$
דוח המבקר - משבר הדיור

ראיון כלכליסט

אבי פורטן: 12 שנים מאז אסון ורסאי - ודבר לא השתנה בענף הבנייה

לדברי היועץ המשפטי של ועדת החקירה של האסון, הוועדה הצביעה על אותם כשלים בענף הבנייה עליהם הצביע דו"ח המבקר בשבוע שעבר. הבעיה העיקרית: אין יד ריכוזית מכוונת

אמיתי גזית 11:3202.03.15
ועדת החקירה הממלכתית שקמה אחרי אסון ורסאי זיהתה את המקור לכשלים בענף הבנייה, עליהם הצביע בשבוע שעבר מבקר המדינה. היועץ המשפטי של אותה ועדה מעריך בריאיון ל"כלכליסט" כי הפוליטיקה שמנעה את יישום המסקנות אז, תמנע כנראה את יישום המלצות מבקר המדינה היום.

 

"יש קו ברור והמשכי בין מסקנות ועדת החקירה הממלכתית שקמה בעקבות אסון ורסאי, למסקנותיו של מבקר המדינה בדו"ח משבר הדיור" אומר עו"ד אבי פורטן ששמש יועץ משפטי לאותה ועדת חקירה, "בשני המקרים הצביעו על תופעה מרכזית בעייתית - אין בענף הבנייה יד אחת ריכוזית מכוונת. אין ניהול וגם אין מנהיגות".

 

כיום עורך דין פורטן הוא שותף, מנהל וראש מחלקת נדל"ן, תכנון ובנייה באגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. הראיון עימו נערך בקומה ה-31 של בניין אלקטרה, במשרדים רחבי הידיים של הפירמה, שלהם קירות מסך המעניקים למבקר תצפית מרהיבה על גוש דן.

 

ב-20 השנים האחרונות שלוש סערות טלטלו את ענף הנדל"ן, העלייה מרוסיה באמצע שנות ה-90', אסון ורסאי, ומשבר הדיור הנוכחי. לעורך דין פורטן היה תפקיד מפתח בשני האירועים הראשונים. הוא היה מעורב בקליטת גלי העלייה מרוסייה כשהיה אחראי על התכנון והבנייה בלשכה המשפטית של משרד בפנים, מאוחר יותר שימש יועץ משפטי למועצה הארצית לתכנון ובנייה, ויועץ משפטי של הוועדה המחוזית מרכז, תפקיד בו כיהן עד 2004.

 

בנייה בבאר שבע (ארכיון). "במשרד הפנים חשבו שאם לא יאשרו לאנשים תוכניות במרכז הארץ, אנשים יעברו לנגב ולגליל" בנייה בבאר שבע (ארכיון). "במשרד הפנים חשבו שאם לא יאשרו לאנשים תוכניות במרכז הארץ, אנשים יעברו לנגב ולגליל" צילום: אוראל כהן

 

לו המסקנות מאסון ורסאי היו מיושמות, המשבר היה נמנע

 

במאי 2001 קרסה במהלך חתונה רצפה באולם השמחות ורסאי בירושלים, גבתה את חייהם של 23 אורחים ופצעה 380 מהם. כמה ימים אחר כך החליטה הממשלה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית. נשיא בית המשפט העליון השופט אהרון ברק מינה לנשיא הוועדה את השופט ורדימוס זיילר ז"ל, אז נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. פורטן, שהיה מבכירי המומחים המשפטיים לתכנון ובנייה בשירות הציבורי, גויס ושימש יועץ משפטי לוועדה.

 

אמנם, הוועדה עסקה בעיקר בהליכי הרישוי בענף הבנייה, אבל לו המלצותיה, שפורסמו בדצמבר 2003, היו מיושמות ייתכן שהמשבר הנוכחי היה נמנע או לפחות נבלם מוקדם יותר, לדבריו.

 

"בשנים 2012-2005 פעלו משרדי הממשלה וגופים שלטוניים הנוגעים בדבר בלי שמונה גוף מטה שתפקידו לתכלל (לתאם, א"ג) את התוויית מדיניות הדיור הממשלתית ואת יישומה", כתב המבקר בדו"ח שפורסם בשבוע שעבר.

 

ועדת זיילר זיהתה ליקוי ייסודי זה בענף הבנייה, שהחקיקה בו לדבריה "יוצאת מבית היוצר של יותר מעשרה משרדי ממשלה". כדי לפתור זאת המליצה הוועדה לרכז את כל ענייני הבנייה בידי משרד ממשלתי נפרד "כך יהיה לענף הבנייה ראש (וגם מוח) מכוון, מתכנן מפעיל וצופה" נימקו חברי הוועדה את המלצתם.

