סגור
מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה על אנייה  BYD Explorer No.1 בעיר יאנטאי סין
מכוניות של BYD בסין (צילום: Tang Ke/Feature China/Future Publishing/Getty)

ניתוח
מלחמות הפלאג אין: מה עושים עם מכונית ששותה ליטר דלק ל-30 קילומטר

באירופה ניכרת לאחרונה האטה בקצב מכירות רכבים חשמליים ולקוחות רבים רואים במכוניות פלאג אין הייבריד פתרון. זה לא מפתיע כשרשתות חברתיות מדווחות על רכבים בסין שצריכת הדלק שלהם פנטסטית

בשבוע שעבר התקיים בסין אירוע "צ'רי צ'אלנג'- "האתגר של צ'רי", במסגרתו יצאו צמד מכוניות צ'רי פולווין 8 A פרו למסע ארוך ממטה צ'רי בווהו לבייג'ין. למכוניות של צ'רי אין הנעה חשמלית, יש להן מה שמכונה בסין "הנעת אנרגיה חדשה", מינוח נרחב למדי שכולל בתוכו גם מכוניות חשמליות וגם רכבי פלאג אין הייבריד.
למכוניות של צ'רי שמשתתפות במסע יש מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטרים וחשוב מכך: סוללה בקיבולת של כ-19 קילוואט/שעה. לשם השוואה, לחלק מהמכוניות החשמליות העממיות הסיניות שמשווקות בישראל יש סוללה בקיבולת של עד 70 קילוואט/שעה. אורכו של המסע של צ'רי הוא 2,000 קילומטרים, שום דבר במונחי מדינה ענקית כמו סין, אבל מה שיותר חשוב הוא צריכת הדלק: לפי הנתונים שהופצו ברשתות החברתיות בסין המכונית הראשונה הגיעה לצריכת דלק של 2.6 ליטרים ל-100 קילומטר. למכונית השנייה היתה צריכת דלק פחות טובה: 2.7 ליטרים ל 100 קילומטר. בכל מקרה, עבור רוב הצרכנים בישראל שנוסעים במכונית מונעת בנזין ורגילים במקרה הטוב לצריכת דלק של 8 ליטרים ל-100 קילומטר, זהו נתון כמעט דימיוני.
צ'רי אינה היצרנית היחידה שהמכוניות שלה שותות בנזין, אבל עושות את זה בטפטוף: ל- BYD יש מערכת פלאג אין הייבריד שהיצרנית מכנה DMI. המערכת מבוססת על טכנולוגיית ה BATTERY BLADE של היצרנית ולפי פרסומים בסין, מכונית פלאג אין הייבריד של BYD שבעליה יקפיד לטעון אותה כראוי תוכל לנסוע לטווח של 2,000 קילומטרים כשהיא שורפת בנזין וגם נוסעת בכוח המערכת החשמלית. BYD לא לבד במגרש: לפי הצהרות של ג'ילי, מערכת הפלאג אין הייבריד של היצרנית, שהיא מכנה "ת'ור" מסוגלת להניב צריכת דלק נאה של 3 ליטרים ל- 100 קילומטרים ולפי הצהרות ג'ילי גם כאן טווח נסיעה של 2,000 קילומטרים הוא אפשרי. חשוב לציין שהנתונים הנפלאים האלה שיצרני הרכב הסיניים מציגים אינם נתוני אמת: הצוות של צ'רי שנוסע 2,000 קילומטרים בלי לתדלק עושה זאת כנראה במהירות מאוד שקולה ותוך הקפדה על בלימה עדינה ותאוצה מדורגת מאוד, אבל גם אם המכוניות ישיגו צריכת דלק "גרועה" של 3.5 ליטר לקילומטר- מדובר בהישג.
