סגור
פולקסווגן גולף משופרת
פולקסווגן גולף משופרת (צילום: מילטק ספורט )

מהיר ועצבני גרסת ישראל: הצעת חוק חדשה מבקשת להסדיר את שדרוגי הרכב בארץ

כיום בארץ קיימת סצנה תוססת של שדרוגי רכב, אך שלא כמו באירופה וארה"ב היא אינה חוקית וכל חריגה ממפרט היצרן גוזר כישלון בטסט השנתי ורדיפה ע"י המשטרה. כעת הצעת החוק של ח"כ חנוך מיליבצקי מבקשת להסדיר לראשונה את מעמד המכוניות המשודרגות בישראל

הצעת חוק חדשה של חבר הכנסת חנוך מיליבצקי, מבקשת להסדיר לראשונה את מעמדם החוקי של משדרגי המכוניות בישראל - וכן של מי שנוהג במכונית משודרגת.
כיום בישראל, כמו באירופה וארה"ב, קיימת סצנה תוססת של שדרוגי רכב. כלומר, מכוניות שבעליהן אינם מסתפקים בביצועי היצרן ומשדרגים את המנוע, מערכת המתלים ומערכות הבלימה.
בעולם מדובר בסצנה תוססת המייצרת הכנסות עתק, וזו היוותה השראה לסרטי "מהיר ועצבני"- אלא שבישראל, בניגוד לארה"ב ואירופה שדרוגי רכב אינם חוקיים וכל חריגה ממפרט יצרן הרכב גוזרת על בעלי המכונית כישלון במבחן הרישוי השנתי ומטרה של עשרות מבצעי אכיפה משטרתיים המתקיימים מדי שנה, בהם משטרת ישראל מורידה מהכביש רכבים שעברו שדרוגים.
כעת מבקשת הצעת החוק להסדיר לראשונה את הנושא. על פי עיקרי "הצעת חוק סדנה מורשית לשיפור כלי רכב התשפ"ד", המטרה של הצעת חוק סדנה מורשית לשיפור כלי רכב היא פיקוח על שדרוגים ושיפורים בכלי רכב. כיום שיפורים נעשים בצורה לא חוקית ולא מפוקחת. הפיקוח המוצע בהצעת החוק יאפשר להגדיל את הבטיחות בכבישים ובטיחות השיפורים".
במסגרת ההצעה "מוצע לקבוע כי פעולת שיפור בכלי רכב שהיא שדרוג רכיביו כפי שהגיע מיצרן או שינוי רכבים שעברו שדרוג תעשה רק בסדנה מורשית לשיפור כלי רכב שקיבלה רישיון הפעלה לסדנה". ההצעה קובעת כי סדנאות שיקבלו היתר ממשרד התחבורה לשמש כסדנאות שיפור רכב יהיו כאלה שיש בהן מקום מתאים להפעלת סדנה, חנייה ותנאים הולמים, ציוד מתאים, מנהל מקצועי ועוד תנאים הדורשים הכשרה מתאימה לעובדי הסדנה.
כאשר רכב יעבור שדרוג, מנהל הסדנה (המוסך) יעניק לו אישור תקינות שיכלול את השדרוגים שבוצעו ברכב. בנוסף, הצעת החוק קובעת כי רכבים שיורשו לעבור שיפור בישראל יהיו כאלה שמנועם יוגבל עד 1,500 כוחות סוס (פי שש או שבע מהספק מנוע של מכונית משפחתית ממוצעת), וכי גבולות הלמידה בה ניתן להנמיך רכב (כלומר, להתקין בו קפיצים ספורטיביים שמאפשרים הקשחה של המתלים והורדת מרכב הכובד) או להגביה רכב (כלומר להתקין ברכב שטח קפיצים שמגביהים את גובהו כדי לאפשר לו להתמודד עם מכשולים)- כך, לפי לשון הצעת החוק גובה גחונו של רכב משופר יהיה בין שישה לחמישים סנטימטרים.