 

מבקר המדינה הסביר לפני שבוע כי מעורבותם של כל כך הרבה גורמים מבלי שיהיה גוף מרכז אחד מעכבת את הליכי התכנון והבנייה, ומקשה על יישומה של מדניות שתיתן מענה מהיר לעלייה בביקוש לדירות.

 

"רוב החברים בוועדות מחוזיות שאמורות לאשר תוכניות הם נציגים של משרדי הממשלה, כל נציג רואה עצמו שליח של המשרד שלו" מסביר עו"ד פרוטן את הבעיה "כל אחד שומר על האינטרס של המשרד שלו, אבל אין מנצח על התזמורת הזאת שרואה איך מביאים 70 אלף יחידות דיור בסוף השנה".

 

גם ועדת זיילר זיהתה בהליכי התכנון האיטיים את אחד התחלואים של ענף הבנייה. בהקשר שבו עסקה, סברה הוועדה כי מסלול החתחתים שעוברים לשם קבלת היתר בנייה, מדרבן יזמים לעגל פינות ולחרוג מתקנות בטיחותיות. אחד הפתרונות שהציעה הוועדה הוא הקמת מרכזי בדיקה פרטיים שיקצרו את התהליך. בימים אלה, 12 שנה אחרי שחתמה את מסקנותיה, נערך משרד הפנים להסדרת מכוני הבדיקה הפרטיים שיתחילו להנפיק היתרי בנייה ב-2016.

 

"למרות שזהו דו"ח של ועדת חקירה ממלכתית, לא השכילו ליישם אותו" אומר עו"ד פורטן.

 

עו"ד אבי פורטן עו"ד אבי פורטן צילום: Tommy H

 

מדוע לא יושמו המלצות הוועדה?

"באוצר דחו את ההמלצה להקים משרד חדש, משום שחששו מבזבוז משאבים. בנוסף, פרצה מחלוקת בין משרד הפנים ברשות אופיר פינס למשרד השיכון בראשות יצחק בוז'י הרצוג. כל משרד רצה להיות בעל הסמכויות ובסופו של דבר כפשרה חילקו אותן בניהם".

 

האם קבינט הדיור בראשות לפיד מהווה תחליף טוב להמלצה להקים גוף שירכז את ענף הבנייה?

"את זה אני יכול לנתח רק כמשקיף מהצד. אם תבדוק בשנתיים האחרונות כל הצעה ששר אחד הציע, שר אחר הציע משהו נגדי. לפיד אמר מע"מ אפס, אורי אריאל אמר מחיר מטרה. אף אחד לא רצה שהשני יקבל כותרת, הפוליטיקה נטרלה את הפתרונות".

 

כישלון מנהיגותי

 

לדברי עו"ד פורטן, הוכחה כי המשבר הנוכחי אינו כורך המציאות אלא בעיה מנהיגותית, אפשר למצוא בהצלחה של ממשלות שרון ורבין לקלוט מליון עולים חדשים. "תוך כחמש שנים הצליחו לבנות כ-200 אלף דירות מעבר למכסה השנתית, כל זה במדינה הרבה יותר ענייה ואם הרבה פחות אמצעים".

 

מה עשה את ההבדל?

"הייתי אז עובד מדינה במשרד הפנים, ראיתי את האווירה. כולם ידעו שהעולים לא מחכים בשער. כל המערכת הייתה מממוקדת במטרה למצוא את הפתרון. זו הייתה רוח המפקד.

 

בניתוח המשבר שיש היום, אם אתה מייצר 100 אלף דירות, אתה סוגר את כל הפער. ובזה צריך למקד את כל המשאבים".

 

פורטן מסכים עם קביעת המבקר כי תמ"א 35 והפסקת הפשרת הקרקעות במרכז הארץ היא זו שדחפה את האבן המתגלגלת, וגם במקרה הזה הוא חושב שהכישלון הוא ניהולי ומנהיגותי.

 

"במשרד הפנים חשבו שאפשר בעזרת רגולציה להגיד לאנשים איפה לגור. חשבו שאם לא יאשרו לאנשים תוכניות במרכז הארץ, אנשים יעברו לנגב ולגליל. אבל כדי לגרום לאנשים לעבור לפריפריה צריך לפתח תעסוקה, תשתיות, להציע תמריץ כלכלי.

 

בנוסף, אין יד מכוונת, רשות מקרקעי ישראל משווק קרקעות איפה שנוח לו, ואילו משרד הבינוי ורשויות המקומיות מקדמים תוכניות לפי שיקולים אחרים שלהם".

 

האם אתה אופטימי באשר לסיכוי שיישמו את המלצות המבקר?

"בסופו של דבר צריכה להיות החלטה אסטרטגית שרוצים להוריד את מחיר הדיור. המדינה צריכה להחליט שהיא מתקצבת את זה, וצריכה להיות קונסטלציה פוליטית שמאפשרת ליישם זאת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x