לשם ההסבר, מכונית פלאג אין הייבריד היא מכונית היברידית, כלומר בעלת מנוע בנזין ומנוע חשמלי. אבל ההבדל טמון בסוללה: מכונית היברידית נוסעת כשמנוע הבנזין שלה והמנוע החשמלי עובדים ביחד ומפחיתים את צריכת הדלק של מנוע הבנזין. לפעמים המנוע החשמלי עובד לבד, אבל רק לכמה מאות מטרים. לעומת זאת במכונית פלאג אין הייבריד ניתן לחבר את הסוללה לשקע חשמל ולטעון אותה. טווח הנסיעה החשמלי הוא הרבה יותר גדול ואם בעל הרכב מתנהל נכון, הוא יוכל לבלות מדי יום עשרות קילומטרים מאחורי ההגה של מכונית שצורכת חשמל בלבד. ואם וכאשר הוא יגיע למחסור בחשמל – מנוע הבנזין יכנס לפעולה.
מכוניות פלאג אין הייבריד קיימות לא מעט שנים, גם בישראל. בין הדגמים הבולטים ניתן למנות את מיצובישי אאוטלנדר, קיה נירו, מיצובישי אקליפס ודגמים נוספים. אבל המכוניות האלה מציעות טווח של עשרות קילומטרים של נסיעה חשמלית. לסינים לעומת זאת יש כיום טכנולוגיה שהופכת את הנסיעה בכוח לשמל לעניין של מאות קילומטרים.
כיום בישראל כבר משווקת ה-COFFEE של WEY שטווח הנסיעה הריאלי שלה בכוח חשמל ובמהירות גבוהה עובר בקלות 80 קילומטרים, אבל מבחינת היצרנים הסינים שמחזיקים בטכנולוגיית הסוללות – כיום כבר מדובר במספרים קטנים. לפי פרסומים בסין, יצרני רכב במדינה שואפים להגיע ל-150 קילומטר של נסיעה במכוניות פלאג אין הייבריד ולפעמים אפילו יותר.
מדוע יצרני הרכב הסיניים משקיעים כל כך הרבה בטכנולוגיות פלאג אין הייבריד כשניכר שהתעשיה הולכת בכיוון חשמלי? קודם כל כפתרון ביניים. ומעבר לכך, באירופה ניכרת האטה בקצב מכירות רכב חשמלי ולקוחות רבים רואים ברכבי פלאג אין הייבריד פתרון. לפי נתוני JATO המתמחה בניתוח שוק הרכב העולמי, נכון לשנת 2023 מכונית הפלאג אין הייבריד הנמכת ביותר היתה הקוגה של פורד עם 54,018 מכירות. וולוו 60 XC היתה מכונית הפלאג אין הייבריד השניה בהיקף המכירות עם 43,155 מכירות. קיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד היה השלישי עם 27,229 מכירות אשתקד. עבור האירופים הצורך במכונית פלאג אין הייבריד נובע מכורח: אם הם גרים באזור מוגבל זיהום הברירות היחידות שלהם הן רכב חשמלי או רכב פלאג אין הייבריד וההאטה במכירות הרכב החשמלי באירופה בחודשים האחרונים מוכיחה שאירופה עדיין לא מיישרת קו עם החזון החשמלי.
לכן אין זה מפתיע שהיצרנים הסיניים מתחילים לחשוף רכבי פלאג אין הייבריד שמיועדים לאירופה אבל במקרה של הסינים חוד החנית הוא החשמליות. ולסינים לוקח מעט מאוד זמן לבצע תיאום יעדים. כלומר לא מן הנמנע שבקרוב נראה עוד רכבי פלאג אין הייבריד סיניים שמיעדים לאירופה - והטווח החשמלי שלהם יהיה גבוה.
בשלב זה לא ברור כיצד ישראל תגיב לחדירה של רכבי פלאג אין הייבריד סיניים. בל נשכח ששוק הרכב הישראלי מושפע ממיסוי. מס הקנייה על רכב חשמלי הוא 35% . מס הקנייה על רכב פלאג אין הייבריד הוא 83%. הסינים בקושי משחקים בקטגוריה הזאת כיום בישראל, ועדיין אין להם בארץ דגמים עממיים עם הנעת פלאג אין הייבריד.
אבל אם מכוניות פלאג אין הייבריד סיניות יקבלו תקינה אירופית, יציעו טווחי נסיעה של 80 קילומטר ומעלה ויוצעו במחיר הגיוני, ייתכן ששוק הרכב הסיני בישראל יעבור שינוי שינבע מ"שיפט" בהעדפות הצרכנים.