סגור
שקל דולר מט"ח שוק המט"ח מלחמה בעזה חרבות ברזל
הדולר מתחזק לקראת הכניסה לרפיח (צילום: דובר צה"ל, שאטרסטוק)

הדיווח של חמאס תומך בהתחזקות השקל; הדולר יורד ל-3.71 שקלים

המטבע הישראלי שפתח את היום בירידות, שינה מגמה והחל להתחזק היום אחה"צ לאחר שצה"ל החל בפינוי תושבים מרפיח, מהלך שמקרב את כניסתו ללחימה בעיר; היום בצהריים נקבע שערו היציג של הדולר בעלייה של 0.5% ביחס לשקל

השקל ממשיך להתחזק לאחר דיווחים מצד ארגון הטרור חמאס על כך שהוא מסכים לתנאי הפסקת אש במסגרת שיחות בנוגע לעסקה בינו לבין ישראל.
הדולר נחלש לרמה של 3.71 שקלים, היורו יורד ל-4.02 שקלים.
ארגון הטרור דיווח הערב שראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, הודיע לראש ממשלת קטאר ולשר המודיעין המצרי על הסכמה לתנאי הפסקת האש. פרטי העסקה כולה והמתווה המוצע אינם ידועים.
ישראל טרם הגיבה רשמית להצעה, אך גורם ישראלי בכיר אמר כי "מדובר בהצעה חד-צדדית ללא מעורבות ישראלית. זו לא ההצעה עליה דנו עם המצרים. מדובר כאן בתרגיל של החמאס שנועד להציג את ישראל כסרבנית".
מוקדם יותר הערב החל השקל להתחזק ברקע דיווחים על תחילת פינוי רפיח, אחרי שפתח את השבוע בירידות בצל ההסלמה הבטחונית.
בקביעת השערים היציגים היום בצהריים טיפס הדולר ב-0.5% לעומת השער שנקבע ביום שישי, ושערו היציג נקבע על 3.741 שקלים. היורו התחזק ב-0.9% ושערו היציג נקבע ברמה של 4.03 שקלים.
המסחר מתנהל לאחר הדיווחים הבוקר לפיהם צה"ל החל הבוקר בפינוי השכונות ברפיח הקרובות לגבול עם ישראל - לקראת כניסה לעיר. בהמשך היום דווח על חילופי אש כבדים בצפון, לאחר ששני תושבים נפצעו קשה מפגיעת כטב"ם באזור מטולה.
חילופי אש כבדים אחרי פגיעת הכטב"ם באזור מטולה, ומסוקים הוזנקו למקום. אחרי פגיעת הכטב"ם באזור מטולה, במקום מתנהלים חילופי אש כבדים.
באירופה, היורו ללא שינוי מהותי, על 1.076 דולר, ביפן, הדולר מתחזק ב-0.5% ל-153.73 ין. בשבוע שעבר המטבע היפני טיפס ב-4.5% (לאחר שביום שני נפל לשפל של 34 שנה), בזכות התערבות של הממשלה היפנית. אף שלא יצאה הודעה רשמית יפנית בעניין. בבנק אוף אמריקה העריכו כי ההתערבות, שנועדה להגן על הין, בוצעה בימים שני ורביעי.
עוד ברקע, הנסיגה הקלה שנרשמה בדולר בשווקים העולמיים ביום שישי, בהמשך לדוח התעסוקה החלש יחסית שיצא בארה"ב (תוספת של 175 אלף משרות באפריל ואבטלה של 3.9%, מול תחזיות לתוספת של 240 אלף משרות ואינפלציה של 3.8%).
ההנחה בשווקים שאם תימשך החולשה בתעסוקה, היא תוביל גם לנסיגה באינפלציה לרמה שתאפשר בעתיד הלא רחוק הורדת ריבית של הפד. בשווקים הגיבו בתמחור כמעט מלא של הורדת ריבית ראשונה כבר בהודעת הריבית של ספטמבר, עם סיכוי גבוה להעלאה נוספת בישיבת הפד של דצמבר.
"הדברים שאמר יו"ר הפד פאוול במסיבת העיתונאים בשבוע שעבר, בשילוב עם מקבץ נתונים שהצביע על התקררות שוק התעסוקה , הובילו לעלייה בהסתברות הגלומה בשווקים להורדת ריבית הפד בחודש ספטמבר ל-90%, ולכך שהשוק מתמחר עתה קרוב ל- 2 הורדות ריבית בשנת 2024", אמר מודי שפריר, האסטרטג הראשי לשווקים פיננסים בבנק הפועלים.
לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי באגם לידרים, ארה"ב עשויה לשלם מחיר על העיכוב של מהלך הורדת ריבית. "בפד עברו למצב 'המתן' והם ירצו לראות את שוק העבודה במקום הרבה יותר נוח כדי להשתכנע שניתן להפחית את הריבית.
במילים אחרות, סביר להניח שהריבית תישאר ברמתה עד ספטמבר ולא מן הנמנע שאפילו עד סוף השנה, מה שגם די מתומחר בשוק. מכיוון ששוק העבודה מגיב בפיגור להתפתחויות הכלכליות, המשמעות היא שהפד עלול לאחר את הרכבת, שכן לנוכח נתוני התעסוקה, נראה שעולה ההסתברות לנחיתה קשה יותר", אומר גרינפלד.
ביום רביעי הבא יתפרסמו נתוני האינפלציה בישראל לחודש אפריל - כשבוע לפני הודעת הריבית של בנק ישראל (ב-27 במאי). לפי התחזיות מדד המחירים של אפריל יהיה 0.5%-0.6% - מדד מאי יהיה גבוה עוד יותר.
"בחזית האינפלציה מתפרסמות ידיעות על התייקרויות רבות בענף המזון, בפרט במוצרי החלב. גם מחירי מוצרי השוקולד והקפה התייקרו על רקע עלייה חדה במחירים בעולם", מציינים כלכלני לידר שוקי הון, בראשון יונתן כץ.
"לנוכח עליות המחירים, מדד אפריל צפוי לעמוד על 0.6% ולפי התחזיות שלנו מדד מאי יעמוד על 0.7%, עם נטייה ל-0.8% - לאחר שהעלנו את אומדן עלייה מחירי המזון במדד מאי מ-0.4% ל-1%", מוסיפים בלידר.
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, עדכן גם הוא את תחזית האינפלציה שלו לחודש מאי, ומסיבה דומה: "בעקבות ההודעות על התייקרויות העלנו את התחזית לעליית מחירי המזון בחודש מאי וכתוצאה גם תחזית המדד החודשי הועלתה מ-0.5% ל-0.6%.
לעומת זאת, עידכנו את התחזית למדד של חודש אפריל מעלייה של 0.6% ל-0.5% בעקבות התייקרויות נמוכות מהצפוי של הפירות והירקות. תחזית האינפלציה ל-12 החודשים נותרה ללא שינוי ברמה של 2.8%", מוסיף זבז'ינסקי.