סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ברקע בניין הפד (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

הפד הותיר את הריבית על 5.5%; פאוול: "לא סביר שנעלה אותה"

הריבית נותרה ללא שינוי בפעם השישית ברציפות; יו"ר הפד ג'רום פאוול הבהיר במסיבת העיתונאים: :הכלכלה יכולה להתפתח לכיוון שבו יהיה נכון להוריד ריבית או להותיר אותה ללא שינוי"

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הותיר את הריבית בשיעור של 5.5%, בהתאם לציפיות האנליסטים.
זו הפעם השישית ברציפות שבה הפד משאיר את הריבית ברמתה הנוכחית, כלומר החלטת הריבית השביעית ברצף שבה מודיע הבנק על ריבית של 5.5%.
ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) פירסמה את ההחלטה לאחר ישיבה בת יומיים, והשאירה את הריבית ברמתה הנוכחית, שהיא הגבוהה מזה יותר מ-23 שנה - מאז ינואר 2001. בהצהרה שהתלוותה להחלטה ציינה הוועדה כי "בחודשים האחרונים נרשם היעדר התקדמות בהחזרת האינפלציה בחזרה ליעד הבנק, שעומד על 2%.
"הוועדה לא צופה שיהיה הולם להפחית את טווח היעד עד שתשיג ביטחון גדול יותר בכך שהאינפלציה נעה באופן בר קיימא לעבר 2%", כתבה ה-FOMC, וחזרה על הניסוח שלה מההצהרות שפירסמה בהחלטות הקודמות - במרץ ובינואר.
במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול כי "האינפלציה עדיין גבוהה מדי, התפתחויות נוספות שיורידו אותה אינן ודאיות, וכך גם ההחלטות שלנו בהמשך". פאוול חזר על אמירות קודמות שלו כשהבהיר כי "ייקח יותר זמן ממה שחשבנו להגיע למצב שבו נהיה בטוחים מספיק להוריד את הריבית".
היו"ר ציין ש"הכלכלה יכולה להתפתח לכיוון שבו יהיה נכון להוריד ריבית או להותיר אותה ללא שינוי". העלאת ריבית, אמר פאוול, היא לא סבירה. "אני חושב שזה יהיה לא סביר שהמהלך הבא של הפד יהיה העלאה", אמר היו"ר.
הוא צינן את התחזיות הספקניות ממילא, כשאמר כי "לא בטוח שירידה באינפלציה תהיה מספיקה כדי להוריד את הריבית בשנה הנוכחית". פאוול הוסיף כי הוא מקווה שהאינפלציה תרד ללא פגיעה חזקה בשוק התעסוקה. נכון להיום התחזיות בשוק נעות בין 2 הורדות בהמשך השנה לשמירה על הריבית ללא שינוי עד סוף 2024 והורדה ראשונה רק ברבעון הראשון של 2025.
ה-FOMC הודיעה שהחל מחודש יוני היא תאט את קצב צמצום מאזן הפד, בתוכנית הצמצום שהחלה ביוני 2022. צמצום המאזן נעשה בשתי דרכים: מכירת האג"ח שבמאזן והפסקת השימוש בסכום שמגיע מאג"ח שנפדו לצורך רכישת אג"ח חדשות (פרקטיקה שהפד מבצע באופן שוטף). תוכנית ההידוק הכמותי צמצמה את מאזן הפד ל-7.4 טריליון דולר, 1.5 טריליון דולר פחות משווי המאזן באמצע שנת 2022, שעמד על 8.9 טריליון דולר.
בשנת 2022 הפד החל במחזור אגרסיבי של 11 העלאות ריבית ב-12 החלטות רצופות, כדי להתמודד עם האינפלציה הגואה. עם התמתנות האינפלציה, החלו הערכות והשערות בנוגע למועד שבו יתחיל הפד להוריד את הריבית בחזרה. אך בחודשים האחרונים חוזר הפד ומדגיש שהאינפלציה עדיין לא הגיעה לרמה משביעת רצון לאורך זמן.
בחודש מרץ עלתה האינפלציה בארה"ב במפתיע ל-3.5% בחישוב שנתי. הצפי בשוק היה לעלייה שנתית של 3.4% במדד המחירים של חודש מרץ, בהמשך לעלייה של 3.2% בפברואר (ושל 3% בינואר). בחישוב חודשי נותר המדד על 0.4%, השוק צפה האטה ל-0.3% במרץ מול עלייה חודשית של 0.4% בפברואר.
בשבועות האחרונים חזר פאוול על עמדתו שלפיה הבנק לא ממהר להוריד את הריבית, ויידרש עוד זמן לפני שיבצע פעולה כזו. "הנתונים האחרונים באופן ברור לא סיפקו לנו את הביטחון הנדרש - במקום זאת הם לימדו אותנו שייקח כנראה יותר ממה שחשבנו כדי להשיג את הביטחון הזה", אמר פאוול באירוע של Wilson Center לפני כשבועיים.
הפד הדגיש בהחלטות האחרונות שלו שהוא לא יוריד את הריבית לפני שיהיה בטוח שהאינפלציה ירדה ליעד הבנק של 2% - ושהיא נשארת בסביבה. בכירי הבנק חזרו על עמדה זו בשורה של כנסים ונאומים בשבועות האחרונים.
בהחלטת הריבית הקודמת, בחודש מרץ, הוריד הפד את התחזית שלו לשלוש הורדות ריבית בשנת 2025 ולא ארבע כפי שצפו בהודעתם בחודש דצמבר. הבנק חזה אז שלוש הפחתות ריבית בשנת 2024, ובסך הכל הורדה של 0.75% עד סוף השנה.
בשנת 2026 העריכו אז בפד שיתבצעו שתי הפחתות ריבית, כך שהריבית תתייצב ברמה של 2.6% שהיא לדעת הבנק "שיעור נייטרלי" שאינו מצמצם ואינו ממריץ את הכלכלה.
נתונים גבוהים מהצפוי שפורסמו אתמול בקשר לשכר במשק האמריקאי מגבירים את החששות בשוק מפני התחזקות האינפלציה. מדד עלות התעסוקה, שמודד את השינוי במחיר שמשלמים מעסיקים עבור המועסקים ומאותת גם על השינויים בהכנסות האישיות, עלה ב-1.2% ברבעון הראשון של 2024. זאת אחרי עלייה של 0.9% ברבעון הרביעי של 2023 ומעל צפי השוק לעלייה של 1%.