$
חדשות נדל

עיריית ת"א נגד בעלי דירות רפאים: שלחה חיובי ארנונה מוגדלים

בעירייה איתרו כ-1,400 דירות שלא הייתה בהן צריכת מים למשך תקופה של תשעה חודשים לפחות; בעירייה מעריכים כי מדובר בתוספת תשלום ממוצעת של כ-10,000 שקל לשנה לדירה; רוב הדירות מוגדרות כ"רגילות" ולא כדירות יוקרה

דותן לוי 11:1028.03.16

עיריית תל אביב נקטה לראשונה צעד נגד בעלי דירות רפאים (דירות אשר אינן מאוכלסות למשך לפחות תשעה חודשים בשנה) ושלחה חיובי ארנונה מוגדלת לכ-1,400 בעלי דירות אשר יחוייבו בתעריף של 220.78 שקל למ"ר לשנה, לעומת תעריף ממוצע של כ-46.42 שקל למ"ר (נכון ל-2015), תוספת המוערכת על ידי העירייה ב-10,000 שקל לשנה עבור כל דירה.

 

מטרת האכיפה היא מתוך מגמה לעודד את בעלי הדירות להשכיר אותן וכך להגדיל את היצע הדירות בעיר. הבדיקה נעשתה על ידי נתונים הנוגעים לצריכת המים באותן דירות, כאשר הגדלת החיוב לשנת 2015 מבוססת על נתוני צריכת המים בתקופה שבין דצמבר 2013 לסוף נובמבר 2014. כאמור, בתקופה זו נמצאו כ-1,400 מבני מגורים שאינם בשימוש. באופן מפתיע בעירייה מדווחים כי מרבית הדירות הן דירות "רגילות" ולא כאלה שעונות על פלח דירות היוקרה כאשר ממוצע גודל הדירות נע בין 50-100 מ"ר.

 

דירה ריקה דירה ריקה צילום: עמית שעל

 

בעירייה ציינו כי ביקשו להגדיל את תעריף הארנונה כבר בשנת 2011, כחלק משורת צעדים בתחום הדיור ופנו למשרד הפנים בבקשה לשינוי צו הארנונה. עם חקיקת תקנות ההסדרים בוועדת הכספים של הכנסת בשנת 2013, נקבע כי ההגדרה למבנה מגורים שאינו בשימוש היא "מבנה מגורים שלא התגורר בו איש דרך קבע בתשעה מבין שנים עשר החודשים שקדמו ל-1 בדצמבר שלפני שנת הכספים שבעדה מוטלת הארנונה". התקנות מסמיכות את מועצת העיר לקבוע את גובה החיוב, בגין מבנה זה. יחד עם זאת, מדובר בהוראת שעה שתוקפה צפוי לפוג בסוף 2016 ועל משרד הפנים יהיה להחליט האם בכוונתו לחדש אותה. במקביל לפעילות של עיריית ת"א בחיפה כבר נקטו ביוזמה דומה ושלחו למאות בעלי דירות אשר אינן בשימוש חיובי ארנונה מוגדלים.

 

כמו כן בירושלים פועלים בימים אלה לרכז את נתוני גביית המים על מנת לפעול בצורה דומה.

בעיריית ירושלים העריכו בתחילה כי מדובר בעשרת אלפים דירות אשר אינן בשימוש אך בפועל מסתבר כי מדובר בכמחצית – כ-5,000 דירות, ככל הנראה בשל כך שבעלי דירות שידעו על כוונת העירייה "דאגו" לפתוח את ברזי המים כדי להימנע מהתשלום המוגדל.

 

לדברי עופר ברקוביץ סגן ראש העיר ויו"ר התעוררות בירושלים,"5,000 דירות רפאים בירושלים זוהי שכונה שלמה שסגורה בפני צעירים ומשפחות ירושלמיות. להערכתנו יש הרבה יותר דירות כאלו בירושלים. בעיני יש להחריף את הצעדים בנוגע לדירות רפאים, להגדיל עוד יותר את הארנונה ולפעול להגדלת מס הרכישה על תושבי חוץ, כדי לעודד את השכרת הדירות הללו בשגרה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x