מתקני חניה סגורים לאופניים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x