סגור
איתן אורנשטיין לשעבר נשיא ביהמ"ש המחוזי
אורנשטיין. "אין טענות למשוא פנים" (צילום: יוסי דוס-סנטוס)

בלעדי
למרות סערת ההקלטות: אורנשטיין מסרב להתפטר מתפקיד הבורר

על רקע חשיפת ה"דיל" לכאורה בין נשיא ביהמ"ש המחוזי לשעבר ואפי נוה ביקש הקבלן איציק תשובה כי אורנשטיין יתפטר מניהול בוררות בעניינו, אך זה דחה את הבקשה בנימוק שלא הפר חובת אמון לצדדים. כעת מתכנן תשובה לפנות לביהמ"ש

איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, דחה את בקשתו של הקבלן מנתניה איציק תשובה (אחיינו של בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה) להתפטר מתפקיד הבורר בתיק בעניינו, כך נודע ל"כלכליסט".
אורנשטיין עומד בלבה של סערה תקשורתית, בעקבות חשיפת הקלטות שלו ושל אפי נוה, לשעבר ראש לשכת עורכי הדין, בעניין המינוי לנשיא המחוזי. על רקע זאת ביקש תשובה כי יתפטר מניהול הליך הבוררות בינו לבין שותף עסקי שלו. לאחר שאורנשטיין סירב לבקשה, תשובה מתכנן כעת לפנות לבית המשפט ולבקש את פסילת הבורר.
תשובה הגיע להליך בוררות לאחר שנתבע על ידי שותפו לשעבר בקבוצת חברות הנדל"ן הארי גרופ, איש העסקים הישראלי־צרפתי חיים ולנסי. ולנסי טען נגד תשובה כי זה הונה אותו בהליך הפרדת עסקיהם והוא נשאר חייב לו סכומים ניכרים. תשובה דחה את הטענות נגדו, וביולי אשתקד בית המשפט העליון, שאליו הגיע הנושא להכרעה, העביר את הסכסוך לבוררות ומינה את אורנשטיין לבורר.
מאז פרישתו בסוף 2020 אורנשטיין נחשב לאחד הבוררים המבוקשים בישראל, וכיום מתנהלים אצלו לא מעט תיקים שבמרכזם סכסוכי ענק. בחודש שעבר פרסם חיים לוינסון ב"הארץ" הקלטות שיחות משנת 2016 בין אורנשטיין לנוה, שמהן עולה כי אורנשטיין נענה לכאורה לבקשת נוה "להנדס" מחדש את מחלקת הנזיקין בבית המשפט באופן שיעלה עם האינטרסים העסקיים של נוה כעורך דין, ומנגד נוה הבטיח לדחוף את מועמדותו של אורנשטיין בוועדה לבחירת שופטים לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב.
תשובה ביקש מאורנשטיין לפסול את עצמו מהבוררות על רקע חשיפת הקלטות שיחותיו ובדיקת אגף החקירות במשטרה, שנמצאת עדיין בעיצומה, אם לפתוח בחקירה פלילית בפרשה. במכתב בקשת הפסילה כתב תשובה: "האמון שלי בהליך הבוררות התערער לגמרי. משכך אין לי אלא לבקש את התפטרותך מניהול ההליך... אם לא תעשה זאת, איאלץ לפנות לבית המשפט בבקשה למנות בורר חלופי". תשובה אמר ל"כלכליסט": "אני בטוח שביהמ"ש יכריע כי אדם שמרחפת מעליו עננה כה חמורה אינו יכול לשמש כבורר".

"ניצול לרעה"

בהחלטת הסירוב של אורנשטיין מובאת עמדת הצדדים. עורכי דינו של ולנסי ממשרד גולדפרב גרוס זליגמן כתבו כי בקשת הפסילה היא "ניצול לרעה" של הפרסום בתקשורת, והיא הוגשה כי ההחלטות שניתנו בבוררות לא מצאו חן בעיני תשובה. הם גם טענו כי הדברים שאמר תשובה הם "ניסיון פסול להלך אימים על הבורר", ובכל מקרה "נשוא הכתבה פורסם בהרחבה בכלי התקשורת לפני מספר שנים", ועל כן אין תשובה יכול כעת לטעון לחוסר אמון בבוררות בדיעבד. עוד נטען שפרסום כתבה בעיתון "אינו יכול להוות בסיס לאובדן אמון", במיוחד כאשר אין בין הכתבה לבין מי מהצדדים לבוררות כל קשר שעלול להצביע על היעדר אובייקטיביות של הבורר.
עורכי דינו של תשובה ממשרד כספי כתבו כי "בורר משול לשופט, וכמו שהנתבעים לא היו מתדיינים לפני שופט על רקע האמור, כך גם אין להתדיין לפני בורר".

"מצופה שישעה את עצמו"

אורנשטיין סקר הלכות בפסיקה ולפיהן אין די בתחושה אישית של אחד הצדדים לגבי אובדן אמון בבורר אלא ב"מבחן אובייקטיבי". קריטריון נוסף הוא קיום זיקה וקשר ממשי בין הבורר לבין אחד הצדדים או מי מטעמו שלא גולה ומקים חשש למשוא פנים, וכי חייבת להיות לכך תשתית עובדתית, מוצקה וחד־משמעית. לדבריו, יישום המתווה הנורמטיבי הזה על נסיבות המקרה הנוכחי מוביל למסקנה שדין בקשתו של תשובה להידחות. לדבריו, תשובה והחברות שבבעלותו לא הצביעו על קיומו של חשש ממשי, ואף לא לכאורה, "כדי להקים משוא פנים כלפיהם, ובוודאי לא חשש אובייקטיבי כנדרש על פי ההלכה הפסוקה".
אורנשטיין כתב כי "לא נטען, ואף אין חולק, כי לא הפרתי כל חובת אמון כלפי מי מהצדדים. בהיעדר טענות על קשר, לא כל שכן קשר ממשי, ביני לבין מי מהצדדים או מי מטעמם, או כי התנהלתי באופן לא ראוי כלפיהם, נשמט המסד לקיומו של חשש למשוא פנים על ידי, אשר היה בו להצביע על היעדר אובייקטיביות מצדי, ככל שהיה נטען, ושהוא תנאי הכרחי לשם התקיימות העילה להעברתי מתפקיד".
אורנשטיין כותב שדי בכך כדי לדחות את הבקשה, אולם הוסיף שטענת תשובה על קיום חשש היא סובייקטיבית ו"נסמכת כאמור על כתבה עיתונאית, שעיקרה פורסם בעבר, ועל החלטה לפתוח בבדיקה, כאשר דומה שאין באלה די כדי להוות בסיס לאובדן אמון בי המקים מסד להעברתי מתפקידי".
גורמים בעולם הבוררויות שנחשפו לפרטי המקרה ביקרו את החלטת אורנשטיין. "לאור העובדה שנפתחה בדיקה משטרתית, היה מצופה מאורנשטיין, לכל הפחות, להשעות את עצמו עד להסרת העננה, ואפילו באופן זמני", אמר אחד מהם.